| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Ryczałt > Najem i dzierżawa > Podatek od przychodów z reklam na blogu - ryczałtowa stawka 8,5%

Podatek od przychodów z reklam na blogu - ryczałtowa stawka 8,5%

Jeżeli mamy reklamy na swoim blogu niezwiązanym z działalnością gospodarczą, to przychody z tych reklam można opodatkować ryczałtem ewidencjonowanym wg stawki 8,5%.

Rośnie liczba reklam na blogach i innych prywatnych stronach internetowych. Trzeba jednak pamiętać o konieczności opodatkowania uzyskanego z tego tytułu przychodu.

9,90 złFaktury 2014 - PDF

Dochód z reklam na stronach internetowych podlega opodatkowaniu

W związku z powszechnością podatku dochodowego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów objętych zwolnieniami podatkowymi – przedmiotowym oraz podmiotowym, a także dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. 

Jak rozliczyć podatkowo dochody z reklam na swojej stronie www

Charakter w jakim właściciel udostępnia witrynę, decyduje o formie opodatkowania

W zależności od charakteru, w jakim właściciel strony www, udostępnia przestrzeń witryny, źródło, do którego zostanie zakwalifikowana zapłata za publikację reklamy może być różne.

W przypadku, gdy strona internetowa jest udostępnia w związku z prowadzoną w tym celu działalnością gospodarczą, opłatę za publikację reklamy z zasady zalicza się do  określonego w art.  10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, źródła, jakim jest działalność gospodarcza. 

W takiej sytuacji uzyskane przychody należy zatem opodatkować według zasad właściwych dla skali podatkowej lub też 19% podatkiem liniowym.

Czy przychody z reklamy na stronie www można rozliczyć ryczałtem?

Poza działalnością możliwa stawka 8,5 %

Z drugiej strony, w sytuacji, gdy właściciel witryny, prowadzi stronę internetową hobbystycznie, przez co jej udostępnianie nie przejawia charakteru działalności gospodarczej, przychód z publikacji reklam należy zakwalifikować do innych źródeł.

Przepisy prawa podatkowego dopuszczają w tym przypadku możliwość zaliczenia otrzymanego dochodu do źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, jakim jest  najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze. 

Pozwala to na zastosowanie opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, przy zastosowaniu stawki 8,5%. Decydując się na wybór tej formy opodatkowania trzeba  jednak pamiętać, że zastosowanie niskiej stawki łączy się z brakiem możliwości rozliczenia poniesionych kosztów. W tym przypadku podstawą opodatkowania jest bowiem przychód, a nie dochód.

„Umową podobną do najmu jest umowa, na podstawie której jeden podmiot oddaje innemu podmiotowi możliwość wyświetlania na stronie internetowej administrowanej przez ten pierwszy podmiot (w określonym miejscu tej strony) określonych treści (najczęściej reklamowych). Nie ma tu ani najmu rzeczy, ani praw, jednak następuje oddanie do używania bytu wirtualnego, jakim jest część powierzchni strony internetowej.” -  A. Bartosiewicza, R. Kubackiego, Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Komentarz, Wydawnictwo ABC, 2011 r.

Jak opodatkować przychody z reklam na stronach internetowych?

TERMINARZ

PAŹ01
TydzieńPWŚCPSN
40293012345
416789101112
4213141516171819
4320212223242526
4427282930310102

Poznaj platformę INFORFK

Ostatnio na forum

Narzędzia księgowego

Eksperci infor.pl

Marlena Skiba

Dyrektor Zarządzający w firmie Usługi Doradcze Smart Solutions

Zostań ekspertem Infor.pl »