| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Ryczałt > Najczęstsze problemy > Jak poprawić błędną wpłatę na ryczałt ?

Jak poprawić błędną wpłatę na ryczałt ?

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych to jedna z najprostszych form opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej. Ale przedsiębiorca może popełnić błąd, np. dokonując wpłaty. Sytuacja komplikuje się, gdy minie już termin wymaganej wpłaty. Co zrobić, by naprawić taki błąd?

Ryczałt ewidencjonowany to uproszczona forma opodatkowania, pozwalająca przedsiębiorcom na znaczną redukcję prowadzonej dokumentacji.

Jej atrakcyjność to przede wszystkim możliwość zastosowania niższej stawki do przychodów. Dzięki temu przedsiębiorca nie musi ewidencjonować ponoszonych kosztów ani ich rozliczać. 

Prostota rozliczenia podatku dochodowego w formie ryczałtu

Podatek w tym przypadku ustala się bowiem jako procent uzyskanego przez podatnika przychodu, przy zastosowaniu odpowiedniej stawki ryczałtu, zawartej w artykule 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. 

Przedsiębiorca bez wezwania zobowiązany jest wpłacić  ustaloną samodzielnie kwotę zobowiązania  na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w zależności od przyjętego systemu rozliczeń:

- do 20 dnia następnego miesiąca – rozliczenie miesięczne;

- do 20 dnia następnego miesiąca po upływie kwartału, za który ryczałt ma być  opłacony – rozliczenie kwartalne. 

Podatek za ostatni miesiąc lub kwartał roku podatkowego należy uiścić w terminie złożenia zeznania rocznego. 

Kto może płacić ryczałt - limity obrotów przedsiębiorców

Świadczenie jakich usług wyłącza możliwość płacenia ryczałtu


Błędne wypełnienie przelewu  wpłaty wymaga wyjaśnienia

Może zdarzyć się jednak, że podatnik  popełni błąd, który może wywołać różnego rodzaju negatywne konsekwencje. 

Jeden z nich to błąd związany z niewłaściwym wypełnieniem blankietu wpłaty.   

Jak zapłacić podatek - jak wypełnić przekaz lub przelew

Przykładowo drobna z pozoru pomyłka w określeniu miesiąca (kwartału), za który odprowadzany jest ryczałt, wymaga dokonania stosownej korekty, w przeciwnym razie może spowodować powstanie zaległości.

Dzieje się tak w przypadku, gdy podatnik nieświadomie odprowadzi  właściwą za dany miesiąc (np. lipiec) kwotę podatku, przyporządkowując ją w tytule przelewu do innego okresu rozliczeniowego (np. do maja).

W efekcie, chociaż pieniądze trafią do fiskusa, może powstać zaległość podatkowa. Stanie się tak, gdy przedsiębiorca dopiero po upływie terminu płatności zauważy, że dokonał niewłaściwej wpłaty. Organ dokonuje bowiem zaliczenia wpłaty zgodnie ze wskazaniem podatnika.

Zaległością podatkową jest podatek niezapłacony w terminie płatności.

Jednocześnie z drugiej strony może powstać nadpłata (w podanym przykładzie za maj).

Za nadpłatę uważa się między innymi kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.

Niezbędne wyjaśnienia


Bardzo prawdopodobne, że to urząd sam pierwszy zauważy błąd i skontaktuje się z przedsiębiorcą w celu wyjaśnienia sytuacji.

W przeciwnym razie, w celu dokonania korekty związanej z błędnym przyporządkowaniem kwoty ryczałtu, niezbędnym jest złożenie wniosku o zaliczenie (przeksięgowanie) błędnie dokonanej wpłaty w poczet płatności za miesiąc, za który faktycznie miała być dokonana.

Warto wyjaśnić  zaistniałą sytuację, wskazując na pomyłkę w tytule przelewu, który został wysłany w terminie.

Elżbieta Węcławik,

Iwona Cackowska, księgowa

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Bird & Bird

Kancelaria doradztwa prawnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »