| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Podatki osobiste > Podatnik w urzędzie > Po co człowiekowi interpretacja podatkowa

Po co człowiekowi interpretacja podatkowa

Podatnicy zainteresowani zastosowaniem się do interpretacji wydanych na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej, mogą skorzystać z interpretacji ogólnych lub indywidualnych. W przewodniku przedstawiamy zasady uzyskania interpretacji indywidualnej oraz korzyści, jakie ona daje podatnikowi.

Utrata mocy prawnej przez interpretację

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może z urzędu zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Zawiadomienie o zmienionej interpretacji indywidualnej doręcza się podmiotowi, któremu została ona wydana w danej sprawie. Interpretację może też uchylić sąd administracyjny.

W takiej sytuacji, po doręczeniu organowi podatkowemu odpisu orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną ze stwierdzeniem jego prawomocności, organ podatkowy musi poinformować podatnika w formie pisemnej o dacie doręczenia odpisu orzeczenia, podając jednocześnie informację, z jakim dniem kończy się okres zwolnienia z obowiązku płacenia podatku wynikającego z uchylonej przez orzeczenie interpretacji.

Przepisy Ordynacji podatkowej nie przewidują utraty mocy interpretacji tylko z powodu zmiany przepisów, których interpretacja dotyczy. To, czy interpretacja indywidualna samoistnie wygasa na skutek zmiany przepisów będzie jednak kwestią sporną - do czasu wydania przez sądy orzeczeń w tej sprawie. Aktualnie obowiązujące przepisy Ordynacji podatkowej regulują tą kwestię jedynie w odniesieniu do interpretacji wydanych przed 1 lipca 2007 r. (zob. Moc prawna interpretacji sprzed 1 lipca 2007 r.).

W poprzednim stanie prawnym przepisy Ordynacji przewidywały, że wskutek zmiany przepisów interpretacja traciła moc. Art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej w brzmieniu do końca czerwca 2007 r. stanowił bowiem, że organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla wiążącą interpretację z urzędu, jeżeli rażąco narusza ona prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

Nie oznaczało to jednak, że dyrektor izby skarbowej mógł uchylić interpretację po każdej nowelizacji przepisów. Miał do tego prawo, jeżeli po nowelizacji przepisów wydana wcześniej interpretacja rażąco naruszała prawo. Natomiast jeżeli podatnik wykazał, że niezgodność z nowym brzmieniem przepisów nie ma charakteru rażącego, to interpretacja zachowywała swój wiążący charakter.

Przykładem sporu w tej sprawie wygranego z izbą skarbową jest orzeczenie WSA z 13 kwietnia 2007 r. (sygnatura akt III SA/Wa 4177/06) wydane wstanie prawnym obowiązującym do końca czerwca 2007 r. Sąd oceniał, czy interpretacja dotycząca dokumentacji niezbędnej dla zastosowania stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zachowała moc. Sąd orzekł, że interpretacja ta zachowała moc pomimo zmiany przepisów o dowodach potwierdzających przekazanie towarów kupującemu. Zmiana przepisów nie spowodowała bowiem rażącego naruszenia prawa przez interpretację.

Obecnie nie ma jeszcze orzeczeń sądowych dotyczących tego, jakie są konsekwencje zmiany przepisów w odniesieniu do interpretacji wydanych od 1 lipca 2007 r.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Łukaszewicz

Ekspert z zakresu zamówień publicznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »