| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT i akcyza > Reprezentacja i reklama obciążają koszty operacyjne

Reprezentacja i reklama obciążają koszty operacyjne

Wydatki, które mają pomóc w zwiększeniu sprzedaży (zarówno reprezentacyjne, jak i reklamowe), mogą być ujmowane na koncie 460 – Pozostałe koszty rodzajowe. W jego zakresie można wyodrębnić szczegółową analitykę, która rozdziela wydatki reprezentacyjne od reklamowych.

Podmioty, które chcą zwiększyć swoją sprzedaż i udział w rynku, organizują różnego rodzaju akcje promocyjno-reklamowe. W tym celu mogą prowadzić działania marketingowe, których elementem jest przekazywanie towarów o wartości nieprzekraczającej 10 zł, ale także i takie, które przekraczają tę wartość. Często też przekazują potencjalnym klientom ulotki lub katalogi itp.

W księgach rachunkowych zalicza się je do kosztów działalności operacyjnej i ujmuje na koncie 460 - Pozostałe koszty rodzajowe. W analityce można rozdzielić te koszty na te dotyczące reprezentacji i reklamy.

Rozliczenie z fiskusem

Na ewidencję będą wpływać przepisy ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 7 ust. 3 tej ustawy wyjątek od generalnej zasady opodatkowania VAT nieodpłatnych świadczeń stanowią prezenty o małej wartości i próbki, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika. Przy tym za prezenty o małej wartości uważa się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

- o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,

- których przekazania nie ujęto we wspomnianej wyżej ewidencji, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określony w momencie przekazywania towaru nie przekracza 10 zł.

Kasy fiskalne 2013 / 2014 - ewidencja oczywistych pomyłek

Sprzedaż samochodu ze zwolnieniem z VAT - korekta VAT naliczonego

Warto zwrócić uwagę na interpretację indywidualną (nr ILPP1/443-115/13-5/MK) dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 13 maja 2013 r. - która dotyczy aktualnego stanu prawnego. W tym przypadku organ odnosi się do sytuacji, gdy właśnie w ramach akcji promocyjno-reklamowej podmiotom, do których adresowane jest dane działanie marketingowe, nieodpłatnie przekazywane są towary. Chodzi o te nabywane przez spółkę od podmiotów trzecich będące w ofercie handlowej spółki (tj. dystrybuowane artykuły spożywcze), których jednostkowa cena nabycia netto nie przekracza 10 zł, lub/oraz produkty własne (tj. produkowane artykuły spożywcze, których jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł). Dyrektor izby stwierdził w wydanej interpretacji, że takie przekazanie nie podlega VAT.

Wyjaśnił, że wynika to z tego, że działanie wnioskodawcy stanowi przekazanie prezentów o małej wartości, a ich przekazanie następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika. Ma bowiem skutkować zwiększeniem sprzedaży (obrotu) a także rozwojem firmy. Ponadto organ przyznał rację podatnikowi, że na opodatkowanie VAT takiego przekazania nie ma wpływu liczba przekazanych towarów jednemu podmiotowi ani status tego podmiotu.

Ewidencja księgowa prezentów o wartości nieprzekraczającej 10 zł może przebiegać następująco:

- wartość brutto: strona Wn konta 300 - Rozliczenie zakupu, strona Ma konta 202 - Rozrachunki z dostawcami,

- VAT naliczony: strona Wn konta 225 - Rozliczenie VAT naliczonego, strona Ma konta 300 - Rozliczenie zakupu,

- wartość netto: strona Wn konta 460 - Pozostałe koszty rodzajowe (koszty reklamy/promocji), strona Ma konta 300 - Rozliczenie zakupu.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Przekazanie próbek

Również próbki przekazane na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika nie podlegają VAT. Przy tym za taką próbkę uznaje się egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci. Przy tym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:

- ma na celu promocję tego towaru oraz

- nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

Sposób ujęcia w księgach rachunkowych rozchodu z magazynu towarów przekazywanych jako próbki przedstawia się zatem następująco:

- strona Wn konta 460 - Pozostałe koszty rodzajowe (koszty reklamy), strona Ma konta 330 - Towary handlowe.

 

WIĘCEJ przeczytasz w Dzienniku Gazeta Prawna


Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Podstawa prawna

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330). Ustawa z 11 marca 2004 r. o VAT (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radcy Prawnego FORTUNA

Kompleksowa obsługa prawna firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »