| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Urząd Skarbowy > NIP > Zasady dołączania pełnomocnictwa do zgłoszeń aktualizacyjnych NIP-2

Zasady dołączania pełnomocnictwa do zgłoszeń aktualizacyjnych NIP-2

Spółka nie postępuje prawidłowo traktując aktualizację informacji NIP-2 jak deklarację w myśl przepisów Ordynacji podatkowej i tym samym składając jedno pełnomocnictwo (wraz z jednorazowo dokonaną zapłatą za nie) do wielokrotnego podpisywania aktualizacji informacji na podstawie formularza NIP-2. W analizowanej sprawie pełnomocnik spółki ma bowiem obowiązek dołączania każdorazowo pełnomocnictwa do składanych zgłoszeń aktualizacyjnych (NIP-2).

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 7 stycznia 2015 r.,ILPP1/443-937/14-2/AW. 

100 pytań o samochód w firmie + CD

Aktualizacja danych do celów podatkowych

Sprawa dotyczyła spółki, która ze względu na strukturę organizacyjną i specyfikę swojej działalności dokonywała częstej aktualizacji swoich danych do celów podatkowych (np. w zakresie zmian numerów kont bankowych, zamykania oddziałów i tworzenia nowych). Zmiany te każdorazowo generowały obowiązek składania formularza aktualizacyjnego NIP-2. Pełnomocnictwo do jego składania (złożone we właściwym urzędzie skarbowym) posiadał pracownik działu księgowości spółki.  We wniosku o interpretację, spółka wskazała, że traktuje aktualizację informacji NIP-2 jak deklarację w myśl przepisów Ordynacji podatkowej. Do podpisywania deklaracji w myśl art. 80 o.p. wystarczy jednorazowo złożone pełnomocnictwo. 

W związku z powyższym, pełnomocnik wysyłając w imieniu spółki informację o zmianach, zawartą w NIP-2, powołuje się za każdym razem na raz wydane i zgłoszone pełnomocnictwo, uprawniające go do składania aktualizacji informacji wymaganych ustawą, w określonym na pełnomocnictwie okresie.  

Na tym tle spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy przyjęty przez nią sposób postępowania w tym zakresie jest prawidłowy.

Uzasadniając własne stanowisko, spółka podała, że zgodnie z art. 80a ust. 2 o.p., pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa składa się organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku którego dana deklaracja dotyczy. Użyty przez ustawodawcę zwrot „podpisywania deklaracji” jednoznacznie wskazuje na możliwość wielokrotnego składania deklaracji przez pełnomocnika na podstawie raz złożonego w odpowiednim urzędzie pełnomocnictwa. 

Założenia nowej Ordynacji podatkowej

Obowiązek każdorazowego składania pełnomocnictwa wynika z przepisów odrębnych 

Organ podatkowy uznał to stanowisko za nieprawidłowe.

W uzasadnieniu interpretacji wskazał, że biorąc pod uwagę treść art. 5 ust. 4a i art. 9 ust. 6 pkt 1 ustawy o ewidencji podatników i płatników, należy stwierdzić, że w opisanej przez spółkę sytuacji nie jest wystarczające jednorazowe złożenie pełnomocnictwa do reprezentowania podatnika w sprawach dokonywania zgłoszeń aktualizacyjnych, bowiem z odrębnych przepisów wynika, że pełnomocnictwo powinno być każdorazowo dołączone do zgłoszeń aktualizacyjnych danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym. 

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Podsumowując, organ wskazał, że spółka nie postępuje prawidłowo traktując aktualizację informacji NIP-2 jak deklarację w myśl przepisów Ordynacji podatkowej i tym samym składając jedno pełnomocnictwo (wraz z jednorazowo dokonaną zapłatą za nie) do wielokrotnego podpisywania aktualizacji informacji na podstawie formularza NIP-2. W analizowanej sprawie pełnomocnik spółki ma bowiem obowiązek dołączania każdorazowo pełnomocnictwa do składanych zgłoszeń aktualizacyjnych (NIP-2).

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Gos

Prawnik w KONDRAT Kancelarii Prawno-Patentowej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »