REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Indywidualne interpretacje podatkowe – zmiany od 2016 roku

Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Doradztwo podatkowe, rachunkowość, audyt, obsługa i pomoc w trakcie postępowań z organami podatkowymi, ceny transferowe
Indywidualne interpretacje podatkowe – zmiany od 2016 roku
Indywidualne interpretacje podatkowe – zmiany od 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2016 przynosi duże zmiany w zakresie przepisów Ordynacji Podatkowej. Wchodząca w życie od 1 stycznia ustawa nowelizująca reformuje m. in. instytucję interpretacji indywidualnych.

Zmiana zakresu spraw, które może obejmować wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią nowych przepisów, interpretacje indywidualne nie będą mogły dotyczyć przepisów prawa podatkowego regulujących właściwość oraz uprawnienia i obowiązki organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej. Minister będzie mógł także  odmówić wydania interpretacji indywidualnej w przypadku, gdy opisany we wniosku stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będzie odpowiadać zagadnieniu, które zostało poruszone w interpretacji ogólnej, wydanej na gruncie takiego samego stanu prawnego. Jednocześnie Minister będzie mógł zmienić swoje postanowienie w przypadku, gdy interpretacja ogólna zostanie zmieniona.

Autopromocja

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

Udogodnienia dla podatników wnoszących o wydanie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z nowym brzmieniem art. 14d Ordynacji podatkowej, podatnik będzie mógł bowiem w każdym czasie wystąpić z żądaniem poinformowania go telefonicznie albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej o dacie wydania interpretacji indywidualnej oraz o zawartej w niej ocenie jego stanowiska albo o innym sposobie rozstrzygnięcia sprawy. W takim wypadku organ będzie zobowiązany do przekazania informacji niezwłocznie – w przypadku gdy przed wystosowaniem żądania interpretacja została wydana - lub też nie później niż w dniu roboczym następującym po dniu wydania interpretacji albo innego rozstrzygnięcia w tej sprawie.

Nowy krąg podmiotów uprawnionych do złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią nowego art. 14r Ordynacji podatkowej, będzie istniała możliwość wystosowania tzw. wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej. Z wnioskiem tego typu będą mogli wystąpić podatnicy uczestniczący w tym samym stanie faktycznym albo mający uczestniczyć w tym samym zdarzeniu wspólnym. W takim wypadku zainteresowani będą musieli wskazać jeden podmiot, który będzie traktowany jak strona w postępowaniu o wydanie interpretacji (czynności dokonywane przez inne podmioty będą uważane za bezskuteczne).

Wniosek o wydanie interpretacji wspólnej podlegać będzie opłacie ustalanej jako iloczyn standardowej opłaty za wniosek i liczby zainteresowanych. Interpretacja indywidualna wydana na podstawie wniosku wspólnego obejmować będzie ochroną sytuację prawną wszystkich zainteresowanych, którzy wystąpili z wnioskiem. Jak wskazano w komentarzu do ustawy: „Wniosek (wspólny) może dotyczyć jednego podatku lub różnych podatków, jeżeli interpretacja przepisów różnych ustaw jest wzajemnie sprzężona np. VAT-PCC, podatek dochodowy – podatek od spadków i darowizn”. Prawo wniesienia skargi na interpretację tego typu będzie przysługiwać każdemu z zainteresowanych, wyrok sądu administracyjnego będzie obowiązywał jednak wszystkie podmioty, również te, które nie wniosły skargi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PIT-Y 2015 (książka + CD)

Monitor Księgowego – prenumerata

Z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, na mocy art. 14s Ordynacji podatkowej, będzie mógł wystąpić także zamawiający w rozumieniu ustawy Prawo zamówień publicznych w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia ceny w związku z udzielanym zamówieniem publicznym.

Omawiając kwestie zmian Ordynacji podatkowej, dotyczących instytucji interpretacji indywidualnych warto odnieść się również do przedstawionej niedawno propozycji nowej ustawy o VAT, która zawiera pewne rozwiązania dotyczące przedmiotowego zagadnienia.  Niewątpliwie wskazać w tym miejscu należy na art. 334 projektu, w myśl którego do przepisów  nowej ustawy oraz przepisów wydanych na jej podstawie, zasadniczo nie miałyby zastosowania art. 14b – 14p Ordynacji podatkowej, dotyczące interpretacji indywidualnych (art. 334 ust. 2 pkt 2 projektu wskazuje jednak okoliczności, w których podatnik mógłby z wnioskiem o interpretację wystąpić).


Największe kontrowersje wzbudza jednak treść art. 334 ust. 3 projektu, zgodnie z którym interpretacje wydane na podstawie art. 14a – 14p Ordynacji podatkowej dotyczące przepisów:

  • proponowanej ustawy o podatku od towarów i usług
  • przepisów wydanych na podstawie proponowanej ustawy o podatku od towarów i usług
  • przepisów ustaw zmieniających proponowaną ustawę o podatku od towarów i usług

- nie miałyby zastosowania do rozliczeń podatku od towarów i usług wprowadzonego ustawą, z zastrzeżeniem ust. 4., w myśl którego powyższy przepis nie znalazłby zastosowania w przypadku, gdy do podatku od towarów i usług wprowadzonego proponowaną ustawą miałyby zastosowanie po dniu 31 grudnia 2015 r. przepisy, o których mowa w ust. 3. Jak przeczytać możemy w uzasadnieniu projektu ustawy, wskazany „przepis zawiera zasadę utraty mocy obowiązujących interpretacji wydanych na podstawie art. 14a – 14p Ordynacji podatkowej w zakresie obecnie obowiązującego stanu prawnego (tj. stanu prawnego po wprowadzeniu projektu w życie [przyp. red.]). W odniesieniu do dotychczasowego stanu prawnego, podatnicy mogą występować z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej do ministra właściwego do spraw finansów publicznych co do interpretacji przepisów prawa podatkowego (zgodnie z niniejszym projektem ustawy powiadamiają właściwy organ podatkowy o przyjętych zasadach rozliczania podatku, występują z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego do ministra właściwego do spraw finansów publicznych w zakresie identyfikacji towaru lub usługi).”

Niewątpliwie przedstawiona koncepcja, którą oceniać należy jednak w perspektywie całości rozwiązań zaproponowanych w projekcie ustawy, ma charakter nowatorski. Podkreślenia wymaga jednak, iż obecnie traktować ją należy jako wart rozważenia postulat – omawiany projekt ustawy o podatku od towarów i usług na tą chwilę nie został bowiem jeszcze złożony w Sejmie.

Justyna Zając-Wysocka

Departament Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie

Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

REKLAMA