| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT i akcyza > Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu nieodpłatnego wydania materiałów i gadżetów reklamowych

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu nieodpłatnego wydania materiałów i gadżetów reklamowych

W celu zwiększenia poziomu sprzedaży towarów oraz poziomu rozpoznawalności marek, pod którymi oferowane przez nas towary są sprzedawane, a także w celu umacniania relacji z obecnymi klientami, organizujemy szereg akcji o charakterze promocyjnym i marketingowym. Jednym z podstawowych środków wykorzystywanych w naszej działalności marketingowej są różnego rodzaju materiały reklamowe, które wydajemy nieodpłatnie różnym podmiotom, takie jak materiały POS, foldery reklamowe, próbki, wzorniki, stojaki i półki reklamowe, reklamy roll-up, banery, ekrany LCD z logo firmy oraz pozostałe materiały reklamowe z zaznaczonym logo i nazwą naszej firmy, takie jak: koszulki, bluzy, skarpetki, czapki, plecaki, zawieszki, skrobaczki do szyb, bloki z kartkami, długopisy, maskotki, torby i pamięci flash. Wartość jednostkowa poszczególnych materiałów reklamowych przekracza kwotę 100 zł, a przy ich nabyciu przysługiwało nam prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT. Czy w związku z nieodpłatnym przekazywaniem ww. materiałów reklamowych na rzecz kontrahentów powstanie obowiązek podatkowy w zakresie VAT?

Nieodpłatne przekazania kontrahentom opisanych przez Państwa w pytaniu materiałów reklamo­wych, takich jak: materiały POS, ulotki, naklejki, plakaty, reklamy roll-up, banery, ekrany LCD z logo firmy, foldery reklamowe, katalogi, próbki i wzorniki oraz stojaki i półki, nie stanowią czynności, z któ­rymi ustawa o VAT wiązałaby powstanie obowiązku podatkowego po stronie przekazującego. Ma­teriały te pełnią jedynie funkcję informacyjną i nośnika reklamy. Nie przedstawiają one bowiem dla nabywców (kontrahentów) jakiejkolwiek wartości użytkowej (konsumpcyjnej), nie zaspokajając jakich­kolwiek ich potrzeb ani też nie powodując jakiegokolwiek przysporzenia majątkowego po ich stronie. To sprawia, że przekazania takie pozostają poza zakresem podatku VAT.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Natomiast pozostałe ma­teriały reklamowe opisane w pytaniu, takie jak: koszulki, bluzy, skarpetki, czapki, plecaki, zawieszki, skrobaczki do szyb, bloki z kartkami, długopisy, maskotki, torby i pamięci flash nie będą wyłączone z opodatkowania VAT, gdyż poza pełnieniem funkcji w zakresie reklamy posiadają również, zależną od charakteru towaru, wartość użytkową dla kontrahentów je otrzymujących. Jeżeli ich jednostkowa wartość przekroczy 100 zł, to nie będą spełniały one kryteriów prezentu o małej wartości. Tym samym, nie będą mogły zostać wyłączone spod opodatkowania podatkiem VAT. W momencie nieodpłatnego przekazania tych materiałów (przy zakupie których przysługiwało odliczenie VAT naliczonego), po­wstanie więc obowiązek podatkowy w podatku VAT.

Potwierdzają to także organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 6 mar­ca 2014 r. (sygn. ILPP4/443-567/13-2/EWW) czytamy:

(...) w związku z dokonanymi przez Zainteresowanego nieodpłatnymi wydaniami (przekazania­mi) materiałów reklamowych wymienionych w opisie sprawy w poz. a-d, takich jak: materiały POS, ulotki, naklejki, plakaty, reklamy roll-up, banery, ekrany LCD z logo Spółki (umieszczane przy kasach lub półkach sklepowych w celu wyświetlania filmów reklamowych dotyczących Wniosko­dawcy i jego produktów); foldery reklamowe, katalogi tradycyjne (papierowe) lub elektroniczne (na płycie CD/DVD); próbki i wzorniki oraz stojaki i półki - nie powstaje/nie powstanie obowiązek podatko­wy w podatku od towarów i usług. Towary te nie przedstawiają/nie będą przedstawiały dla nabywców (kontrahentów) jakiejkolwiek wartości użytkowej (konsumpcyjnej). Natomiast w związku z dokonanymi przez Zainteresowanego nieodpłatnymi wydaniami (przekazaniami) materiałów reklamowych w postaci koszulek, bluz, spodni roboczych, skarpetek, czapek, plecaków, zawieszek zapachowych, skrobaczek do szyb, bloczków z kartkami, długopisów, maskotek, toreb, pendrive - wymienionych w poz. e opisu sprawy - powstaje/powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług. Towary te, ze względu na swój charakter, z punktu widzenia ich nabywców mają/będą miały wartość użytkową (kon­sumpcyjną).

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 7 ust. 2, 3 i 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Artykuł pochodzi z poradnika "500 pytań o VAT"

Książka do nabycia na sklep.infor.pl

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Cymerman

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »