| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Podatki osobiste > Podatek od spadków i darowizn > Jak zapłacić podatek od spadku - PORADNIK

Jak zapłacić podatek od spadku - PORADNIK

W tym poradniku znajdziesz odpowiedź na pytanie jak prawidłowo rozliczyć podatek od spadku. Przedstawiamy zarówno zasady obowiązujące spadki nabyte po 1 stycznia 2007 r. jak i przed tą datą.

2. Postępowanie w urzędzie skarbowym - nabycie spadku przez najbliższych członków rodziny po 1 stycznia 2007 r.

2.1. Uwagi ogólne


Od podatku od spadków zwolnione jest nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych (np. mieszkanie, pieniądze, akcje) w drodze dziedziczenia przez najbliższych członków rodziny, czyli:

  • małżonka,
  • zstępnych (syna, córkę, wnuki),
  • wstępnych (ojca, matkę, dziadków),
  • pasierba,
  • rodzeństwo,
  • ojczyma,
  • macochę,

jeżeli zgłoszą oni ten fakt właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku

Jeżeli nie złożysz zgłoszenia w ciągu 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się stwierdzenia nabycia spadku - nabyte przez Ciebie rzeczy i prawa majątkowe zostaną opodatkowane na zasadach ogólnych, określonych w ustawie o podatku od spadków i darowizn. Powyższy termin nie podlega przywróceniu.

Powyższe zwolnienie dotyczy spadków nabytych od dnia 1 stycznia 2007 r. (decydujące znaczenie ma data śmierci spadkodawcy, a nie wydania postanowienia przez sąd). Spotkać się można z poglądem, że zwolnienie przysługuje od dnia 13 maja 2006 r..

Termin 6 miesięcy na złożenie zgłoszenia stosuje się w przypadkach, w których obowiązek podatkowy powstał po dniu 31 grudnia 2008 r.

2.2. Pobierz aktualny formularz


Druk zgłoszenia SD-Z2 dostępny jest na stronie internetowej Ministerstwa Finansów oraz w siedzibie każdego urzędu skarbowego.

2.3. Wypełnij formularz – to łatwiejsze niż Ci się wydaje


Zapoznaj się dokładnie z formularzem i postaraj się go czytelnie wypełnić.

Ustawodawca nie przewidział załączników do zgłoszenia SD-Z2 dla pozostałych spadkobierców, dlatego każdy z nich jest obowiązany do złożenia oddzielnego zgłoszenia.

2.4. Sprawdź, czy nie popełniłeś błędów

Najczęściej popełniane błędy podczas wypełniania formularza to:
• wpisanie w pozycji nr 1 NIP-u zmarłego, zamiast spadkobiercy,
• wpisanie w pozycji nr 5 daty wypełnienia zgłoszenia, a nie daty uprawomocnienia się postanowienia stwierdzającego nabycie spadku,
• brak wypełnienia wszystkich pól w części B (Twoich danych) i w części C (danych osoby zmarłej),
• podanie w części F wielkości rzeczy i praw majątkowych, które przysługiwały zmarłemu, a nie nabytych przez Ciebie (np. po śmierci ojca w skład spadku wszedł udział ½ części w lokalu mieszkalnym, który dziedziczysz Ty oraz Twoja mama po ½ części. Wobec powyższego, Twój udział w nabytej nieruchomości wynosi ¼ części (½ z ½) i taką też wartość wpisujesz w polu nr 55 zgłoszenia),
• niewpisanie w części F miejsca położenia nabytych rzeczy i ich wartości – którą Ty otrzymałeś,
• brak zaznaczenia w części G, kim jesteś w stosunku do zmarłego (np. jeżeli jesteś córką zaznaczasz – zstępny, jeżeli matką zaznaczasz – wstępny),
• brak podpisu w pozycji nr 158.

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

2.5. Nie dołączaj do zgłoszenia żadnych dokumentów

W przypadku nabycia spadku do zgłoszenia SD-Z2 nie dołączasz żadnych dokumentów.

Artykuł 17a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn stanowi, że podatnicy muszą dostarczyć dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania, ale wyłącznie w przypadku składania w urzędzie skarbowym zeznania podatkowego o nabyciu praw lub rzeczy majątkowych (SD-3).

Ustawodawca wprowadzając dwa różne formularze do ustawy:

1) zgłoszenie podatkowe SD-Z2 i
2) zeznanie podatkowe SD-3
zawęził obowiązek przedstawiania w urzędzie skarbowym dowodów mających wpływ na podstawę opodatkowania do osób, które składają zeznanie.

Spadkobiercy, którzy zgłaszają jedynie fakt nabycia spadku na SD-Z2 nie muszą wraz z nim składać w urzędzie żadnych dokumentów.

Artykuł 84 Ordynacji podatkowej stanowi, że sądy są obowiązane sporządzać i przekazywać właściwym organom podatkowym informacje wynikające ze zdarzeń prawnych, które mogą spowodować powstanie zobowiązania podatkowego. Sądy przekazują organowi podatkowemu w terminie do dnia 15 każdego miesiąca odpisy postanowień o stwierdzeniu nabycia spadku.

Polecamy: Kontrola podatkowa

2.6. Złóż wypełniony formularz w urzędzie skarbowym

Samo wypełnienie formularza nie wystarcza, musisz je złożyć w urzędzie.

Pamiętaj, weź potwierdzenie złożenia zgłoszenia, na wypadek ewentualnych sporów.

Organ podatkowy właściwy do złożenia zgłoszenia uzależniony jest od składników spadku. I tak jeżeli:
• przedmiotem spadku są nieruchomości położone w terytorialnym zasięgu działania jednego naczelnika urzędu skarbowego - urząd skarbowy właściwy według miejsca położenia nieruchomości,
• przedmiotem nabycia są nieruchomości lub prawa majątkowe i jednocześnie inne prawa majątkowe lub rzeczy ruchome, a nieruchomości są położone w terytorialnym zasięgu działania jednego naczelnika urzędu skarbowego - urząd skarbowy właściwy według miejsca położenia nieruchomości.
W pozostałych przypadkach zeznanie składamy według ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy.

Przykłady – miejsce złożenia zeznania

Przykład 1
Zmarły, ostatnio stale zamieszkały w Gnieźnie, pozostawił w spadku nieruchomość położoną w Gnieźnie. Spadkobierca zamieszkuje w Warszawie. Zeznanie należy złożyć w Urzędzie Skarbowym w Gnieźnie.

Przykład 2
Zmarły, ostatnio stale zamieszkały w Gnieźnie, pozostawił w spadku nieruchomość położoną w Przemyślu. Spadkobierca zamieszkuje w Warszawie. Zeznanie należy złożyć w Urzędzie Skarbowym w Przemyślu.

Przykład 3
Zmarły, ostatnio stale zamieszkały w Gnieźnie, pozostawił w spadku nieruchomość położoną w Przemyślu i samochód, który aktualnie znajduje się w Gnieźnie. Spadkobierca zamieszkuje w Warszawie. Zeznanie należy złożyć w Urzędzie Skarbowym w Przemyślu.

Przykład 4
Zmarły, ostatnio stale zamieszkały w Gnieźnie, pozostawił w spadku nieruchomość położoną w Przemyślu i Gnieźnie. Spadkobierca zamieszkuje w Warszawie. Zeznanie należy złożyć w Urzędzie Skarbowym w Gnieźnie.

Zgłoszenie możesz wysłać pocztą (wówczas o dotrzymaniu miesięcznego terminu decydować będzie data nadania przesyłki w urzędzie pocztowym).

Jeżeli złożysz zgłoszenie (lub je prześlesz) do niewłaściwego urzędu skarbowego, organ podatkowy niezwłocznie przekaże go organowi właściwemu, zawiadamiając Cię o tym.

2.7. Kiedy nie musisz wypełniać i składać zgłoszenia

Zsumuj wartość spadku z rzeczami oraz prawami majątkowymi nabytymi wcześniej od spadkodawcy w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło nabycie spadku. Jeżeli nie przekracza ona 9637 zł nie musisz zgłaszać tego nabycia w urzędzie skarbowym.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

AKB-POLAND

Nowoczesne oświetlenia w firmie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »