| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Urząd Skarbowy > Najczęstsze problemy > Załatw sprawę z urzędem skarbowym telefonicznie

Załatw sprawę z urzędem skarbowym telefonicznie

Minister finansów chce, aby urzędnicy skarbowi kontaktowali się z podatnikami telefonicznie. Jeżeli okaże się, że sprawę da się załatwić tym kanałem, podatnik nie będzie musiał składać żadnych dodatkowych wyjaśnień, bo urzędnik sporządzi odpowiednią notatkę z rozmowy. Jeśli jednak wizyta podatnika w urzędzie będzie konieczna, zaproszenie też zostanie przekazane przez telefon.

Ministerstwo Finansów opracowało „Standardy dotyczące wyjaśnień i wezwań”. Ten dokument ma sprawić, że aparat skarbowy stanie się bardziej przyjazny podatnikom. Między innymi dlatego, że zaleca, aby urzędnicy starali kontaktować z Polakami telefonicznie.

Urzędnik telefonuje i zapisuje

Jak wynika ze „Standardów”, już obecnie urzędnicy często kontaktują się z podatnikami telefonicznie, jednak ze względu na brak odpowiednich zasad często po takich kontaktach nie pozostaje żaden ślad. I to ma się zmienić.

Odtąd urzędnik będzie starał się po raz pierwszy złapać podatnika telefonicznie. Jeśli sprawę da się załatwić telefonicznie, czyli urzędnik będzie potrzebował jedynie informacji od podatnika, to na tym ich kontakty się zakończą. Urzędnik sporządzi jedynie adnotację lub notatkę.

Jednak jeśli sprawa wymaga od podatnika określonej reakcji, na przykład złożenia korekty deklaracji czy brakujących podpisów lub pełnomocnictw, podatnik dowie się o tym przez telefon. Urzędnik w tym przypadku również sporządzi notatkę i zapisze w niej, ile czasu ma podatnik na złożenie odpowiednich dokumentów. I dopiero, gdy w określonym terminie dana osoba nie wykona wymaganych czynności, otrzyma wezwanie na piśmie.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Kiedy zadzwonią, trzeba przyjść

Fiskus – jak wynika ze „Standardów” – będzie dzwonił nie tylko w sprawie wyjaśnień, ale również po to, aby poprosić podatnika o pojawienie się w urzędzie. Takie rozwiązanie będzie stosowane, kiedy np. nie zostaną złożone w terminie odpowiednie dokumenty albo w dokumentach tych brakuje podpisów lub są błędy, uniemożliwiające dalszą pracę z deklaracją.

Telefoniczne wezwania będą mogli stosować także urzędnicy zajmujący się prowadzeniem postępowań podatkowych. W ten sposób o konieczności pojawienia się w urzędzie będą informowane osoby, w przypadku których dane z deklaracji – np. adresowe – różnią się od tych, które znajdują się w innych bazach, posiadanych lub dostępnych urzędom.

Ci, którzy starają się unikać kontaktów z fiskusem dzięki nieodbieraniu dokumentów z urzędów, będą rozczarowani. W dokumencie resort finansów zostało zapisane, że oni również mogą zostać wezwani do złożenia wyjaśnień za pośrednictwem telefonu.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Podatki 2015 - komplet

Fiskus będzie nadal listy pisać

Nie oznacza to, że urzędnicy podatkowi całkowicie zrezygnują ze stosowania wezwań pisemnych. Te pozostaną, jak najbardziej, w arsenale ich działań. Pisma z urzędów podatkowych mogą spodziewać się przede wszystkim ci, którzy… będą unikać odbierania telefonów od fiskusa. Poza tym wezwania pisemne będą stosowane także wtedy, jeśli podatnik nie wykona czynności, o których został poinformowany przez telefon.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Dąbrowska-Ospital

Joanna Dąbrowska-Ospital Partner zarządzający w Euskapol, doradca personalny i zawodowy Doradca personalny: pracuję z klientem indywidualnym i z zespołami, koncentrując się na badaniu ich potencjału, a także ich dopasowania do danego stanowiska czy danego projektu. Łowca talentów. Doradca zawodowy: wspieram ludzi w odkrywaniu ich powołania i potencjału zawodowego. Pomaga mi w tym doświadczenie biznesowe (znajomość wielu branż oraz różnych kultur prowadzenia biznesu). Wychodzę z założenia, że biznes to ludzie. Pragnę wspierać ludzi w ich samopoznaniu, odkrywaniu własnego potencjału i predyspozycji, wierząc, że to pozwoli im na lepsze życie w zgodzie ze sobą, jednocześnie korzystnie wpłynie na ich pracę zawodową, a więc również na sukces firmy, w której pracują. Zrealizowane projekty Projekty badania efektywności zespołowej w firmach międzynarodowych. Wspieranie menedżerów HR w podejmowaniu decyzji rekrutacyjnych z zastosowaniem metody i narzędzi PerformanSe. Porady indywidualne, tworzenie ścieżek kariery i badanie potrzeb szkoleniowych dla pracowników średniego szczebla oraz osób poszukujących pracy. Przeprowadzenie bilansów kompetencji dla sportowców Polskiej Kadry Olimpijskiej. 2002-2010 – doradztwo biznesowe dla firm z Francji i Hiszpanii, poszukujących partnerów w Europie Centralnej i Wschodniej Wykształcenie Studia podyplomowe „Inżynieria szkoleń” – uniwersytet Lille 3 Certyfikowany trener metody PerformanSe Autorska metoda prowadzenia bilansów kompetencji.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK