| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Urząd Skarbowy > Terminy podatkowe > Korespondencja z urzędu skarbowego otrzymana z opóźnieniem

Korespondencja z urzędu skarbowego otrzymana z opóźnieniem

Niezależnie od tego, czy jesteś przedsiębiorcą czy osobą fizyczną, przed dłuższym urlopem zabezpiecz odbiór korespondencji. Nie wszystkie listy mogą czekać na ciebie dłużej niż 14 dni. Jeśli otrzymasz korespondencję z urzędu skarbowego, możesz – z powodu przerwy urlopowej – przegapić termin odwołania się od decyzji urzędu. Co wtedy?

Data doręczenia pisma z urzędu skarbowego wyznacza automatycznie podatnikowi termin ewentualnego odwołania się od niekorzystnej decyzji fiskusa. Jeżeli więc planujemy wyjazd na urlop, a w międzyczasie składaliśmy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej lub na przykład spodziewamy się decyzji ustalającej wysokość naszego zobowiązania podatkowego - koniecznie zabezpieczmy odbiór naszej korespondencji.

Odbiór korespondencji w imieniu nieobecnego adresata

Jeżeli adresat ważnego pisma urzędowego jest nieobecny, korespondencję może odebrać inny domownik (pod warunkiem, że jest pełnoletni) lub nawet sąsiad. Ważne jest jednak, by osoba odbierająca pismo w imieniu nieobecnego adresata zobowiązała się do tego, że przekaże mu tę korespondencję. Informacja o tym, że pismo odebrane zostało przez kogoś innego umieszczana jest w skrzynce pocztowej adresata lub na drzwiach mieszkania czy też w innym widocznym miejscu.

Czy bezprawne działanie urzędu skarbowego przerywa bieg przedawnienia?

Mamy 14 dni, by odebrać pismo

Jeżeli adresata nie ma w domu i nie ma też innych domowników, którzy mogliby za niego odebrać pismo, a doręczyciel nie pozostawi go żadnej innej osobie z sąsiedztwa, pismo urzędowe zostaje w najbliższej adresatowi placówce pocztowej (jeśli wysłane były Pocztą Polską) lub w urzędzie gminy bądź miasta (jeżeli doręczane było przez pracownika organu skarbowego) przez 14 dni. Adresat jest o tym powiadamiany dwa razy, tj. w momencie pierwszej nieudanej próby doręczenia pisma oraz 7 dni później. Najczęściej informacje te przekazywane są w formie awiza, które wrzuca się do skrzynki pocztowej. Pismo uważa się za doręczone z upływem czternastego dnia. Po tym terminie nie ma już mowy o ewentualnych odwołaniach. Pismo trafia do akt i sprawie nadany zostaje bieg. Jak tego uniknąć? – Najlepiej ustanowić pełnomocnika lub przejść na korespondencję elektroniczną. W przypadku przedsiębiorców pełnomocnikiem może być księgowa. Chodzi przede wszystkim o to, by zastępująca osoba była dostępna pod wskazanym adresem, odebrała pismo i ewentualnie mogła na nie odpowiednio zareagować. W przypadku, gdy nie chcemy lub nie możemy ustanowić pełnomocnika, przejdźmy na korespondencję elektroniczną. Wtedy pisma z urzędu skarbowego będą doręczane nam w postaci wiadomości e-mail, którą możemy odebrać i przeczytać praktycznie zawsze i wszędzie – informuje Kamil Fac, Dyrektor Oddziału Tax Care w Warszawie.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Forum Od-nowa

Organizacja non-profit

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »