| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Podatki osobiste > Podatki i opłaty lokalne > Zmiany w podatkach i opłatach lokalnych od 2016 roku

Zmiany w podatkach i opłatach lokalnych od 2016 roku

Artykuł 9 ustawy z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw zawiera dość liczne zmiany ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, zwłaszcza w zakresie podatku od nieruchomości. Prezydent podpisał tę ustawę 20 lipca 2015 r., wejdzie ona w życie 1 stycznia 2016 r.

Poniżej prezentujemy ważniejsze zmiany wynikające z tej nowelizacji.

PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI

Nadal niezdefiniowany garaż

W swoim projekcie, rząd zaproponował dodanie do art. 1a ust. 1 pkt 2a, który definiowałby pojęcie garażu. Chodziło o wyjątek od stosowania zasady odpowiedzialności solidarnej w przypadku współwłasności w częściach ułamkowych garaży, stanowiących odrębny przedmiot własności. Niestety punkt ten nie został zaakceptowany przez Sejm i nie ma go w już uchwalonej ustawie. Poza tym, w ustawie wprowadzono kosmetyczne doprecyzowanie pojęć „grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej” oraz  „działalność gospodarcza”.

„Względy techniczne”

W kolejnym punkcie, uchwalono dookreślenie pojęcia „względy techniczne” przez ograniczenie stosowania go wyłącznie w odniesieniu do budynków i budowli lub ich części, w przypadkach gdy została wydana decyzja ostateczna organu nadzoru budowlanego nakazująca rozbiórkę obiektu budowlanego na podstawie art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane lub decyzja ostateczna organu nadzoru górniczego, na podstawie której trwale wyłączono budynek, budowlę lub ich części z użytkowania.

Zmiany w Prawie Pracy 2015 (Komplet 4 książek) + Kodeks pracy 2015 z komentarzem gratis

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Wody płynące

Zmieniło się także brzmienie art. 1a ust. 3 pkt 7, uwzględnione zostały w nim teraz  grunty pod wodami powierzchniowymi stojącymi, co związane jest ze zmianą treści art. 2 ust. 3 pkt 2 oraz art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. b, które posługują się tym pojęciem. Art. 2 ust. 3 pkt. 2 otrzymał obecnie brzmienie „grunty pod wodami powierzchniowymi płynącymi, z wyjątkiem gruntów pod wodami jezior lub zbiorników sztucznych”. Projektodawca miał na celu utrzymać zakres wyłączenia dla niektórych rodzajów wód płynących, z czym zgodził się Sejm. Jest to także konsekwencją zmiany art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. b. Zmiana redakcji przepisu była również niezbędna ze względu na fakt, że z dniem 1 stycznia 2014 r. zmianie uległy przepisy rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków, które w zakresie określania i klasyfikacji wód odnoszą się obecnie do przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne. Ustawa uchyla poza tym pkt. 6 ustępu trzeciego mówiący o „gruntach zadrzewionych i zakrzewionych na użytkach rolnych”.

Opodatkowanie współwłasności

Zmienia się sformułowanie art. 3 ust. 4 ustawy, brzmi on obecnie: „Jeżeli nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność lub znajduje się w posiadaniu dwóch lub więcej podmiotów, to stanowi odrębny przedmiot opodatkowania, a obowiązek podatkowy od nieruchomości lub obiektu budowlanego ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach lub posiadaczach, z zastrzeżeniem ust. 4a i 5.” Rząd planował usunąć zastrzeżenie do ust. 5, jednak Sejm pozostawił je w mocy.

.W art. 3 ust. 4 określa się zasady opodatkowania współwłasności garażu. Obecnie, jeżeli nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność lub znajduje się w posiadaniu dwóch lub więcej podmiotów, to stanowi odrębny przedmiot opodatkowania, a obowiązek podatkowy ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach lub współposiadaczach. Oznacza to, że każdy ze współwłaścicieli jest zobowiązany do zapłaty podatku od całej nieruchomości (a nie według swojego udziału), a zapłacenie podatku przez któregokolwiek ze współwłaścicieli zwalnia z tego obowiązku pozostałych. Powoduje to wiele konfliktów, szczególnie w przypadku garaży wielostanowiskowych w budownictwie wielomieszkaniowym. Dlatego rząd zaproponował, aby obowiązek podatkowy ciążył na współwłaścicielach w zakresie odpowiadającym ich udziałowi w prawie własności. Oczywiście następuje tutaj konieczność wyłączenia stosowania w takim przypadku art. 6 ust. 11 określającego zasady płatności podatku w przypadku współwłasności (wspólnego posiadania) osób fizycznych oraz osób prawnych, jednostek organizacyjnych (w tym spółek) nieposiadających osobowości prawnej. Sejm uchwalił te zmiany.

Dalej, nadanie nowego brzmienia art. 3 ust. 5 umożliwi objęcie podatkiem całej powierzchni stanowiącej współwłasność istniejącą w związku z odrębną własnością lokali. Zmiana przepisu polega na doprecyzowaniu, iż w przypadku wyodrębnienia własności lokali, obowiązek podatkowy w zakresie podatku od gruntu oraz od części budynku, stanowiących nieruchomość wspólną w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903, z późn. zm.), ciąży na właścicielach lokali w zakresie odpowiadającym ich udziałowi w nieruchomości wspólnej, ustalonemu na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy o własności lokali.

Grunty pod wodami stojącymi

Nowe brzmienie otrzymuje art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. b, aby objąć określoną w nim stawką wszystkie grunty pod wodami stojącymi tj. grunty pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub pod wodami powierzchniowymi płynącymi w jeziorach i zbiornikach sztucznych. Gdyż obecnie występują wątpliwości co do podstawy opodatkowania w tym zakresie. Projektowaną przez rząd stawką było 4,56 zł od 1 ha powierzchni, Sejm uchwalił opłatę w wysokości 4,58 zł od 1 ha powierzchni.

Nowe zasady płatności

Do art. 6 ustawy zostały dodane ust. 8a i ust. 11a. Chodzi o wprowadzenie nowych zasad płatności podatku od nieruchomości. Po pierwsze, nie będzie się wszczynać postępowania, a wszczęte postępowania zostaną umorzone, jeżeli wysokość zobowiązania podatkowego nie przekraczałaby określonych na dzień 1 stycznia roku podatkowego, najniższych kosztów doręczenia w obrocie krajowym przesyłki poleconej za potwierdzeniem odbioru przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. 1529). Koszty te wynoszą obecnie 6,10 zł. Decyzję umarzającą będzie się pozostawiać w aktach sprawy, a organ będzie nią związany od chwili wydania. Po drugie, wprowadza się także jednorazową płatność podatku, w przypadkach gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł – w terminie płatności pierwszej raty. Powyżej tej kwoty płatność podatku pozostaje na dotychczasowych zasadach.

Zwolnienia z podatku dla stowarzyszeń

 Znowelizowanie formuły art. 7 ust. 1 pkt 5 pozwala na rozwianie wątpliwości dotyczących tego, kiedy można zwolnić od podatku od nieruchomości stowarzyszenia, których grunty są jednocześnie wykorzystywane na prowadzenie działalności objętej zwolnieniem z podatku od nieruchomości oraz do działalności gospodarczej, która z takiego zwolnienia nie korzysta. Zwolnione od podatku będą teraz grunty i budynki lub ich części, które są zajęte wyłącznie na prowadzenie działalności statutowej wśród dzieci i młodzieży w zakresie określonym w tym przepisie. Tak więc nie podlegają zwolnieniu nieruchomości wykorzystywane nawet częściowo do celów gospodarczych.

Dalej, zmiana art. 7 ust. 1 pkt 8 ma na celu zawężenie przypadków zwolnienia z podatku od nieruchomości przedmiotów opodatkowania znajdujących się w parkach narodowych. Zredagowany art. 7 ust. 1 pkt 8a ma na celu wyłączenie stosowania zwolnienia w sytuacji, gdy Skarb Państwa będący właścicielem gruntów zajętych pod sztuczne zbiorniki wodne, przekazuje te grunty innym podmiotom niż wymienione w art. 217 Prawa wodnego, w posiadanie zależne. Ograniczenie nie będzie dotyczyć gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa pod powierzchniowymi wodami płynącymi jezior, gdyż oczywiście nie podlegają one obrotowi cywilnoprawnemu.

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

PODATEK OD ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH

Ograniczenie kompetencji Ministra Finansów

W celu zniesienia upoważnienia dla Ministra Finansów do określania, w drodze rozporządzenia, formatu elektronicznego deklaracji na podatek od środków transportowych oraz układu informacji i powiązań między nimi (w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji), gdyż uniemożliwia to upowszechnienie wzoru deklaracji w centralnym repozytorium wzorów prowadzonym w ramach elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej. A także, w celu ułatwienia zarówno organom podatkowym, jak i podatnikom korzystania z tańszych środków komunikacji elektronicznej w miejsce tradycyjnych deklaracji papierowych nadaje się nowe brzmienie art. 9 ust. 9 i uchylony zostaje ust. 10. Po nowelizacji elektroniczny wzór deklaracji będzie upowszechniany w centralnym repozytorium wzorów zgodnie z art. 19b ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Kornat

Kancelaria prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »