| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT i akcyza > Reprezentacja i reklama obciążają koszty operacyjne

Reprezentacja i reklama obciążają koszty operacyjne

Wydatki, które mają pomóc w zwiększeniu sprzedaży (zarówno reprezentacyjne, jak i reklamowe), mogą być ujmowane na koncie 460 – Pozostałe koszty rodzajowe. W jego zakresie można wyodrębnić szczegółową analitykę, która rozdziela wydatki reprezentacyjne od reklamowych.

Podmioty, które chcą zwiększyć swoją sprzedaż i udział w rynku, organizują różnego rodzaju akcje promocyjno-reklamowe. W tym celu mogą prowadzić działania marketingowe, których elementem jest przekazywanie towarów o wartości nieprzekraczającej 10 zł, ale także i takie, które przekraczają tę wartość. Często też przekazują potencjalnym klientom ulotki lub katalogi itp.

W księgach rachunkowych zalicza się je do kosztów działalności operacyjnej i ujmuje na koncie 460 - Pozostałe koszty rodzajowe. W analityce można rozdzielić te koszty na te dotyczące reprezentacji i reklamy.

Rozliczenie z fiskusem

Na ewidencję będą wpływać przepisy ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 7 ust. 3 tej ustawy wyjątek od generalnej zasady opodatkowania VAT nieodpłatnych świadczeń stanowią prezenty o małej wartości i próbki, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika. Przy tym za prezenty o małej wartości uważa się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

- o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,

- których przekazania nie ujęto we wspomnianej wyżej ewidencji, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określony w momencie przekazywania towaru nie przekracza 10 zł.

Kasy fiskalne 2013 / 2014 - ewidencja oczywistych pomyłek

Sprzedaż samochodu ze zwolnieniem z VAT - korekta VAT naliczonego

Warto zwrócić uwagę na interpretację indywidualną (nr ILPP1/443-115/13-5/MK) dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 13 maja 2013 r. - która dotyczy aktualnego stanu prawnego. W tym przypadku organ odnosi się do sytuacji, gdy właśnie w ramach akcji promocyjno-reklamowej podmiotom, do których adresowane jest dane działanie marketingowe, nieodpłatnie przekazywane są towary. Chodzi o te nabywane przez spółkę od podmiotów trzecich będące w ofercie handlowej spółki (tj. dystrybuowane artykuły spożywcze), których jednostkowa cena nabycia netto nie przekracza 10 zł, lub/oraz produkty własne (tj. produkowane artykuły spożywcze, których jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł). Dyrektor izby stwierdził w wydanej interpretacji, że takie przekazanie nie podlega VAT.

Wyjaśnił, że wynika to z tego, że działanie wnioskodawcy stanowi przekazanie prezentów o małej wartości, a ich przekazanie następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika. Ma bowiem skutkować zwiększeniem sprzedaży (obrotu) a także rozwojem firmy. Ponadto organ przyznał rację podatnikowi, że na opodatkowanie VAT takiego przekazania nie ma wpływu liczba przekazanych towarów jednemu podmiotowi ani status tego podmiotu.

Ewidencja księgowa prezentów o wartości nieprzekraczającej 10 zł może przebiegać następująco:

- wartość brutto: strona Wn konta 300 - Rozliczenie zakupu, strona Ma konta 202 - Rozrachunki z dostawcami,

- VAT naliczony: strona Wn konta 225 - Rozliczenie VAT naliczonego, strona Ma konta 300 - Rozliczenie zakupu,

- wartość netto: strona Wn konta 460 - Pozostałe koszty rodzajowe (koszty reklamy/promocji), strona Ma konta 300 - Rozliczenie zakupu.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Przekazanie próbek

Również próbki przekazane na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika nie podlegają VAT. Przy tym za taką próbkę uznaje się egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci. Przy tym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:

- ma na celu promocję tego towaru oraz

- nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

Sposób ujęcia w księgach rachunkowych rozchodu z magazynu towarów przekazywanych jako próbki przedstawia się zatem następująco:

- strona Wn konta 460 - Pozostałe koszty rodzajowe (koszty reklamy), strona Ma konta 330 - Towary handlowe.

 

WIĘCEJ przeczytasz w Dzienniku Gazeta Prawna


Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Podstawa prawna

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330). Ustawa z 11 marca 2004 r. o VAT (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Szczerbowski

Prawnik, ekspert prawa cywilnego, podatkowego i handlowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »