| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Podatki osobiste > VAT > Zwrot podatku VAT podróżnym

Zwrot podatku VAT podróżnym

Po prawie 7 latach w zasadzie niezmiennego obowiązywania systemu zwrotu podatku VAT dla podróżnych, opisanego w art. 126-130 ustawy o podatku VAT, z dniem 1 kwietnia 2011 r. następuje częściowa jego zmiana, która polega na wprowadzeniu wielu ułatwień, zarówno dla podróżnych, jak i dla podmiotów dokonujących tego zwrotu na ich rzecz.

Dodatkowo sprzedawcy ci muszą zapewnić podróżnym pisemną informację o zasadach zwrotu podatku w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim oraz oznaczyć punkty sprzedaży znakiem informującym podróżnych o możliwości zakupu w tych punktach towarów, od których przysługuje zwrot podatku.

Sposób zapewnienia powyższej informacji w językach obcych należy wyłącznie do inwencji sprzedawcy, natomiast wzór znaku informacyjnego jest opublikowany w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie określenia wzorów: znaku informującego podróżnych o możliwości zakupu w punktach sprzedaży towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług, imiennego dokumentu będącego podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym oraz stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty (Dz.U. Nr 88, poz. 838).

Od 1 kwietnia 2011 r. obowiązuje w tym zakresie nowe rozporządzenie z 28 marca 2011 r. (Dz.U. Nr 68, poz. 361).

Zwrot podatku podróżnym dokonywany jest co do zasady w złotych przez sprzedawcę lub w punktach zwrotu VAT przez odpowiednie podmioty.

Nowością od 1 kwietnia 2011 r. jest to, że zwrotu podatku dokonywać można nie tylko w formie gotówkowej, ale również i w formie polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub karty płatniczej.

Pamiętać jednocześnie należy, iż sprzedawcy mogą dokonywać zwrotu pod warunkiem, że ich obroty za poprzedni rok podatkowy wyniosły powyżej 400.000 zł oraz że dokonują zwrotu podatku wyłącznie w odniesieniu do towarów nabytych przez podróżnego u nich samych, tj. sprzedawcy nie mogą dokonywać zwrotu VAT od towarów, które zostały zakupione u innego sprzedawcy.

Kasy fiskalne 2011

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

Wyjątkiem od powyższego jest sytuacja, gdy co prawda sprzedawca nie spełnia w danym roku warunku dotyczącego wysokości obrotów, jednakże spełniał go w roku, w którym dokonał sprzedaży podróżnemu – w takiej sytuacji sprzedawca może dokonać zwrotu podatku.

Jak wspomniano wcześniej, zwrotu podatku może również dokonywać podmiot prowadzący punkty zwrotu VAT.

Podmiotem takim może być wyłącznie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółka akcyjna, która spełni szereg wymogów formalnych, w tym:
- powiadomi naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze rozpoczęcia takiej działalności oraz
- złoży u niego kaucję gwarancyjną w wysokości 5 mln zł w gotówce, gwarancji bankowej lub co najmniej trzyletnich obligacjach Skarbu Państwa. Spółka ta musi nie tylko od razu dostarczyć kilka kilogramów załączników, ale musi również niektóre z nich donosić sukcesywnie przez cały czas działalności.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Jan Majczyk

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »