| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT i akcyza > Czy można anulować zwrócone przez kontrahenta faktury

Czy można anulować zwrócone przez kontrahenta faktury

Czy anulowanie faktur jest możliwe, gdy kontrahent odsyła nam je niepodpisane? Czy w takim przypadku należy wystawić faktury korygujące? Taką interpretację otrzymaliśmy z urzędu skarbowego. Taki sposób postępowania utrudnia nam działalność, gdyż kontrahenci, którzy odesłali faktury, nie chcą również przyjmować faktur korygujących.

RADA

Brak przepisów regulujących anulowanie faktur uniemożliwia jednoznaczną odpowiedź na zadane pytanie. Zarówno sądy, jak i organy podatkowe zajmują sprzeczne stanowiska. Ze względów bezpieczeństwa powinni Państwo zastosować się do stanowiska urzędu. Według większości sądów i organów podatkowych właśnie wysłanie faktur do kontrahenta stanowi wprowadzenie ich do obrotu prawnego, co uniemożliwia ich anulowanie. Można się jednak spotkać ze stanowiskiem przeciwnym.

UZASADNIENIE

Chociaż nie wynika to wprost z przepisów, przyjmuje się, że podatnicy mogą anulować wystawione faktury.

Dopuszczalność anulowania faktur potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 19 grudnia 2000 r. (sygn. akt III SA 1715/99, publ. „Przegląd Podatkowy” 2001/5/61), który jest aktualny również obecnie. Sąd stwierdził, że (...) możliwość „anulowania” faktur (...), mimo że nie jest dopuszczona wyraźnie przez ustawę o VAT, należy zaaprobować jako praktyczną i realną drogę „wycofania się” podatnika z błędnego wystawienia dokumentu rozliczeniowego.

Dopuszczalność anulowania faktur potwierdzają zarówno sądy w aktualnie wydawanych orzeczeniach, jak i organy podatkowe.

Z przedstawionego wyroku wynika również, że anulowanie faktury jest możliwe tylko wtedy, gdy faktura ta nie została wprowadzona do obrotu prawnego. Pojawia się pytanie, kiedy dochodzi do „wprowadzenia faktury do obrotu prawnego”. W tym przypadku zarówno organy podatkowe, jak i sądy zajmują sprzeczne stanowiska.

Większość sądów uważa, że (...) o wprowadzeniu faktury do obrotu prawnego można mówić niewątpliwie wówczas, gdy została ona odebrana przez nabywcę, co oznacza, że w takim przypadku, wystawca faktury nie ma już możliwości dokonania jej anulowania, a może tylko dokonać jej korekty na zasadach określonych stosownymi przepisami (np. skorygować ją do „0”). Nie może budzić przy tym wątpliwości, że pojęcia „wprowadzenie do obrotu” nie można rozumieć inaczej, jak tylko przez fakt ich doręczenia kontrahentowi (por. wyrok NSA z dnia 16 lutego 2005 r., w sprawie o sygn. akt FSK 1559/04, nie publ., a także wyrok WSA w Warszawie z dnia 7 czerwca 2004 r., w sprawie o sygn. akt III SA 238/03 oraz w sprawie o sygn. akt III SA/Wa 3463/08 - oba nie publ. (WSA w Lublinie w wyroku z 28 kwietnia 2009 r., sygn. akt I SA/Lu 752/08).

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Buszan Augustyniak Suchecka Adwokat Radcowie Prawni Spółka partnerska

Ekspert w zakresie nieruchomości, własności intelektualnej, podatków oraz praw przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »