REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola podatkowa w firmie

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Kontrola podatkowa w firmie
Kontrola podatkowa w firmie

REKLAMA

REKLAMA

Organy podatkowe mają obowiązek zawiadomić kontrolowanego o zamiarze wszczęcia kontroli. Kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie siedmiu dni i nie później niż po upływie 30 dni od doręczenia zawiadomienia. W czasie pomiędzy zawiadomieniem o kontroli a wszczęciem procedury możliwe jest skorygowanie ewentualnych błędów w dokumentacji podatkowej oraz zapłata zaległości.

Aby kontrola mogła zacząć się wcześniej, kontrolowany musi wyrazić zgodę. Jednak za niewyrażanie zgody nie grozi kara. Istotne jest natomiast przeczytanie dokumentu, który otrzymuje się do podpisu. Mianowicie w formularzu ZAW-K poniżej części D (podpis) znajduje się dodatkowa część E (zgoda na wszczęcie kontroli przed upływem siedmiu dni). Omyłkowy podpis na dole dokumentu oznacza zgodę na wszczęcie kontroli „od zaraz”.

Autopromocja

Ignorowanie korespondencji nie spowoduje rezygnacji z kontroli. W przypadku nieodebrania pismo zostanie uznane za doręczone po siedmiu dniach od drugiego awiza.

Przepisy pozwalają na wszczęcie kontroli również bez zawiadamiania. Najczęściej spotykanymi tego typu przypadkami są kontrole dotyczące zasadności zwrotu VAT. Często dotyczą także niezgłoszonej działalności gospodarczej. W przypadku niezapowiedzianej kontroli urzędnik musi poinformować kontrolowanego o przyczynie braku zawiadomienia. Nie później niż w ciągu trzech dni od dnia wszczęcia niezapowiedzianej kontroli urzędnicy powinni doręczyć mu właściwe upoważnienie.

Jeśli przedsiębiorca nie wpuści skarbówki, urzędnicy wezwą na pomoc policję lub straż graniczną i w jej asyście wejdą na teren firmy.

Czas pomiędzy otrzymaniem zawiadomienia o kontroli a jej wszczęciem należy wykorzystać na sprawdzenie, uporządkowanie i skorygowanie ewentualnych błędów. Możliwa jest korekta deklaracji i zapłata zaległości. Uprawnienie to wygasa z chwilą, kiedy kontrolerzy wejdą na teren firmy, jednak tylko w odniesieniu do dokumentów objętych kontrolą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Biuletyn VAT

Kontrola rozpoczyna się, gdy pracownicy skarbówki doręczą odpowiedniej osobie upoważnienie do jej przeprowadzenia oraz okażą legitymacje.

Należy sprawdzić, czy na upoważnieniu znajdują się takie informacje jak imiona i nazwiska kontrolujących, numery legitymacji, nazwa kontrolowanego, określenie rodzaju sprawdzanego podatku i okresu weryfikacji, data rozpoczęcia i przewidywany termin zakończenia kontroli. Zawiadomienie jest sporządzane na formularzu ZAW-K, spełniającym wszystkie te wymogi. Warto jednak sprawdzić dokument. Brak choćby jednego z koniecznych elementów sprawia, że upoważnienie nie stanowi podstawy kontroli.

Konieczne jest także żądanie okazania legitymacji służbowej przez urzędnika i sprawdzenie, czy jest ona ważna.

Należy pamiętać również o wpisie do książki kontroli. W ten sposób można sprawdzić, czy liczba dni spędzonych przez kontrolujących w trakcie roku nie przekracza liczby dopuszczalnej przez przepisy.

Kontrolujący mogą wejść na teren gruntów i wszelkich pomieszczeń, zażądać okazania majątku, żądać udostępnienia ksiąg i wszelkich dokumentów związanych z przedmiotem kontroli. Mogą sporządzać odpisy, kopie, wyciągi, notatki, wydruki oraz pobierać dane w formie elektronicznej.

Jeżeli kontrolerzy zażądają udostępnienia ksiąg w siedzibie firmy, przedsiębiorca zobowiązany będzie je tam udostępnić, nawet jeżeli księgi znajdują się w biurze rachunkowym.

Przedsiębiorca powinien udostępnić kontrolerom pomieszczenie. Jeśli jednak tego nie zrobi, kontrolujący mogą zażądać wydania dokumentów. W takim przypadku należy się spodziewać wezwań do udostępnienia kolejnych informacji.

Utrudnianie kontroli, np. ukrywanie dokumentów lub ich niszczenie, jest zagrożone karą grzywny.

Przepisy prawa ograniczają czas, przez jaki przedsiębiorca może być kontrolowany. Różni się on w zależności od wielkości firmy: od 12 dni do 48 dni roboczych. W praktyce przepisy te są fikcją. Możliwe jest ich ominięcie przez wszczęcie postępowania kontrolnego. Postępowanie takie nie podlega regulacjom, które ograniczają termin kontroli. Urzędy celowo nie wszczynają kontroli, ale postępowania kontrolne. Mogą w ten sposób wydłużać czas postępowania kontrolnego bez żadnych konsekwencji.


Kontrola kończy się w dniu doręczenia protokołu kontroli. Jeżeli kontrolowany nie zgadza się z ustaleniami protokołu, może w ciągu 14 dni przedstawić zastrzeżenia lub wyjaśnienia, wskazując wnioski dowodowe. Odpowiedzi należy się spodziewać także w ciągu 14 dni.

Robert Nowakowski, partner, doradca podatkowy, HLB M2 Audyt Sp. z o.o. sp. k.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

REKLAMA