REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z czym może przyjść do Ciebie inspektor kontroli skarbowej w 2008 roku

kontrola skarbowa
kontrola skarbowa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak co roku Minister Finansów określił szczególne obszary zainteresowania urzędników kontroli skarbowej na 2008 r.. Warto wiedzieć co budzi szególną ciekawość UKS-u. Są to np. opodatkowanie handlu elektronicznego, nieujawnione dochody i zwolnienia podatkowe.

Priorytety kontroli skarbowej w 2008 roku:

Autopromocja

• kontrole podatku akcyzowego, szczególnie opodatkowania obrotu paliwami;

• kontrole dochodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach przychodów;

• zwalczanie przestępstw karuzelowych w podatku od towarów i usług zarówno w obrocie krajowym, jak i wewnątrzwspólnotowym;

• kontrole handlu elektronicznego;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• kontrole ewidencji obrotu towarów i usług, w tym przy zastosowaniu kas fiskalnych;

• kontrole w zakresie obrotu towarowego z zagranicą;

• kontrole zwolnień podatkowych;

• kontrole gospodarowania majątkiem Skarbu Państwa, w tym procesów prywatyzacyjnych;

• współpraca z innymi służbami państwowymi zwalczającymi przestępczość podatkową, finansową, a także działalność na szkodę instytucji państwowych i samorządowych;

• skuteczne wykorzystanie Informatycznego Systemu Wspomagania Kontroli Skarbowej „ISKOS”.

Wybrane zagadnienia związane z funkcjonowaniem kontroli skarbowej


Sprawdzanie VAT

Zdaniem Ministra Finansów majpoważniejsze, a jednocześnie najtrudniejsze do wykrycia, są oszustwa typu karuzelowego, w których biorą najczęściej udział podmioty mające siedzibę na terenie kilku państw członkowskich. Szacuje się, że oszustwa karuzelowe powodują w skali poszczególnych państw UE ogromne straty budżetowe, co związane jest zarówno z nieuprawnionym korzystaniem ze stawki 0% (w przypadkach gdy nie było faktycznego przemieszczenia towarów, a krążyły jedynie faktury), jak i nieodprowadzaniem podatku należnego przez podmioty pełniące role tzw. missing traders.

W celu przeciwdziałania oszustwom w podatku VAT typu karuzelowego organy kontroli skarbowych winny:

• podejmować działania mające na celu wykrywanie podmiotów mogących uczestniczyć w tym procederze - analizy własne, analizy raportów z Biura Wymiany Informacji Podatkowej w Koninie, informacje otrzymywane z EUROCANET,

• wymieniać informacje i doświadczenia - wymiana informacji przy użyciu formularzy SCAC oraz współpraca, za pośrednictwem Departamentu Kontroli Skarbowej, z wyspecjalizowanymi jednostkami ds. zwalczania oszustw w VAT innych krajów członkowskich,

• zwalczać oszustwa, tj. podejmować działania kontrolne wobec podatników uczestniczących w transakcjach wewnątrzwspólnotowych, w tym w oparciu o rozporządzenie Rady (WE) nr 1798/2003 z dnia 7 października 2003 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie podatku od wartości dodanej. Kontrole wielostronne, obecność w urzędach innych państw członkowskich w celu bezpośredniego uzyskania informacji, uczestnictwo w postępowaniu administracyjnym w innych państwach członkowskich dają możliwość prowadzenia działań w sposób sprawniejszy i bardziej efektywny.

Ponadto podejmowane działania wobec podatników dokonujących zwrotów podatku VAT rozliczanego w systemie TAX FREE wskazują na szereg nieprawidłowości, które mogą świadczyć o procederze wyłudzenia podatku VAT na dużą skalę. Kontrole w tym zakresie winny być więc kontynuowane.

W celu minimalizacji szarej strefy niezbędne są działania kontrolne dotyczące ewidencji obrotów towarów i usług, w tym generalnie przy zastosowaniu kas fiskalnych. Natomiast postępowania mandatowe w tym zakresie mają stanowić prewencyjny czynnik, zmniejszający poczucie bezkarności nieuczciwych podatników.


Podatki dochodowe również na cenzurowanym

Do priorytetowych zadań kontroli skarbowej w 2008 r. będzie należeć kontynuacja kontroli podatkowych w zakresie dochodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach przychodów. Modyfikacja założeń programów kontroli i metodologii kontroli skarbowej w tym obszarze powinna wynikać m.in. z doświadczeń zdobytych w 2007 r.

W 2008 r. następuje zwiększenie liczby i skuteczności kontroli w zakresie handlu internetowego (e-handel) oraz włączenie metod gromadzenia informacji stosowanych w tych kontrolach do kontroli tradycyjnych.

Dotychczas przeprowadzone kontrole podmiotów zarówno wystawiających, jak i kupujących fikcyjne faktury wskazują, iż jest to proceder uprawiany na dużą skalę. Proceder ten powoduje duże straty budżetu państwa, głównie z tytułu zaniżenia podatków dochodowych, jak również z tytułu nieuzasadnionego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tych faktur. W związku z powyższym celowe, a wręcz konieczne jest kontynuowanie działań analitycznych i kontrolnych w powyższym zakresie.

Ponadto działania kontrolne winny skupić się na podmiotach korzystających ze zwolnień i odliczeń wynikających z ustaw o podatkach dochodowych. W związku z tym, iż podmioty uprawnione do zwolnień prowadzą z reguły również działalność, od której dochody podlegają opodatkowaniu, powstaje ryzyko nieprawidłowego kwalifikowania tych dochodów.

Kontrole obrotu towarowego z zagranicą

Urzędy kontroli skarbowej mają też podejmować działania zapewniające zwiększenie skuteczności kontroli obrotu towarowego z zagranicą poprzez:

• doskonalenie kwalifikacji inspektorów i pracowników zaangażowanych w kontrole obrotu towarowego z zagranicą,

• rozwijanie współpracy z organami celnymi, podatkowymi i innymi instytucjami,

• podejmowanie działań zmierzających do uzyskiwania dodatkowych źródeł informacji niezbędnych przy planowaniu kontroli, w tym analiza i wykorzystywanie komunikatów OLAF dotyczących nieprawidłowości w stosowaniu prawa celnego.

W trakcie prowadzonych kontroli dotyczących obrotu towarowego z zagranicą szczególną uwagę należy zwracać na klasyfikację towarową, wartość celną, która stanowi podstawę naliczania wszystkich należności importowych, pochodzenie towarów oraz stosowane preferencje. Prawidłowość dokonywanego importu należy także badać w kontekście zagadnień podatkowych.

W roku 2008 i w latach następnych niezbędne będzie przemodelowanie i nowe zdefiniowanie zadań komórek kontroli obrotu towarowego z zagranicą w sposób umożliwiający badanie nie tylko importu, ale realizację pełnych kontroli podatkowych i celnych importerów, efektywniejszych z punktu widzenia ekonomiki działalności kontrolnej.


Kontrole związane z transferami dochodów

Przenoszenie dochodów z wykorzystaniem mechanizmu cen transferowych, w celu uniknięcia ich opodatkowania, zmniejsza wpływy budżetowe oraz korzyści z napływu do Polski zagranicznego kapitału. W przypadku ujawnienia istnienia powiązań kapitałowych lub personalnych pomiędzy podmiotami krajowymi i ich zagranicznymi kontrahentami niezbędne jest zbadanie, czy warunki dokonywanych transakcji zostały ustalone na zasadach rynkowych, czy też mają na celu przeniesienie osiągniętego w Polsce dochodu za granicę.

Kontrole gospodarowania środkami publicznymi

Do najważniejszych zadań realizowanych przez kontrolę gospodarowania mieniem Skarbu Państwa i środkami publicznymi należy też kontrola:

• prawidłowości prywatyzacji mienia Skarbu Państwa,

• gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa,

• zgodności z prawem i zasadności przyznania pomocy publicznej,

• prawidłowości otrzymania i wykorzystania pomocy finansowej ze środków publicznych.

Prowadzone będą również kontrole rzetelności wypełniania zobowiązań wynikających z udzielonych przez Skarb Państwa poręczeń i gwarancji oraz kontrole wykorzystania środków, których spłatę poręczył Skarb Państwa. W ramach prowadzonych kontroli ocenie powinny podlegać również działania jednostek kontrolnych w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących zamówień publicznych. Ponadto w 2008 r. kontynuowane będą kontrole koordynowane, rozpoczęte pod koniec 2007 r.


Wywiad skarbowy działa

Urzędy kontroli skarbowej powinny, zdaniem Ministra Finansów wykorzystywać eksploracyjne i prognostyczne modele analityczne typujące podmioty do kontroli. Jednocześnie w toku kontroli trzeba zwiększyć wykorzystanie metod elektronicznej analizy danych pochodzących m.in. z systemów Finansowo-Księgowych (e-kontrole).

Przy doborze podmiotów do kontroli rosnące znaczenie powinny odgrywać wnioski i informacje otrzymywane od komórek wywiadu skarbowego, Generalnego Inspektora Informacji Finansowej oraz od innych organów spoza resortu finansów (np. Prokuratury, Policji, w tym CBS oraz ABW i CBA).

Współpraca z innymi organami i instytucjami


Za granicą też się nie ukryjesz przed fiskusem

Współpraca z zagranicą, szczególnie z organami podatkowymi państw członkowskich UE, ma umożliwiać skuteczne przeciwdziałanie nieprawidłowościom i oszustwom podatkowym o charakterze międzynarodowym. Pomoc administracyjna innych państw powinna być wykorzystywana dla potrzeb prowadzonych kontroli skarbowych.

Wymiana informacji podatkowych realizowana może być na podstawie klauzul o wymianie informacji zawartych w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania lub (tylko w przypadku państw Unii Europejskiej) w oparciu o nowelizowaną Dyrektywę Rady Wspólnot Europejskich 77/799/EWG w sprawie wzajemnej pomocy właściwych władz Państw Członkowskich w obszarze podatków bezpośrednich. Efektywną formą uzyskiwania pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych może być podejmowanie jednoczesnych kontroli podatkowych w zakresie podatku dochodowego oraz finansowanych przez program Komisji Europejskiej FISCALIS kontroli wielostronnych w zakresie podatku VAT.

Realizacja takich kontroli pozwala na przyśpieszenie wymiany informacji i bezpośrednie kontakty z przedstawicielami administracji podatkowych uczestniczących w kontroli.

źródło: www.mf.gov.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA