| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT i akcyza > Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od otrzymanych refundacji

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od otrzymanych refundacji

Hurtownia leków i farmaceutyków – punkt apteczny prowadzi również sprzedaż produktów refundowanych przez NFZ. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w VAT od otrzymanych refundacji?

RADA
Obowiązek podatkowy od otrzymanych refundacji powstaje w momencie uznania rachunku bankowego otrzymującego dotację. Regulacja ta ma również odpowiednie zastosowanie do zaliczki otrzymanej na poczet dotacji.
UZASADNIENIE
W zakresie opodatkowania refundacji zastosowanie mają te same przepisy co w zakresie opodatkowania dopłat, dotacji. Kwota należna z tytułu sprzedaży, która stanowi obrót, obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Zwiększa się ją o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Oznacza to, że otrzymana refundacja, ponieważ zwiększa podstawę opodatkowania, podlega VAT.
 
WAŻNE!
Obrót zwiększa się również o otrzymane dotacje i refundacje, jeśli maja one bezpośredni wpływ na cenę towarów.
Jednocześnie dla otrzymywanych przez podatnika dotacji i innych dopłat o podobnym charakterze, w tym również refundacji, ustawodawca przewidział szczególny moment powstania obowiązku podatkowego w VAT.
Zgodnie z art. 19 ust. 21 ustawy z 11 marca 2004 r. o VAT obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.
 
Przykład
Apteka 20 lutego 2007 r. otrzymała dotację na leki refundowane. Ale pieniądze wpłynęły na jej rachunek bankowy 2 marca 2007 r. Obowiązek podatkowy w VAT powstał zatem 2 marca. Apteka powinna rozliczyć otrzymaną dotację w deklaracji za marzec, którą złoży do urzędu skarbowego w terminie do 25 kwietnia 2007 r.
• art. 19 ust. 21, art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
Ewa Michalak
ekspert w zakresie VAT
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Cymerman

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »