| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Urząd Skarbowy > Krajowa Administracja Skarbowa > Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych - czym jest i jak będzie rozwijana

Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych - czym jest i jak będzie rozwijana

30 maja 2017 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się publiczna prezentacja założeń projektu Ministerstwa Finansów Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych. Do końca stycznia 2021 roku ma zostać wdrożonych 11 e-usług, które znacznie usprawnią przedsiębiorcom i podatnikom realizację ich obowiązków w obszarze celnym i akcyzowym.

Jak informuje Ministerstwo Finansów na stronie https://puesc.gov.pl/  Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) stanowi pojedynczy punkt dostępu do e-usług Krajowej Administracji Skarbowej. Została ona zbudowana w ramach Programu e-Cło. Na PUESC systematycznie są osadzane kolejne usługi dla klientów KAS,  w tym w szczególności przedsiębiorców.

Docelowo PUESC ma stać się jedynym punktem dostępu do e-usług Krajowej Administracji Skarbowej.

Zasadniczym celem PUESC jest usprawnienie realizowanych przez klientów Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) procesów realizowanych w obszarze celnym i akcyzowym w zakresie:

- odprawy granicznej,

- odprawy celnej oraz

- obrotu wyrobami podlegającymi akcyzie,

jak również i poszerzenie zakresu spraw, które będą oni mogli załatwić w drodze elektronicznej.

Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych jest kontynuacja projektów modernizacyjnych realizowanych w resorcie finansów:

- Programu e-Cło i

- Programu Platforma Usług Elektronicznych Służby Celnej.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

PUESC jest odpowiedzią na zidentyfikowane następujące potrzeby klientów KAS. Są to w szczególności:

1) obniżenie kosztów przy przekraczaniu granicy,

2) skrócenie czasu przekraczania granicy,

3) podniesienie poziomu jakości obsługi poprzez spersonalizowanie informacji, w tym bieżąca informacja o statusie odprawy oraz czasie wjazdu/wyjazdu,

4) skrócenie czasu w związku z dokonywaniem elektronicznej płatności oraz minimalizacja obsługi korespondencji z organami KAS,

5) obniżenie kosztów w związku z ograniczeniem opóźnień w płatnościach,

6) podniesienie poziomu jakości obsługi przez spersonalizowane przygotowanie płatności,

7) brak konieczności przedstawiania decyzji celnych w trakcie odprawy, gdyż wydana decyzja znajduje się w ogólnounijnej bazie wydanych decyzji,

8) podniesienie poziomu jakości obsługi poprzez spersonalizowanie informacji o statusie obsługi złożonego wniosku,

9) złożenie wniosku o wydanie znaków akcyzy w formie elektronicznej,

10) podniesienie poziomu jakości obsługi poprzez spersonalizowanie informacji o statusie obsługi przemieszczenia.

Nowe e-usługi będą wprowadzane w czterech obszarach:

- Granicznym,

- Celnym,

- Akcyzowym,

- Rozliczania należności.

E-usługi planowane w Obszarze Granicznym:

- Cyfrowa granica – celem tej e-usługi jest sprawna obsługa klienta na przejściu granicznym z wykorzystaniem mechanizmów automatycznych i elektronicznej wymiany danych;

- Awizacja – celem tej e-usługi jest umożliwienie wyprzedzającego przekazania informacji o zamiarze przekroczenia granicy wraz z zestawem danych pozwalających na przygotowanie odprawy wraz z analizą ryzyka

E-usługi planowane w Obszarze Celnym:

- Pojedyncze okno w obrocie towarowym z zagranicą – celem tej e-usługi jest zapewnienie mechanizmów wymiany i wielokrotnego wykorzystania danych pomiędzy KAS a partnerami oraz klientami wraz z koordynacja wspólnych kontroli w celu przyspieszenia obsługi klienta;

- Cyfrowa odprawa zgodnie z UKC – celem tej e-usługi jest zapewnienie możliwości realizacji odprawy celnej zgodnie z nowymi zasadami wynikającymi z przepisów Unijnego Kodeksu Celnego (UKC);

- Rozliczanie procedur specjalnych – celem tej e-usługi jest zapewnienie możliwości elektronicznego złożenia rozliczenia procedury specjalnej oraz zapewnienie organom KAS zarządzania rozliczaniem procedur specjalnych z wykorzystaniem mechanizmów automatycznych i elektronicznej wymiany danych;

- E-Decyzje – celem tej e-usługi jest zapewnienie możliwości wnioskowania i uzyskania decyzji w formie elektronicznej zgodnie z Unijnym Kodeksem Celnym (UKC);

- E-Dokumenty – celem tej e-usługi jest zapewnienie możliwości elektronicznego dostarczenia dokumentów, które będą wykorzystane w procesie odprawy celnej

E-usługi planowane w Obszarze Akcyzowym:

- E-Banderole – celem tej e-usługi jest zapewnienie klientowi KAS możliwości nabywania i rozliczania znaków akcyzy w formie elektronicznej;

- E-Przemieszczanie – celem tej e-usługi jest zapewnienie klientowi KAS możliwości przemieszczania wyrobów zwolnionych od akcyzy oraz objętych zerową stawką podatku z wykorzystaniem dokumentów elektronicznych;

- E-wsparcie procesu rejestracji samochodów osobowych – celem tej e-usługi jest zapewnienie klientowi KAS możliwości rejestracji samochodu osobowego w oparciu o elektroniczne potwierdzenie wypełnienia obowiązku w zakresie podatku akcyzowego.

E-usługa planowana w Obszarze Rozliczania należności:

- E-Płatności – celem tej e-usługi jest zapewnienie klientowi Krajowej Administracji Skarbowej możliwości uregulowania należności w formie płatności elektronicznych on-line w czasie rzeczywistym.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Wyrwa

Doradca podatkowy nr 12653

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK