REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana sposobu zaskarżania indywidualnych interpretacji podatkowych

Marlena Widawska
Zmiana sposobu zaskarżania indywidualnych interpretacji podatkowych
Zmiana sposobu zaskarżania indywidualnych interpretacji podatkowych

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 20 lutego 2015 r. uchwalona została nowelizacja ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, która dotyczy m.in. sposobu zaskarżania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wydawanych przez Ministra Finansów indywidualnych interpretacji podatkowych.

Nowy art. 57a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi nakłada na skarżącego interpretację indywidualną obowiązek spełnienia warunków, które musi spełniać skarga kasacyjna. Wymogi te mogą się wydawać podatnikowi zbyt skomplikowane, wymagające specjalistycznej wiedzy prawniczej. Niedawno wydane stanowisko NSA w tej sprawie (Dziennik Gazeta Prawna z 16 marca 2015 r.), a także starsza uchwała tegoż sądu z dnia 8 stycznia 2007 r. (sygn. I FPS 1/06) może pomóc nieco uspokoić podatników.

Autopromocja

100 pytań o samochód w firmie + CD

Według znowelizowanego art. 57a PPSA zaskarżenie interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego będzie wymagało podniesienia jednego z trzech zarzutów:

- zarzutu naruszenia przepisów postępowania,

- zarzutu błędnej wykładni lub

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- zarzutu niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisów prawa materialnego.

Ponadto WSA będzie związany podanymi przez skarżącego zarzutami oraz powołaną podstawą prawną.

W efekcie indywidualną interpretację podatkową trzeba będzie skarżyć jak wydaną w normalnym toku decyzję organu administracji publicznej, choć wydaje się, że nie jest ona w istocie władczym rozstrzygnięciem o prawach i obowiązkach podatnika w konkretnej sprawie, a jedynie urzędową informacją o wykładni i stosowaniu prawa podatkowego na gruncie konkretnego przypadku.

Sytuacja ta budzi wśród podatników kontrowersje. Część z nich może rozwiać przypomnienie wspomnianej na początku uchwały NSA, w której sąd ten stwierdza jednak, że: Sąd administracyjny - sprawując na podstawie art. 3 par. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./ kontrolę działalności administracji publicznej, w sprawach skarg na decyzje administracyjne, wydane na podstawie art. 14b par. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz.U. 2005 nr 8 poz. 60 ze zm./ - jest obowiązany do kontroli takich decyzji również z punktu widzenia poprawności merytorycznej dokonanych w nich interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Z przedstawionej sentencji wynika, że na gruncie kontroli sadowej wydanej przez Ministra Finansów interpretacji podatkowej traktowana jest ona jako decyzja administracyjna, a zatem powinna być zaskarżana w normalnym trybie.

Zdaniem NSA, nie bez znaczenia dla omawianej nowelizacji był sam charakter wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej i jego treść. Wnioskodawca przecież sam określa okoliczności, co do których mają zostać odniesione przepisy prawa podatkowego i sam dokonuje kwalifikacji prawnej opisanego zdarzenia poprzez podanie swojego własnego rozwiązania przedstawionego problemu. Zadanie Ministra Finansów sprowadza się zatem jedynie do oceny prawidłowości owego rozwiązania i podania właściwego, jego zdaniem, rozumienia przepisów.

Biuletyn VAT

W związku z tym na etapie kontroli sądowej podatnik nie powinien mieć problemu z podaniem okoliczności w związku, z którymi się nie zgadza z organem podatkowym oraz sklasyfikowania ich w grupie prawa procesowego lub materialnego. Przedmiotowa nowelizacja art. 57a w konsekwencji nie będzie wymagała od skarżącego na etapie kontroli sądowej większych umiejętności prawniczych, niż na etapie wnioskowania o wydanie indywidualnej interpretacji, a znacznie uprości samo postępowanie poprzez jednoznaczne zakreślenie granic dokonywanej przez sąd kontroli i spowoduje, że będzie ona bardziej efektywna, konkretna i zapewni lepsza ochronę prawną podatnika.

Prace legislacyjne odnośnie do omawianej nowelizacja ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi obecnie zatrzymały się na etapie senackim. W dniu 18 marca 2015 r. Komisja Ustawodawcza Senatu zaproponowała poprawki do uchwalonej już przez Sejm ustawy, które teraz Senat musi uchwalić. Jeśli tak się stanie, to ustawa w kształcie zaproponowanym przez Senat wróci do Sejmu, potem czeka ją jeszcze etap prezydencki i publikacja.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Ze względu na to, że termin wejścia w życie ustawy został ustalony na 3 miesiące po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw, podatnikom przyjdzie jeszcze poczekać na przekonanie się w praktyce jak przedmiotowa regulacja będzie działała. Czas oczekiwania może nawet wydłużyć się do wakacji.

Marlena Widawska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    REKLAMA