| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT i akcyza > Czy prowizja za sprzedaż powinna być potwierdzona fakturą wewnętrzną

Czy prowizja za sprzedaż powinna być potwierdzona fakturą wewnętrzną

Spółka jest producentem pasz i pokarmu dla zwierząt. Od niedawna oprócz odbiorców krajowych podpisaliśmy 3-letni kontrakt z firmą niemiecką. Dostarczamy im towar, natomiast oni sprzedają go we własnym zakresie. Nie są jednak żadnymi pośrednikami. Raz na kwartał wystawiają nam fakturę na prowizję od sprzedaży. To taki dodatkowy bonus, na który się zgodziliśmy i mamy to zapisane w kontrakcie. Ponieważ prowizji tej nie można połączyć z konkretną dostawą, nie bardzo wiemy, w jaki sposób to udokumentować, tym bardziej że jest to jakby usługa. Czy w takiej sytuacji powinniśmy wystawić fakturę wewnętrzną i rozliczyć to jako import usług?


RADA

Nie należy takiej transakcji traktować jako import usług, a tym samym nie można wystawiać faktury wewnętrznej. Jak słusznie Czytelnik wskazał w pytaniu, kontrahent niemiecki nie jest pośrednikiem. Prowizja będzie naliczana od wartości już dostarczonych do niego wyrobów. Zatem transakcja ta powinna być opodatkowana przez kontrahenta zagranicznego na terenie jego państwa, natomiast rachunek za taką prowizję nie będzie w ogóle uwzględniony w deklaracji dla podatku od towarów i usług.

UZASADNIENIE

Z pytania wynika, że niemiecki nabywca towarów dostarczanych przez polskiego producenta wystawia z tytułu sprzedaży tych towarów we własnym zakresie fakturę na prowizję z tytułu sprzedaży tych towarów. Prowizja prawdopodobnie dotyczy każdorazowo innych ilości faktycznie sprzedanych. Polski podatnik, tj. Czytelnik, chciałby tę czynność rozliczyć jako import usług, wystawiając fakturę wewnętrzną z należnym, a jednocześnie naliczonym VAT.

Należy się jednak zastanowić, czy tego typu transakcja, do której zobowiązały się obydwie strony, co zostało potwierdzone w zawartym kontrakcie obejmującym 3-letnią współpracę, wyczerpuje definicję importu usług.

Przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca. Ale podatnikami z tego tytułu są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

Stosownie do art. 27 ust. 1 w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę ma stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania.

Wyjątki zawarte w dalszej części powołanego w poprzednim zdaniu przepisu nie znajdą zastosowania w niniejszym przypadku. Mówią one bowiem o czynnościach wymienionych w art. 27 ust. 4. Naliczenia prowizji od obrotu z tytułu sprzedaży nie można przyporządkować do żadnej z wymienionych w tym przepisie usług.

Zatem aby doszło do importu usług, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

1) miejscem świadczenia (opodatkowania) jest terytorium kraju,

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Sanner

Doradca prawny z zakresu Prawa Zamówień Publicznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »