| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Podatki osobiste > Podatki i opłaty lokalne > Wycięcie drzewa bez zezwolenia może kosztować firmę nawet kilkaset tysięcy złotych

Wycięcie drzewa bez zezwolenia może kosztować firmę nawet kilkaset tysięcy złotych

Przedsiębiorcy muszą wiedzieć, że za usunięcie większych drzew i krzewów rosnących na firmowej działce, trzeba zapłacić. Uzyskanie pozwolenia na wycięcie jednego drzewa może kosztować nawet ponad 4 tys. zł za 1 cm obwodu pnia. Na szczęście poniesione wydatki przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów podatkowych i rozliczać je w okresie amortyzacji inwestycji.

Oznacza to, że poniesione wydatki na zezwolenia faktycznie zostaną zmniejszone o 18%, 19% lub 32% w zależności od formy opodatkowania (według skali lub 19% podatkiem liniowym) i pułapu uzyskanych dochodów (dochody do kwoty 85 528 zł opodatkowane są stawką 18%, a nadwyżka 32 %).

Wycinka drzew zwiększy wartość nieruchomości

Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie wydatki można zaliczyć jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów.

Gdy przedsiębiorca inwestuje w środek trwały, konieczna jest amortyzacja, czyli stopniowe rozpisanie wydatku w czasie poprzez zaliczanie do kosztów tzw. odpisów amortyzacyjnych. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środka trwałego.

Środkiem trwałym są zarówno budynki, jak i maszyny, urządzenia, środki transportu, ale też inne przedmioty. Decyduje przewidywany okres używania i przeznaczenie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Jeśli zakupione rzeczy firma zamierza używać dłużej niż rok, to będzie to środek trwały.

Chociaż wycinka drzew pod inwestycję nie stanowi sama w sobie środka trwałego to jednak zwiększa jego wartość.

Zezwolenie na wycinkę drzew - wszystko co warto wiedzieć

Jak zgodnie z prawem wycinać drzewa

Istotny koszt wytworzenia

Za wartość początkową środków trwałych, które są przez przedsiębiorcę wytwarzane we własnym zakresie, uznaje się koszt wytworzenia.

Odnosi się to również do inwestycji w budynki, gdy firma nie kupuje już istniejącej nieruchomości, lecz decyduje się na jej wybudowanie.

W takiej sytuacji w pierwszej kolejności należy ustalić koszt wytworzenia. Zalicza się do niego wartość, w cenie nabycia zużytych do wybudowania rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi i inne koszty, które da się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych.

Do kosztu wytworzenia nie zalicza się jednak wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.

Opłaty za wycinkę drzew są kosztem wytworzenia

Katalog wydatków, które można zaliczyć do kosztów ma więc charakter otwarty i mieszczą się w nim również inne, nie wymienione wprost koszty, które mają wpływ na wartość początkową budynku, zwiększając koszt wytworzenia. Odnoszą się one bowiem do konkretnej inwestycji i ich poniesienie warunkowane jest decyzją o wytworzeniu środka trwałego.

Takie stanowisko wyrażają także organy podatkowe. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 27 marca 2012 r., nr  IBPBI/2/423-1515/11/PC, wskazał, że „wydatkami zwiększającymi koszt wytworzenia będą więc m.in. (…) opłaty administracyjne związane z wydaniem decyzji dotyczących realizowanej inwestycji w trakcie jej realizacji (w tym opłaty dotyczące pozwoleń na budowę, opłaty za decyzje zezwalające na wycinkę drzew, opłaty za zajęcie pasa drogowego, opłaty za umieszczenie urządzeń w pasie drogowym naliczane jedynie za okres realizacji inwestycji), odszkodowania za czasowe zajęcie nieruchomości w trakcie realizacji projektu, koszty organizacji przetargów, koszty likwidacji środków trwałych (np. rozbiórki, koszty odpadów, utylizacji itp. likwidacja jest bezpośrednio związana z prowadzoną inwestycją), koszty doprowadzenia przyłączy energetycznych koniecznych do zasilania przepompowni ścieków.”

Katarzyna Rola-Stężycka

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Słomka

Doradca podatkowy nr wpisu 09900, prawnik, zatrudniona w Instytucie Studiów Podatkowych na stanowisku konsultanta podatkowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »