| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT i akcyza > Czy kradzież towarów wymaga korekty VAT

Czy kradzież towarów wymaga korekty VAT

Podatnikom VAT z zasady przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Możliwość ta jest jednak uzależniona od przeznaczenia danego towaru do wykonywania czynności opodatkowanych. Czy zatem w przypadku kradzieży towarów, przeznaczonych do sprzedaży, przedsiębiorca musi dokonać korekty dokonanego już odliczania podatku VAT naliczonego?


Handel różnego rodzaju towarami z zasady wymaga dysponowania pewnym ich zapasem, najczęściej przechowywanym w magazynach. Działanie to ma na celu przede wszystkim zachowanie płynności sprzedaży. Z drugiej jednak strony, nierozerwanie łączy się z ryzykiem utraty części zgromadzonych zapasów na skutek np. kradzieży. Watro zatem wiedzieć, z  jakimi konsekwencjami  na gruncie podatku VAT należy się liczyć.


Wykorzystywanie towarów do wykonywania czynności opodatkowanych


Podatnikom VAT, prowadzącym działalność gospodarczą, polegającą na sprzedaży towarów, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, co wynika wprost z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Należy jednak pamiętać, że możliwość ta dotyczy tylko i wyłącznie towarów służących wykonywaniu czynności opodatkowanych, przy czym przepisy podatkowe wprowadzają jako zasadę bieżące odliczanie podatku VAT naliczonego.


Skutki kradzieży nie pozbawiają podatnika prawa do odliczenia VAT naliczonego


W razie, gdy nie wystąpi sprzedaż opodatkowania VAT, podatnikowi z zasady przestaje przysługiwać prawo do odliczenia. W przypadku kradzieży prawo to zostaje zachowane, jednak istotne są okoliczności, na co wskazuje interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach: „istotne jest ustalenie, czy Wnioskodawca dochował należytej staranności w nadzorze nad pracownikiem. Obowiązek prawidłowej organizacji pracy oraz podjęcia działań organizacyjnych mających na celu wyeliminowanie sytuacji sprzyjających powstaniu szkody w mieniu obciąża przede wszystkim Wnioskodawcę, ponieważ to on ponosi ryzyko swojej działalności gospodarczej. Wnioskodawca, zatrudniając pracownika, jest zobowiązany do zachowania należytej staranności w celu uchronienia się od negatywnych zachowań pracownika, przejawiającej się przede wszystkim w zastosowaniu odpowiednich dla danej sytuacji środków ostrożności służących przeciwdziałaniu możliwości dokonania przywłaszczenia powierzonych pracownikowi środków obrotowych. (...) z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dochował należytej staranności w nadzorze nad pracownikiem, a zatem dany towar w związku z jego utratą nie zostanie wykorzystany do działalności opodatkowanej, a prawo Wnioskodawcy do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towaru zostaje zachowane, a tym samym nie ma podstaw do dokonywania korekt odliczonego podatku.” (interpretacja z 22 lutego 2012 r., nr. IBPP3/443-1175/11/IK).

Autorzy:

Źródło:

Taxways

Zdjęcia


Biuletyn VAT499.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Przemysław Kędzia

Przemysław Kędzia, prezes Business Media Software Solutions

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »