| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Urząd Skarbowy > Postępowanie podatkowe > Przywrócenie terminu w postępowaniu podatkowym – jak uzyskać

Przywrócenie terminu w postępowaniu podatkowym – jak uzyskać

Czasem, w trakcie postępowania podatkowego, gdy strona nie skorzysta z przysługującego jej prawa w przeznaczonym do tego terminie, traci to prawo (tzw. uchybienie terminu), zaś jeśli wykona je po upływie terminu to czynność ta i tak jest prawnie bezskuteczna. Przywrócenie terminu polega na uznaniu przez właściwy organ, że strona postępowania podatkowego może skorzystać z przysługującego jej prawa, mimo że utraciła je z powodu upływu terminu wyznaczonego do skorzystania z tych uprawnień.

Ponadto, aby można było mówić o uchybieniu terminu, musi on rozpocząć swój bieg np. poprzez upłynięcie daty, po której dokonanie czynności jest w ogóle  możliwe.

Często momentem, od którego termin rozpoczyna swój bieg jest doręczenie pisma od właściwego organu. Jeśli doręczenie nie było skuteczne - tzn. osoba zainteresowana z nie swojej winy nie otrzymała pisma, to bieg się nie rozpocznie.

Regulacje dotyczące przywrócenia terminu znajdują się w art. 162- 164 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U.2005.8.60 ze zmianami), zwana dalej ordynacją

Przywrócenie terminu w postępowaniu podatkowym - warunki

1. Aby przywrócić termin do dokonania czynności, należy złożyć odpowiedni wniosek w tej sprawie. Wniosek o przywrócenie terminu powinna złożyć osoba zainteresowana, czyli osoba, która uchybiła danemu terminowi. Może nią strona, świadek lub biegły.

Naczelny Sąd Administracyjny (do 2003.12.31) w Poznaniu w wyroku z dnia 18 czerwca 1998 roku (sygnatura I SA/ Po 1911/97) orzekł, że Organy administracyjne nie mogą bez wyraźnego wniosku zainteresowanego przywrócić terminu do dokonania określonej czynności.

Organ postępowania nie ma obowiązku informowania strony o prawie do wniesienia przez nią wniosku o przywrócenie terminu. Podkreślił to również Naczelny Sąd Administracyjny (do 2003.12.31 w Poznaniu) w wyroku z dnia 29 października 1996 (sygnatura I SA/Po 233/ 96) Trudno wymagać, aby organ podatkowy z własnej inicjatywy pouczał stronę o przysługującym jej prawie wniesienia prośby o przywrócenie terminu, tym bardziej, że na tym etapie postępowania nie była temu organowi znana data ustania przyczyny uchybienia terminu.

Wyjątek mogą stanowić szczególne sytuacje, dotyczące przedmiotu postępowania lub cech strony (np. nie ma ona podstawowej wiedzy o przepisach prawa).

Polecamy: Doręczenia w postępowaniu podatkowym

Polecamy: Jak radzić sobie w postępowaniu podatkowym?

2. Wniosek należy wnieść w ciągu 7 dni od dnia, kiedy ustały przyczyny uchybienia terminowi (przyczyną może być zarówno kataklizm, wypadek samochodowy, który spowodował nagły pobyt w szpitalu, powódź jak i usprawiedliwione działanie w subiektywnym przeświadczeniu, że czynność dokonywana jest w terminie).

Zatem, jeśli strona uzyska informację, że nie dokonała czynności w wyznaczonym terminie, to dniem, od którego należy liczyć siedmiodniowy termin do wniesienia wniosku, jest dzień uzyskania tej informacji.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Iwona Ostrowska

ekspert Instytutu Rozwoju Biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »