REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy interpretacje ogólne „chronią” w ten sam sposób jak interpretacje indywidualne?

Czy interpretacje ogólne „chronią” w ten sam sposób jak  interpretacje indywidualne?
Czy interpretacje ogólne „chronią” w ten sam sposób jak interpretacje indywidualne?

REKLAMA

REKLAMA

Na pierwszy rzut oka odpowiedź wydaje się jednoznaczna. Trzeba mieć jednak na uwadze nadchodzące zmiany dot. Ordynacji podatkowej, które najprawdopodobniej będą obowiązywać od 1 stycznia 2016 r. Przyjrzyjmy się proponowanym zmianom w zakresie interpretacji ogólnej oraz indywidualnej.

Należy przypomnieć, iż na gruncie Ordynacji podatkowej wyróżniamy dwie instytucje interpretacji prawa podatkowego:

Autopromocja
  1. Indywidualną; określoną w art. 14b § 1: „Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).”
  2. Ogólną; określoną w art. Art. 14a § 1.: „Minister właściwy do spraw finansów publicznych dąży do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności ich interpretacji, z urzędu lub na wniosek, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (interpretacje ogólne); wnioskodawcą nie może być organ administracji publicznej.”

Od 2007 roku (obecny kształt interpretacji ogólnej) do 2015 r.  wydano zaledwie 76 interpretacji (dane pochodzą z internetowej bazy interpretacji prawa podatkowego), kiedy tylko pomiędzy 2008, a 2010 r. wydano od 23 do 31 tysięcy interpretacji indywidualnych (R. Mastalski, Komentarz do art. 14a Ordynacji Podatkowej /W:/ Ordynacja Podatkowa Komentarz. Wrocław 2012 r. s. 127.).

Biuletyn VAT

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Należy przy tym pamiętać, iż od 2012 r. interpretacje ogólne mogą być również wydawane na wniosek (każdego zainteresowanego podmiotu oprócz organów administracji podatkowej). Od 2012 r. do lipca 2015 r. wydano 45 interpretacji ogólnych, gdzie zaledwie 9 interpretacji było wydanych na wniosek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W kontekście niniejszego artykułu należy pamiętać o głównej roli jaką pełnią interpretacje indywidualne, a także interpretacje ogólne, chodzi o „ochronę prawną”.

Ochrona prawna:

Interpretacji indywidualnej: w skrócie, obecnie skutki prawne zastosowania się do interpretacji określają przepisy art. 14k–14m Ordynacji podatkowej. Chroni ona wnioskodawcę w stosunku do uzyskanej odpowiedzi w zakresie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego lub stanu faktycznego.

Ogólnej: opiera się na tzw. „zasadzie nieszkodzenia” , która na podstawie art. 14k § 3 OrdPu obejmuje również zakaz inicjowania postępowania w sprawach o przestępstwo lub wykroczenia skarbowe oraz obowiązek umarzania takich postępowań oraz nienaliczanie odsetek za zwłokę, jeżeli w danej sprawie będącej przedmiotem takiego postępowania dany podmiot zastosował się do wykładni zawartej w interpretacji ogólnej, w sytuacji kiedy jego sytuacja na to pozwalała.

Jak ocenić, czy „sytuacja podatnika” jest adekwatna do wykładni przedstawionej w interpretacji ogólnej?

Oceny oczywiście dokonują organy podatkowe, np. ww. postępowaniu podatkowym. Należy pamiętać, iż niezastosowanie się organu podatkowego do zaleceń interpretacji ogólnej stanowi: „naruszenie zasady prowadzenia postępowania podatkowego w sposób budzący zaufanie obywateli wobec prawa, która jest określona w art. 121 Ordynacji podatkowej” wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 12 marca 2003 r., sygn. akt I SA/B 658/03, na co wskazywało orzecznictwo administracyjne

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Monitor Księgowego – prenumerata

Czy „ochrona” gwarantowana przez interpretację indywidualną jest „taka sama” jak interpretacji ogólnej?

W kontekście przyszłorocznych zmian w Ordynacji podatkowej, które mogą zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2016 r., zdanie co do podobieństwa ochrony prawnej obu instytucji jest podzielone i to w samym Ministerstwie Finansów.

Sama ustawa nowelizująca nie wprowadza znaczących zmian w samej konstrukcji interpretacji indywidualnej oraz ogólnej. Zmiana legislacyjna wprowadzi jednak nowe narzędzie, z którego będą mogli korzystać Dyrektorzy Izb Skarbowych. Jeżeli stan faktyczny, czy opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku o interpretację indywidualną będzie odpowiadał dotychczas wydanej interpretacji ogólnej, to właściwy Dyrektor Izby Skarbowej będzie mógł wydać:

 „postanowienie o stwierdzeniu, że do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku zastosowanie znajduje interpretacja ogólna, z jednoczesnym stwierdzeniem bezprzedmiotowości wniosku. – nowy 5a w art. 14b OrdPu, który zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2016 r.

„Różna” moc ochrony prawnej:

W Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - z dnia 21 lutego 2014 r. na interpelację poselską nr 24159 „w sprawie wydawania na wniosek interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego”, stwierdzono iż:

Interpretacja indywidualna może oznaczać dla podatnika większą ochronę prawną, niż interpretacja ogólna, która pozwala skorzystać z swojej ochrony wyłącznie w sytuacji kiedy u podatnika wystąpi tożsamy stan faktyczny z opisanym w interpretacji ogólnej.

Minister jednak nie opisał na czym polega ochrona prawna interpretacji ogólnej oraz czym ona się różni od tej, która jest zapewniona przez uzyskanie interpretacji indywidualnej.

„Tożsama” moc ochrony prawnej:

Z kolei w uzasadnieniu do projektu ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, który został skierowany do sejmu w dniu 2 czerwca 2015 r., przyjęty przez Sejm w dniu 9 lipca 2015 r. , wystosowano tezę , iż: ”każdy ma możliwość zastosowania się do interpretacji ogólnej, a tym samym do powoływania się na wynikającą z tego tytułu ochronę prawną, której treść oraz zasady są analogiczne jak przy interpretacji indywidualnej.”


Powyższe wypowiedzi przedstawicieli Ministerstwa Finansów, którzy m.in. współtworzyli ww. projekt, pokazują, iż nadal brakuje pomysłu na większe wykorzystanie instytucji jaką jest interpretacja ogólna.

Być może zmiany legislacyjna, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2016 r. spowodują, iż Minister Finansów będzie częściej wydawał interpretacje ogólne (do tej pory zostało wydanych i opublikowanych tylko 76 interpretacji ogólnych).

W konsekwencji Dyrektorzy Izb Skarbowych będą jedynie potwierdzać, iż dany stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku o interpretację indywidualną odpowiada wykładni interpretacji ogólnej, co może spowodować szybsze uzyskiwanie odpowiedzi na wnioski o interpretacje, co w kontekście niejasności polskiego prawa podatkowe może okazać się niezwykle pomocne.

Sama ustawa o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 3462) została skierowana w dniu 7 sierpnia 2015 r. przez Senat do Komisji Finansów. Senat nie zgłosił poprawek w zakresie zmian dot. interpretacji ogólnych.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dochody podatkowe budżetu państwa wyniosły 131,4 mld zł. MF podało dane za I kwartał 2024 roku

    Dochody podatkowe budżetu państwa w I kwartale 2024 roku wyniosły 131,4 mld zł i były wyższe w stosunku do wykonania z ubiegłego roku o około 22,2 mld zł (tj. 20,3%) - informuje Ministerstwo Finansów.

    Rodzice tracą prawo do ulgi na dziecko po podwyżkach. Ich pensje przebijają limit dochodów z … 2013 r.

    PIT za 2023 rok: Rodzice po podwyżkach zarabiają za dużo. I wypadają z ulgi na dziecko.  

    Jaka inflacja w Polsce w 2024 roku? W marcu najniższa, w grudniu najwyższa. Średnio ok. 3,5 proc. Stopy procentowe spadną najwcześniej w listopadzie [prognozy ekonomistów]

    Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2024 r. wzrosły rdr o 2,0 proc., a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosły o 0,2 proc. - podał 15 kwietnia Główny Urząd Statystyczny. Niestety w kolejnych miesiącach nastąpi szybszy wzrost cen żywności i paliw - prognozują ekonomiści. Na koniec roku inflacja ma osiągąć ok. 4,5-4,8 proc. rdr. A średnio w 2024 roku ok. 3,5% rdr.

    Kontrole kadr i ewidencji kierowców w firmie transportowej. Na co zwracają uwagę ITD, PIP, ZUS i inni kontolerzy?

    Prawidłowe rozliczenie kierowców z dobrze prowadzonymi kadrami zapewniają nie tylko optymalizację kosztów, ale przede wszystkim bezpieczeństwo firmy transportowej. Tutaj nie ma równania z jedną niewiadomą. A kontrole ITD i PIP potwierdzają, że pomiędzy kadrami i rozliczeniami kierowców musi istnieć sprzężenie zwrotne.

    W pierwszym kwartale 2024 roku poziom inflacji wyniósł 2,8% r/r. Ceny wzrosły w niemal wszystkich grupach towarów i usług

    W pierwszym kwartale 2024 roku poziom inflacji wyniósł 2,8% r/r. Ceny wzrosły w niemal wszystkich grupach towarów i usług – z wyjątkiem transportu.

    Rada Fiskalna zacznie obradować w 2026 roku. "Pracujemy nad projektem Rady Fiskalnej. Premier Donald Tusk mówił o tym w expose" - poinformował minister finansów Andrzej Domański

    Rada Fiskalna zacznie obradować w 2026 roku, a projekt jej funkcjonowania zostanie przedstawiony w bieżącym roku - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Nowa instytucja rządowa ma składać się z neutralnych członków, którzy będą opiniowali wydatki budżetu państwa.

    Na czym polega prowadzenie dokumentacji pracowniczej? Jak przechowywać akta osobowe pracowników?

    Na czym polega prowadzenie dokumentacji pracowniczej? Jak przechowywać akta osobowe pracowników? Co obejmuje dokumentacja w sprawach związanych ze stosunkiem pracy?

    Największy jednorazowy przelew z UE. Wpłynęło 27 mld zł płatności z KPO

    Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz poinformowała, że płatność z pierwszego wniosku, złożonego w grudniu ub.r., dotyczącego środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), w wysokości 27 mld zł trafiła dziś do Polski.

    Związek Autorów i Producentów Audiowizualnych Stowarzyszenia Filmowców Polskich odniósł się do kwestii "tantiem od internetu"

    Związek Autorów i Producentów Audiowizualnych Stowarzyszenia Filmowców Polskich odniósł się do artykułu "Tantiemy od internetu - nadchodzi nowy parapodatek! Przedsiębiorcy są zaniepokojeni", wskazując m.in., że "nazywanie tantiem z internetu dla twórców filmowych nowym parapodatkiem jest zabiegiem absolutnie nieuprawnionym".

    Podatek od nieruchomości od mieszkania na wynajem. Jaka stawka? 33,10 zł czy 1,15 zł za 1 m2?

    Właściciele mieszkań przeznaczonych na wynajem nie mają pewności, ile powinien wynosić podatek od nieruchomości od takiego mieszkania. To bardzo ważna kwestia, bo mówimy o dwóch stawkach, które mogą mieć zastosowanie. W większości gmin, pierwsza taka stawka wynosi obecnie 33,10 zł za 1 metr kwadratowy, a druga - 1,15 zł za 1 metr kwadratowy. Różnica jest zatem ogromna. Dlaczego podatek od nieruchomości w kontekście wynajmu mieszkań jest problematyczny?

    REKLAMA