REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak odzyskać VAT z faktury niezapłaconej przez kontrahenta

Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
Jak odzyskać VAT z faktury niezapłaconej przez kontrahenta
Jak odzyskać VAT z faktury niezapłaconej przez kontrahenta
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę niewielką działalność gospodarcza. Kilka miesięcy temu sprzedałem towar nowemu kontrahentowi. Wystawiłem fakturę na sporą kwotę i z tego tytułu odprowadziłem VAT do urzędu skarbowego. Ale kontrahent do tej pory mi nie zapłacił. Czy mogę jakoś odzyskać VAT?

Tak. Jest to tzw. ulga na złe długi.

Autopromocja

Ulga na złe długi to inaczej mówiąc możliwość odzyskania zapłaconego do urzędu VAT po wystawieniu faktury, która nie została uregulowana przez kontrahenta. Mowa o tym w art. 89a ust. 1 ustawy o VAT.

Jakie wierzytelności uprawniają do ulgi

Z treści tego przepisu wynika, że podatnik ma prawo skorygować VAT należny od dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju, jeżeli uprawdopodobni nieściągalność wierzytelności.

Polecamy: Czy nieściągalne należności można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 1 grudnia 2008 r. ustawodawca wprowadził możliwość uznania wierzytelności za nieściągalną jeżeli kontrahent nie zapłacił należności przez 180 dni. Czyli brak zapłaty przez 180 dni od daty płatności na fakturze wystarczy do uprawdopodobnienia nieściągalności tego długu, nawet gdy nie podjęliśmy żadnych działań windykacyjnych.

Przedsiębiorcy nie muszą już więc spełniać warunków z ustawy o PIT, pozwalających na zaliczenie wierzytelności do kosztów.

Skorzystać z ulgi można tylko wtedy, gdy wierzytelność i VAT należny były wykazane w deklaracji, a wierzytelność nie została zbyta.

Przed nowelizacją ustawy o VAT wierzyciel miał pięć lat na korektę (licząc od początku roku, w którym została wystawiona faktura), obecnie ma tylko dwa lata (liczone od końca roku, w którym wystawiono fakturę). Czyli obecnie jest mniej czasu na skorzystanie z ulgi.

Wydaje się, że nowe zasady dotyczą także wierzytelności powstałych przed 1 grudnia 2008 r., które nie zostały zapłacone w okresie180 dni. Przedmiotowa nowelizacja ustawy o VAT nie zabrania bowiem tego.

Firma A wystawiła fakturę za usługę w maju 2008 r. Kontrahent jednak nie uregulował należności. Firma A ma do końca 2010 r. czas na dokonanie korekty podatku należnego

Wymagania wobec kontrahenta

VAT można odzyskać tylko z faktury dokumentującej sprzedaż na rzecz zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT. Nie skorzystamy z tej ulgi, jeżeli współpracowaliśmy z kontrahentem zwolnionym z VAT bądź sprzedawaliśmy towary osobom fizycznym, które nie są podatnikami.

Ponadto kontrahent w momencie dokonywania transakcji nie może być w trakcie postępowania upadłościowego lub likwidacji. Należy, także sprawdzić‚ czy dłużnik jest czynnym podatnikiem VAT w momencie dokonywania korekty.

Taki warunek musi spełniać również wierzyciel. Z kolei podczas sporządzania korekty, dłużnik może znajdować się w trakcie postępowania upadłościowego lub likwidacji.


Procedura informacyjna

Kolejną rzeczą o której przedsiębiorca powinien pamiętać jest to, iż o zamiarze skorygowania podatku musimy powiadomić dłużnika. Nasze prawo do ulgi przysługuje, jeśli dłużnik nie ureguluje należności w ciągu 14 dni od otrzymania zawiadomienia. Jednak korektę możemy zrobić dopiero w rozliczeniu za okres (miesiąc lub kwartał), w którym otrzymaliśmy od dłużnika potwierdzenie odbioru zawiadomienia.

W przepisach nie znajdziemy instrukcji, jak powinno wyglądać takie zawiadomienie. A więc wydawać by się mogło, że może to być informacja o zamiarze wszczęcia procedury korekty w razie nieuregulowania należności w ciągu 14 dni. Oczywiście przedsiębiorca musi wyraźnie napisać, o jaką wierzytelność chodzi.

Jeżeli już mamy potwierdzenie odbioru zawiadomienia, możemy skorygować podatek należny. Do zawiadomień należy stosować przepisy ordynacji podatkowej o doręczeniach. Jest to zabezpieczenie dla wierzyciela na wypadek gdyby dłużnik nie chciał odebrać korespondencji.

O skorzystaniu z przedmiotowej ulgi należy poinformować urząd skarbowy. Wówczas razem z deklaracją, w której sporządziliśmy korektę, przesyłamy również do urzędu skarbowego zawiadomienie o niej. Musimy pamiętać, także o poinformowaniu o tym dłużnika (w terminie siedmiu dni), a kopię pisma przekazujemy do urzędu. W skrócie procedura informacyjna wygląda tak:
- informujemy dłużnika o zamiarze dokonania korekty,
- zawiadamiamy urząd skarbowy o korekcie,
- zawiadamiamy dłużnika o korekcie,
- kopię pisma do dłużnika przekazujemy do urzędu.

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Dlaczego przedsiębiorca powinien poinformować urząd skarbowy o korekcie podatku? Kontrahent powinien bowiem zwrócić fiskusowi odliczony z niezapłaconej faktury VAT. Powinien pomniejszyć podatek naliczony o kwotę podatku VAT wynikającego z nieuregulowanych faktur.

Związane jest to z obowiązkiem skorygowania deklaracji VAT za okres, w którym odliczył podatek naliczony i z zapłatą zaległości podatkowej wraz z odsetkami. W sytuacji kiedy dłużnik odda pieniądze po korekcie, może ponownie odliczyć VAT. Natomiast wierzyciel musi powiększyć podatek należny.

Ulga na złe długi nie dotyczy transakcji między tzw. podmiotami powiązanymi.


W skrócie jak skorzystać z ulgi na złe długi, krok po kroku:

Krok 1 - Sprawdź stare wierzytelności i policz, czy minęło już 180 dni od terminu płatności.

Krok 2 - Sprawdź, czy w dniu dostawy towaru lub świadczenia usługi, kontrahent był podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny i czy nie był w trakcie postępowania upadłościowego lub likwidacji.

Krok 3 - Ustal, czy spełnione są pozostałe warunki skorzystania z ulgi, tzn. czy kwota wierzytelności była wykazana w deklaracji i czy nie została zbyta.

Krok 4 - poinformuj dłużnika o zamiarze korekty.

Krok 5 - Uzyskaj potwierdzenie odbioru zawiadomienia.

Krok 6 – Ustal, czy na dzień korekty dłużnik jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.

Krok 7 – Sporządź korektę.

Krok 8 - Zawiadom urząd skarbowy o korekcie.

Krok 9 – Zawiadom dłużnika o korekcie.

Krok 10 - Kopię pisma wysłanego do dłużnika złóż do urzędu skarbowego.

Waldemar Żuchowski
ekspert podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA