REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus może zanegować opinię GUS co do PKWiU

Tomasz Król
prawnik - prawo sektora publicznego, prawo cywilne, gospodarcze, prawo administracyjne, podatki

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy, którzy stosują w rozliczeniach podatkowych klasyfikacje według nomenklatury PKWiU często występują o potwierdzenie przyjętej klasyfikacji przez GUS.

Odbywa się to poprzez złożenie wniosku do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Wydaje on informacje m.in. co do standardów klasyfikacyjnych w odniesieniu do świadczonej usługi albo sprzedawanego towaru, produktu przez konkretnego przedsiębiorcę.

Autopromocja

Niekiedy opinia wydawana przez Urząd Statystyczny w Łodzi jest określana jako indywidualna interpretacja przepisów o statystyce. Przedsiębiorcy mylą moc prawną opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi z mocą prawną indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Przedsiębiorca, który zastosował się do pisma GUS w jego sprawie nie jest chroniony tak jak podatnik, który zastosował się do interpretacji indywidualnej wydanej dla niego przez uprawnionego Dyrektora Izby Skarbowej. Opinia GUS może zostać w czasie postępowania podatkowego zmieniona, podważona. Może też okazać się wadliwa.

W efekcie może się okazać, że fiskus wygra przed sądem administracyjnym proces o to, że podatnik posiłkując się wadliwą opinią GUS przez np. 3 lata płacił podatek VAT obliczony według stawki 7%, kiedy prawidłowa była stawka 22%.

Wyrok NSA z 23 czerwca 2010 r. (sygn. akt I FSK 1042/09) jest przykładem sprawy ilustrującej starania fiskusa o uznanie za wadliwą opinii GUS. Istotne jest, że WSA uznał rację fiskusa i dopiero NSA stanął po stronie podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sprawie tej fiskus powołał własnego biegłego, który wydał odmienną opinię co do kwalifikacji PKWiU (a więc w praktyce stawki VAT) niż GUS.

Fiskus twierdził, że silniejszą moc dowodową ma opinia biegłego, który osobiście badał produkt oraz proces jego wytwarzania, niż opinia organu statystycznego wydana na podstawie opisu przedstawionego przez podatnika. Stanowisko takie WSA zajął pomimo dwukrotnego poparcia podatnika przez GUS.

Polecamy: Czy nieściągalne należności można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - nowy wykaz materiałów budowlanych od 2011 roku

NSA jednak zawyrokował na korzyść podatnika:
„W sprawie tej skarżący na etapie postępowania podatkowego wystąpił do organów statystycznych o zakwalifikowane spornych wyrobów, przedstawiając charakterystykę produkowanych przez siebie wyrobów, w tym podstawowe surowce użyte do produkcji masy lejnej, ich skład procentowy, sposób przygotowania masy lejnej oraz jej parametry, opisując proces wypalania, dekoracji, szlifowania oraz proces technologiczny (vide wniosek skarżącego do organu statystycznego z 19 grudnia 2007 r. znajdujący się w aktach podatkowych na stronach nieponumerowanych między k. 31 a 32). 31 grudnia 2007 r. skarżący uzyskał opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi potwierdzającą prawidłowość klasyfikacji dokonanej przez skarżącego.

Opinię tę skarżący przedstawił organowi prowadzącemu postępowanie. Pismem z 17 kwietnia 2008 r. organ pierwszej instancji zwrócił się do Prezesa GUS o zmianę opinii wydanej 31 grudnia 2007 r. na wniosek skarżącego przez Urząd Statystyczny w Łodzi. W piśmie z 7 maja 2008 r. GUS poinformował, że informacja zawarta w piśmie Urzędu Statystycznego w Łodzi z 31 grudnia 2007 r., stanowiąca odpowiedź na pismo skarżącego jest poprawna (vide k. 33 i 36 akt podatkowych). W sprawie tej organy dysponowały więc dwiema opiniami, które w sposób zupełnie odmienny kwalifikowały sporne wyroby. Oparcie się w tej sytuacji na jednej opinii bez wykazania, że opinia organów statystycznych opierała się na błędnych danych, należy uznać za dowolne, naruszające zasadę swobodnej oceny dowodów określoną w art. 191 Ordynacji podatkowej. Nie można bowiem zgodzić się ze stanowiskiem Sądu pierwszej instancji, by argumentem za nadaniem silniejszej mocy dowodowej opinii biegłego było bazowanie organu statystycznego wyłącznie na opisie przedstawionym przez stronę skarżącą.

Skarżący we wniosku skierowanym do organu statystycznego podał szczegółowe dane dotyczące surowców użytych do produkcji, ich ilości, opisał też sposób produkcji wyrobów. Bez wykazania, że opis ten podaje błędne dane, za dowolną należy uznać ocenę odrzucającą opinię organu statystycznego i przyznanie silniejszej mocy dowodowej opinii biegłego, tym bardziej, że strona skarżąca do opinii biegłego w odwołaniu od decyzji organu pierwszej instancji zgłaszała zastrzeżenia. Nie ma bowiem wbrew temu, na co wskazywały organy i Sąd pierwszej instancji, większego znaczenia dla prawidłowości klasyfikacji to, że wcześniej skarżący klasyfikował produkowane przez siebie wyroby tak, jak to obecnie wynika z opinii biegłego. Dysponując dwiema sprzecznymi opiniami, organ powinien co najmniej zlecić biegłemu uzupełnienie opinii, a w razie dalszych zarzutów skarżącego zlecić innemu biegłemu ocenę, czy produkowane przez skarżącego wyroby można zaklasyfikować do wyrobów z ceramiki zwykłej. Naruszenie art. 191 Ordynacji podatkowej było więc w tej sprawie konsekwencją niewyjaśnienia w sposób należyty okoliczności istotnych dla rozstrzygnięcia.”

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

REKLAMA