| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT i akcyza > Kiedy można uznać, że podatnik otrzymał fakturę VAT

Kiedy można uznać, że podatnik otrzymał fakturę VAT

Zakupiliśmy towar, który otrzymaliśmy w grudniu, fakturę dostaliśmy e-mailem i na jej podstawie zapłaciliśmy za towar. Jednak oryginał faktury został przesłany pocztą i otrzymaliśmy go w styczniu. Czy prawidło odliczyliśmy VAT z tej faktury w deklaracji za grudzień?


RADA

Nie, nie postąpili Państwo prawidłowo. W tym przypadku przysługuje prawo do odliczenia VAT w rozliczeniu za styczeń lub luty.

UZASADNIENIE

Przepisy wprowadzają specjalne zasady dotyczące odliczenia VAT. Uzależniają prawo do odliczenia VAT, co do zasady, od otrzymania faktury lub dokumentu celnego. Podatnik może obniżyć podatek należny o podatek naliczony w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę albo dokument celny. Jeżeli nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w tym terminie, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy.

Dlatego należy się zastanowić, kiedy możemy mówić, że podatnik otrzymał fakturę. Według przepisów rozporządzenia w sprawie faktur faktury są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca. Oryginał faktury powinien zawierać wyraz „ORYGINAŁ”, a kopia faktury i faktury korygującej - wyraz „KOPIA”. Przepisy uzależniają więc prawo do odliczenia od otrzymania oryginału faktury. To oznacza, że musi to być to dokument w formie papierowej, chyba że podatnik wysyła i przesyła faktury w formie elektronicznej według zasad przewidzianych w rozporządzeniu w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur. Jak wynika z pytania, Państwa firma nie wystawia i nie odbiera faktur w formie elektronicznej. Dlatego dopiero otrzymanie oryginału faktury powoduje, że można uznać, że podatnik otrzymał fakturę.

Jak stwierdził Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście z piśmie z 22 czerwca 2006 r. nr 1449/2BV/443/2006/87/KA: „Reasumując, dla odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury zakupu istotny jest moment rzeczywistego otrzymania faktury przez podatnika, a ten następuje z chwilą przyjęcia faktury przez upoważnionego do odbioru faktury pracownika Spółki. Sposób dokumentowania momentu otrzymania faktury nie jest określony w przepisach prawa podatkowego, a w szczególności nie wynika z ustawy o podatku od towarów i usług ani z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 90, poz. 798, sprostowanie Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860). Skoro przepisy prawa podatkowego nie wskazują konkretnego sposobu dokumentowania momentu odbioru faktury, nie ma przeszkód, aby data odbioru faktury przez upoważnionego pracownika była dokumentowana przez tego pracownika w momencie jej otrzymania. Jest to jedynie propozycja rozwiązania przedstawionego problemu, ponieważ zasadniczo sposób i terminy przekazywania dokumentów księgowych do siedziby podatnika oraz przyjęty sposób dokumentowania wpływu dokumentów są wewnętrzną sprawą Spółki”.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

KasperskyLab

Ochrona przed zagrożeniami IT

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »