| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Urząd Skarbowy > Terminy podatkowe > Korespondencja z urzędu skarbowego otrzymana z opóźnieniem

Korespondencja z urzędu skarbowego otrzymana z opóźnieniem

Niezależnie od tego, czy jesteś przedsiębiorcą czy osobą fizyczną, przed dłuższym urlopem zabezpiecz odbiór korespondencji. Nie wszystkie listy mogą czekać na ciebie dłużej niż 14 dni. Jeśli otrzymasz korespondencję z urzędu skarbowego, możesz – z powodu przerwy urlopowej – przegapić termin odwołania się od decyzji urzędu. Co wtedy?

Data doręczenia pisma z urzędu skarbowego wyznacza automatycznie podatnikowi termin ewentualnego odwołania się od niekorzystnej decyzji fiskusa. Jeżeli więc planujemy wyjazd na urlop, a w międzyczasie składaliśmy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej lub na przykład spodziewamy się decyzji ustalającej wysokość naszego zobowiązania podatkowego - koniecznie zabezpieczmy odbiór naszej korespondencji.

Odbiór korespondencji w imieniu nieobecnego adresata

Jeżeli adresat ważnego pisma urzędowego jest nieobecny, korespondencję może odebrać inny domownik (pod warunkiem, że jest pełnoletni) lub nawet sąsiad. Ważne jest jednak, by osoba odbierająca pismo w imieniu nieobecnego adresata zobowiązała się do tego, że przekaże mu tę korespondencję. Informacja o tym, że pismo odebrane zostało przez kogoś innego umieszczana jest w skrzynce pocztowej adresata lub na drzwiach mieszkania czy też w innym widocznym miejscu.

Czy bezprawne działanie urzędu skarbowego przerywa bieg przedawnienia?

Mamy 14 dni, by odebrać pismo

Jeżeli adresata nie ma w domu i nie ma też innych domowników, którzy mogliby za niego odebrać pismo, a doręczyciel nie pozostawi go żadnej innej osobie z sąsiedztwa, pismo urzędowe zostaje w najbliższej adresatowi placówce pocztowej (jeśli wysłane były Pocztą Polską) lub w urzędzie gminy bądź miasta (jeżeli doręczane było przez pracownika organu skarbowego) przez 14 dni. Adresat jest o tym powiadamiany dwa razy, tj. w momencie pierwszej nieudanej próby doręczenia pisma oraz 7 dni później. Najczęściej informacje te przekazywane są w formie awiza, które wrzuca się do skrzynki pocztowej. Pismo uważa się za doręczone z upływem czternastego dnia. Po tym terminie nie ma już mowy o ewentualnych odwołaniach. Pismo trafia do akt i sprawie nadany zostaje bieg. Jak tego uniknąć? – Najlepiej ustanowić pełnomocnika lub przejść na korespondencję elektroniczną. W przypadku przedsiębiorców pełnomocnikiem może być księgowa. Chodzi przede wszystkim o to, by zastępująca osoba była dostępna pod wskazanym adresem, odebrała pismo i ewentualnie mogła na nie odpowiednio zareagować. W przypadku, gdy nie chcemy lub nie możemy ustanowić pełnomocnika, przejdźmy na korespondencję elektroniczną. Wtedy pisma z urzędu skarbowego będą doręczane nam w postaci wiadomości e-mail, którą możemy odebrać i przeczytać praktycznie zawsze i wszędzie – informuje Kamil Fac, Dyrektor Oddziału Tax Care w Warszawie.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Green Drive

To kampania społeczna realizowana przez Fundację Trans.org (www.trans.org). Głównym celem akcji jest pokazanie firmom transportowym w Europie najlepszych sposobów na zmniejszenie wydatków na paliwo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »