| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Podatki osobiste > Podatnik w urzędzie > Ulgi w spłacie podatku

Ulgi w spłacie podatku

Może się czasem zdarzyć, że nie będziemy w stanie zapłacić podatku, który „wyszedł” w rocznym zeznaniu czy złożonej deklaracji. Choroba, zalanie, niespodziewane wydatki – wszystko to może zachwiać naszymi finansami i uniemożliwić uregulowanie zobowiązań podatkowych. W takich sytuacjach warto spróbować wystąpić z wnioskiem o umorzenie zaległości, rozłożenie podatków na raty bądź odroczenie w czasie ich terminu zapłaty.


1. Kiedy mamy szanse uzyskać umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty należności podatkowych?


Urzędnicy, rozpatrując nasz wniosek będą kierować się przepisami Ordynacji podatkowej. Fiskus, zgodnie z art. 67a Ordynacji podatkowej, może udzielić ulg w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym.

Podatek a zaległość podatkowa, odroczenie a umorzenie

Przepisy o ulgach w zapłacie należności podatkowych rozróżniają ulgi w spłacie podatku (tzn. przed zobowiązania przed terminem płatności) i zaległości podatkowej ( podatku po upływie terminu płatności). W tym drugim przypadku naliczane są odsetki za zwłokę ( obecnie 15 % w skali roku). Warto więc wystąpić o ulgę jeszcze przed terminem płatności podatku.

O umorzenie zaległości możemy się ubiegać natomiast jedynie w odniesieniu do zaległości podatkowych i odsetek za zwłokę. Fiskus odmówi nam bowiem wszczęcia postępowania w sprawie podania o umorzenie podatku wniesionego przed jego terminem płatności. Jeśli jednak nie zdąży wydać postanowienia w tej sprawie przed upływem terminu płatności, powinien się zająć naszym wnioskiem.

Różnica jest również między odroczeniem ( które polega na wyznaczeniu nowego terminu płatności) a rozłożeniem na raty ( które polega na podzieleniu naszych należności na przynajmniej dwie części o różnych, nowych terminach płatności).

Organy podatkowe w przesyłanych pismach dokładnie rozróżniają te pojęcia. Warto więc prawidłowo posługiwać się nimi również w naszych podaniach.

1.1. Ważny interes podatnika

Z ważnym interesem podatnika mamy do czynienia wówczas, gdy znajdziemy się w sytuacji, w której z powodu nadzwyczajnych, losowych przypadków nie jesteśmy w stanie uregulować należności podatkowych.

Przykładowo, gdy zagrożona jest egzystencja nasza i naszej rodziny (choćby w ten sposób, że po spłacie podatku musielibyśmy korzystać z pomocy społecznej), a nie posiadamy środków pieniężnych na zapłatę całej kwoty podatku. Podobnie w sytuacji, gdy w razie pobrania podatku nastąpiłoby znaczne osłabienie zdolności naszej firmy do funkcjonowania na rynku (czyli tzw. zdolności gospodarczej).

Trafne będzie więc powołanie się na ciężką chorobę lub zły stan zdrowia, utratę pracy lub możliwości zarobkowych czy zdarzenia o charakterze katastrofy, jak powódź czy pożar.

Polecamy: Czy wydatki na basen można odliczyć w ramach ulgi rehabilitacyjnej

Polecamy: Jak udokumentować podwójną ulgę internetową dla małżonków

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Sebastian Saliński

Ekspert rynku nieruchomości

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »