| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Urząd Skarbowy > Najczęstsze problemy > Czy rachunki muszą zawierać podpis i pieczątkę wystawcy?

Czy rachunki muszą zawierać podpis i pieczątkę wystawcy?


Po przeprowadzeniu z początkiem obecnego roku małej rewolucji w zakresie faktur VAT, a w szczególności w zakresie ich przechowywania, Minister Finansów postanowił ulżyć także i tym osobom i podmiotom, które nie są uprawnione do wystawiania faktur VAT i dokumentują sprzedaż towarów i usług rachunkami.

Zgodnie z art. 87 ustawy Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.

Z obowiązku tego zwolnieni są wyłącznie rolnicy sprzedający produkty roślinne i zwierzęce pochodzące z własnej uprawy lub hodowli, nieprzerobione sposobem przemysłowym, chyba że sprzedaż ta jest dokonywana w ich odrębnych, stałych miejscach sprzedaży, poza obrębem uprawy lub hodowli.

Co do zasady, rachunek taki wystawiany jest w ciągu 7 dni od dnia wykonania usługi lub wydania towaru. Jeżeli jednak żądanie wystawienia rachunku zgłoszone zostało po tym fakcie, to powyższe 7 dni liczone jest od dnia zgłoszenia żądania, przy czym po upływie 3 miesięcy od wydania towaru lub wykonania usługi, nie ma obowiązku wystawiania takiego rachunku.

Ponieważ rachunki takie mogą służyć jako dowody do celów opodatkowania, ustawodawca nakazał Ministrowi Finansów określić w drodze rozporządzenia zakres informacji, jakie muszą one zawierać.

Obecny, minimalny zakres tych informacji określony został w § 15 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz.U. Nr 165, poz. 1373 ze zm.), jako co najmniej:

1) imiona i nazwiska (nazwa albo firma) oraz adresy sprzedawcy i kupującego bądź wykonawcy i odbiorcy usługi,
2) data wystawienia i numer kolejny rachunku,
3) odpowiednio wyraz „ORYGINAŁ” albo „KOPIA”,
4) określenie rodzaju i ilości towarów lub wykonanych usług oraz ich ceny jednostkowe,
5) ogólna suma należności wyrażona liczbowo i słownie,
6) czytelny podpis wystawcy rachunku oraz odcisk pieczęci wystawcy rachunku, jeżeli się nią posługuje.

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Polecamy: serwis Urząd skarbowy

Z dniem 11 marca 2011 r. wejdzie w życie, opublikowana w Dzienniku Ustaw Nr 40 pod pozycją 204, nowelizacja powyższego rozporządzenia, zgodnie z którą rachunki nie będą już musiały zawierać zarówno oznaczenia „ORYGINAŁ” albo „KOPIA”, jak i podpisu ani pieczęci wystawcy tego rachunku.

Tym samym, minimalny zakres informacji, które będą musiały znaleźć się od 11 marca 2011 r. na rachunku, przedstawia się następująco:

1) imiona i nazwiska (nazwa albo firma) oraz adresy sprzedawcy i kupującego bądź wykonawcy i odbiorcy usługi,
2) data wystawienia i numer kolejny rachunku,
3) określenie rodzaju i ilości towarów lub wykonanych usług oraz ich ceny jednostkowe,
4) ogólna suma należności wyrażona liczbowo i słownie.

Nadal jednak obowiązuje ustawowa zasada, iż podatnicy wystawiający rachunki są obowiązani kolejno je numerować i przechowywać kopie tych rachunków, w kolejności ich wystawienia, do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Targowska

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »