| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Urząd Skarbowy > Najczęstsze problemy > Meldunek zniknie od 2016 r. - od 2013 r. spore ułatwienia

Meldunek zniknie od 2016 r. - od 2013 r. spore ułatwienia

Już od 2013 roku wymeldowanie będzie można załatwić razem z zameldowaniem w nowym miejscu zamieszkania. Na zameldowanie będzie od 2013 roku 30 dni, a nie 4 jak obecnie, a także nie trzeba będzie się meldować na pobyt czasowy do 3 miesięcy. Od 1 stycznia 2016 r. zniknie obowiązek meldunkowy ale już od 2015 roku w dowodzie osobistym ma nie być adresu zameldowania. Elektroniczne dowody osobiste (z chipami) mają się pojawić od 2015 roku, chyba, że UE wymyśli nowocześniejsze instrumenty uwierzytelniające.

Rząd przyjął 26 października 2012 r. projekt nowelizacji ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw.

Projekt ten przewiduje przesunięcie terminu wejścia w życie:
- ustawy o dowodach osobistych - na 1 stycznia 2015 r.
- ustawy o ewidencji ludności – na 1 stycznia 2015.

Dowód elektroniczny od 2015 roku

Projektowana ustawa nowelizuje ustawę o dowodach osobistych. Zmiany obejmą likwidację warstwy elektronicznej (chodzi o usunięcie wszystkich artykułów definiujących warstwę elektroniczną dowodu osobistego). Przesunięcie terminu wdrożenia dowodu elektronicznego jest zasadne ze względu na prace Komisji Europejskiej nad utworzeniem - do końca 2015 r. - jednolitego rynku cyfrowego. W jego efekcie mogą zostać wdrożone nowe instrumenty uwierzytelniające - niewykluczone jest, że będą one tańsze, prostsze i efektywniejsze niż elektroniczny dowód.

Projekt ustawy zakłada utworzenie od stycznia 2015 r. Rejestru Dowodów Osobistych, czyli rejestru centralnego prowadzonego w formie elektronicznej. Do rejestru bezpośredni dostęp będą miały urzędy gmin.

Dzięki temu rozwiązaniu obywatel będzie mógł złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego w dowolnej gminie na terenie całego kraju, niezależnie od miejsca aktualnego zamieszkania. Będzie mógł także elektronicznie przesłać wniosek o wydanie dowodu, a w urzędzie pojawi się tylko raz przy odbiorze dokumentu.

Od 1 stycznia 2015 r. nie będzie się zamieszczać adresu zameldowania w dowodzie osobistym. Zmiana ta spowoduje, że obywatel nie będzie już musiał każdorazowo wymieniać dokumentu, w przypadku zmiany miejsca stałego pobytu.

Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2013 rok

Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki?

Obowiązek meldunkowy znika od 2016 roku - ułatwienia meldunkowe już od 1 stycznia 2013 r.

Przewidziano także nowelizację ustawy o ewidencji ludności, która zakłada zniesienie obowiązku meldunkowego od 1 stycznia 2016 r. oraz likwidację niektórych uciążliwych przepisów towarzyszących zameldowaniu.

Zakłada się również zmiany w ustawie o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Najważniejsze z nich (mają obowiązywać już od 2013 roku) to:
- wprowadzenie możliwości automatycznego wymeldowania przy zameldowaniu w nowym miejscu,
- odstąpienie od konieczności zgłaszania przy meldunku informacji o wykształceniu, obowiązku wojskowym oraz przedkładania wojskowego dokumentu osobistego,
- likwidacja obowiązku meldunkowego wczasowiczów i turystów;
- likwidacja obowiązków właścicieli, dozorców, administratorów nieruchomości oraz zakładów pracy do weryfikowania wypełniania wymogu meldunkowego przez mieszkańców i pracowników,
- wprowadzenie możliwości wypełnienia obowiązku meldunkowego przez ustanowionego pełnomocnika,
- zniesienie obowiązku meldunkowego na pobyt czasowy do 3 miesięcy Polaków, obywateli państw Unii Europejskiej i państw EFTA – stron Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Konfederacji Szwajcarskiej,
- na realizację zameldowania będzie przeznaczone 30 dni, a nie jak obecnie 4; zniesione będą sankcje karne za niedopełnienie zameldowania przez obywateli polskich, obywateli państw Unii Europejskiej i państw EFTA - stron Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Konfederacji Szwajcarskiej.

Od stycznia 2013 roku zniesione zostaną również sankcje karne m.in. dla obywateli polskich czy obywateli UE, za niedopełnienie obowiązku meldunkowego.

Złagodzono procedury związane z wyjazdem za granicę. Aktualnie osoby wyjeżdżające za granicę na dłużej niż 3 miesiące mają obowiązek zgłosić swój wyjazd w biurze ewidencji ludności. Od stycznia 2013 roku obowiązek ten będzie dotyczył osób, które wyjeżdżają za granicę na dłużej niż 6 miesięcy.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw

Źródło: KPRM, MSW

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Jabłoński

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »