| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT i akcyza > Czy można skorygować obrót, jeśli nabywca nie ma oryginału paragonu fiskalnego

Czy można skorygować obrót, jeśli nabywca nie ma oryginału paragonu fiskalnego

Klient zażądał zwrotu pieniędzy, ponieważ towar, który u nas kupił, okazał się wadliwy. Sprzedaż została zaewidencjonowana na kasie fiskalnej. Klient nie ma jednak paragonu. Nie ma wątpliwości, że towar kupił u nas, tym bardziej że tylko nasz sklep jest przedstawicielem tego producenta, a ponadto jest to nasz stały klient. Nie chcielibyśmy z nim zatargu, tym bardziej że liczymy na dalszą współpracę. Czy możemy w takiej sytuacji skorygować obrót na kasie?

Należy tutaj jednocześnie nadmienić, iż pamięć fiskalna kasy rejestrującej jest urządzeniem umożliwiającym trwały, jednokrotny zapis danych dopuszczonych programem pracy kasy, bez możliwości ich likwidacji, oraz wielokrotny odczyt tych danych, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia.

Odpowiadając na pytanie Czytelnika, należy zaznaczyć, że kasa rejestrująca została w taki sposób skonstruowana, że po zaewidencjonowaniu nie ma już możliwości jakichkolwiek zmian. Dane raz wprowadzone do kasy, nie podlegają już modyfikacji.

Jednakże zakaz ingerencji w pamięć fiskalną nie oznacza zakazu korekty samej transakcji, gdyż to dokumentacja kasowa transakcji nie podlega korekcie, a nie sama transakcja sprzedaży.

Ważne!

Po zaewidencjonowaniu obrotu na kasie fiskalnej nie ma już możliwości jakichkolwiek zmian. Dane raz wprowadzone do kasy, nie podlegają już modyfikacji. Możliwe jest tylko zarejestrowanie zmian w ewidencji korekt.

Wprawdzie przepisy prawa nie przewidują możliwości skorygowania sprzedaży i podatku należnego zaewidencjonowanego za pomocą kasy rejestrującej, ale brak regulacji w tym zakresie nie pozbawia podatnika możliwości dokonania korekty.

Konstrukcja kasy nie pozwala na ewidencjonowanie za jej pośrednictwem korekt. Jednakże podatnik, który chce dokonać korekty obrotu w wyniku np. zwrotu towaru przez nabywcę, może do tego wykorzystać inne urządzenia księgowe.

W takim przypadku należałoby prowadzić tzw. ewidencję korekt, z której musi dokładnie wynikać kwota korekty sprzedaży i podatku należnego przypisana do konkretnego paragonu. Należy zaznaczyć, iż w prowadzonej ewidencji korekt powinny być zapisywane wszelkie zdarzenia związane z korektą obrotu. Ewidencja taka nie ma określonego wzoru, ale wskazane jest, aby zawierała co najmniej dane niezbędne do ustalenia przyczyn zaistniałej korekty, a zapisy w niej widniejące pozwalały na określenie prawidłowej kwoty obrotu i podatku należnego. Zatem w przypadku takim jak sytuacja Czytelnika, kiedy brak jest oryginału paragonu fiskalnego, warto by było, aby nabywca przedłożył oświadczenie, że do zagubienia paragonu doszło z jego winy.

Zatem dowodzenie zaistniałego błędu będącego podstawą dokonania korekty na podstawie innych dokumentów niż oryginał paragonu fiskalnego nie stoi w sprzeczności z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa podatkowego. Ciężar udowodnienia błędu spoczywa na podatniku, który w prowadzonej przez siebie dokumentacji powinien mieć dowody potwierdzające podstawę dokonania korekty.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Anna Bierła

Ekspert Aferry.pl, specjalista ds. marketingu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »