| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Urząd Skarbowy > Postępowanie podatkowe > Jak fiskus powinien doręczać pisma osobom prawnym w postępowaniu podatkowym

Jak fiskus powinien doręczać pisma osobom prawnym w postępowaniu podatkowym

W postępowaniu podatkowym, podobnie jak w innych rodzajach postępowania, np. sądowego obowiązują określone reguły dotyczące prawidłowego doręczania pism osobom prawnym. W jaki sposób doręcza się pisma osobom prawnym w sprawie podatkowej?

Jeżeli podany przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej adres jej siedziby nie istnieje lub jest niezgodny z odpowiednim rejestrem i nie można ustalić miejsca prowadzenia działalności, pismo pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia.
W orzecznictwie sądowym nie ma jednolitego stanowiska co do tego, czy skuteczne jest doręczenie pisma podmiotowi, mającemu siedzibę w budynku siedziby podatnika.

Przykładowo Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 7 maja 2009 r., sygn. akt I SA/Wr 156/09 wskazał, że w sytuacji pokwitowania odbioru decyzji przez inny podmiot prawny (jego pracownika), który ma siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności w tym samym budynku co adresat decyzji, organ podatkowy nie może poprzestać na domniemywaniu, że osoba ta posiada upoważnienie do odbioru korespondencji, tylko na tej podstawie, że wcześniej korespondencję odbierała.

WSA we Wrocławiu we wskazanym wyżej wyroku stwierdził, że niekwestionowanie przez adresata prawidłowości doręczeń w toku wcześniejszego postępowania nie przesądza o tym, że doręczenia te były prawidłowe. Doręczenie dokonane do rąk osoby nieupoważnionej może być bowiem skuteczne, jeśli zostanie ustalone, że ostatecznie adresat korespondencję otrzymał.

Z kolei w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 3 grudnia 2008 r., sygn. akt I SA/Bk 414/08 sąd ten stwierdził, że organ podatkowy naruszył przepisy Ordynacji podatkowej dotyczące doręczania pism osobom prawnym, ponieważ decyzja została doręczona do rąk osoby niebędącej adresatem w sprawie, która dysponowała firmową pieczątką nagłówkową podatnika.

Pokwitowanie odbioru decyzji przez inny podmiot prawny (jego pracownika), który ma siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności w tym samym budynku nie stanowi skutecznego doręczenia pisma – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku.

Decyzja podatkowa została doręczona do rąk pracownika innej firmy w tym samym budynku, w którym siedzibę ma podatnik. Podatnik niedopełnił terminu złożenia odwołania od decyzji organu podatkowego, po czym uzasadniał to tym, że pracownik formy sąsiadującej nie przekazał mu pisma zawierającego decyzję podatkową. Jak podatnik może uniknąć na przyszłość konsekwencji niedoręczenia pisma do rąk osoby upoważnionej w podobnej sytuacji?

Wyjściem w takiej sytuacji jest wyraźnie upoważnienie firmy sąsiedniej do odbioru pism podatnika. Jeśli bowiem w tym samym budynku mieści się siedziba dwóch lub więcej firm doręczenie musi być dokonane do rąk osoby reprezentującej firmę podatnika, chyba, że firma adresata pisma (podatnika) wyraźnie upoważni firmę sąsiednią do przyjmowania odbioru korespondencji.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Michał Kołodziejczyk

Adwokat, ekspert w zakresie sądowego postępowania cywilnego i karnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »