| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Postępowanie podatkowe i KKS > Jakie dowody można przedstawić w postępowaniu podatkowym

Jakie dowody można przedstawić w postępowaniu podatkowym

W postępowaniu podatkowym podatnik ma prawo dołączyć do akt urzędowych zaświadczenia, deklaracje oraz faktury. Ma również możliwość wnioskować o przesłuchanie świadków. Jednak to urząd zdecyduje, czy weźmie to pod uwagę.


Czy podatnik musi dokumentować znane fakty


Właściciel domu otrzymał z urzędu dzielnicy zawiadomienie o wszczęciu postępowania podatkowego w sprawie ustalenia wysokości podatku od nieruchomości. Czy ma obowiązek dostarczyć do urzędu takie dowody, jak np. akt notarialny, w którym jest opisana powierzchnia nieruchomości?

Obowiązek zebrania pełnego materiału dowodowego w danej sprawie spoczywa na organie podatkowym. W przypadku ustalenia wysokości daniny od nieruchomości samorządowy organ podatkowy (gmina lub miasto) posługuje się zazwyczaj dowodami, którymi sam dysponuje, np. aktem notarialnym przesłanym przez notariusza oraz informacją IN o posiadanych przez podatnika nieruchomościach. Podatnik nie ma obowiązku dostarczać do urzędu kolejnych kopii tych dokumentów. Dopiero jeśli np. stan jego nieruchomości zmienił się w wyniku przebudowy czy rozbudowy, co skutkuje zmianą powierzchni użytkowej budynku, albo gdy zaczął prowadzić w niej działalność gospodarczą (wtedy przy wymiarze podatku stosuje się inne stawki), podatnik powinien dostarczyć do urzędu dokumenty potwierdzające zmianę, np. pozwolenie na budowę czy wpis do ewidencji działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 187 par. 3 ordynacji podatkowej fakty powszechnie znane oraz znane organowi podatkowemu z urzędu nie wymagają dowodu (tak jest np. w przypadku uchwały rady gminy w sprawie ustalenia na dany rok wysokości stawek podatkowych).

Podatnik powinien podjąć jednak inicjatywę w składaniu wniosków, jeśli powołuje się na określone uprawnienie, np. na prawo do odliczenia VAT z faktury czy skorzystania z ulgi podatkowej. Wtedy musi przedstawić konkretne dokumenty: rachunki, faktury, zaświadczenia, że to uprawnienie faktycznie mu przysługuje.


Podstawa prawna

Art. 187 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.).


Czy można zaproponować własne dowody


Przedsiębiorca chciałby złożyć wniosek o przeprowadzenie w postępowaniu podatkowym dowodu z zeznań świadka, który potwierdziłby wykonanie przez niego usługi budowlanej. Uważa, że jego wyjaśnienia będą istotne dla oceny sprawy. Czy może to zrobić?

Zgodnie z art. 122 ordynacji podatkowej w toku postępowania organy podejmują wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego. Co do zasady mają obowiązek zebrać i rozpatrzyć cały materiał, a w szczególności przeprowadzić dowody z dokumentów, przesłuchania świadków czy samego podatnika. Powinny też zapewnić mu czynny udział na każdym etapie postępowania, co przekłada się na to, aby miał on możliwość przed wydaniem decyzji wypowiedzieć się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.

 

Cały artykuł znajdziesz w e-wydaniu Dziennika Gazety Prawnej. Sprawdź

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Bartłomiej Atys

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »