| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT i akcyza > Kiedy powstaje obowiązek podatkowy, gdy wykonanie usługi jest potwierdzane protokołem odbioru

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy, gdy wykonanie usługi jest potwierdzane protokołem odbioru

Świadczymy usługi, których wykonanie, zgodnie z postanowieniami umowy, każdorazowo potwierdzane jest protokołem odbioru usługi podpisywanym przez obie strony. W praktyce niekiedy zdarza się, że data odbioru usługi określona w protokole odbioru nie jest tożsama z datą ostatniej czynności wykonanej w związku z realizacją usługi. Jest to spowodowane uprawnieniem do weryfikacji faktycznego wykonania zakresu zleconej usługi. Dopiero po sprawdzeniu wykonania wszystkich czynności objętych zakresem rzeczowym umowy mają miejsce czynności związane z odbiorem usługi. Odbiór usługi następuje w dacie protokolarnego potwierdzenia faktu kompletnego wykonania usługi, co regulują zapisy zawartej umowy. Podpisanie przez strony umowy protokołu odbioru usługi jest potwierdzeniem jej wykonania. Czy postępujemy prawidłowo, przyjmując datę podpisania protokołu jako moment wykonania usługi rodzący obowiązek podatkowy w VAT?

Obowiązek podatkowy od usługi rocznej licencji

We wcześniejszych interpretacjach organy podatkowe zajmowały jednak odmienne stanowisko w tej kwestii. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z 18 grudnia 2009 r. (sygn. IPPP1/443-882/09-4/AP) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że:

Sporządzony, a następnie wysłany do podpisu, przez Spółkę protokół odbioru stanowi potwierdzenie, akceptację, że określonego dnia prace zostały przyjęte przez drugą stronę, a więc, że dokument ten potwierdza odbiór prac przez zlecającego ich wykonanie. Jak wskazano w przed­stawionej sytuacji, na przedmiotowym protokole widnieje data wystawienia tego protokołu przez Spółkę - czyli data przedstawienia prac kontrahentowi celem ich zaakceptowania i odbioru. Data ta często nie jest równoważna z datą podpisania dokumentu przez Klienta Spółki. W takiej sytuacji, zdaniem tut. Orga­nu, za datę wykonania usługi należy uznać datę wpisaną przez kontrahenta, który podpisuje protokół W innej zaś sytuacji wskazanej przez Wnioskodawcę, tj. w sytuacji, gdy Klient podpisze dany protokół bez wpisania daty, Spółka winna uznać za datę podpisania, tj. dokonania odbioru robót (nieuwidocznioną w protokole odbioru) - datę jego sporządzenia. Gdy kontrahent nie wpisze daty podpisując taki doku­ment, oznacza to, że do wykonanych robót nie ma zastrzeżeń, a zatem przyjmuje usługę za wykonaną właśnie z dniem wystawienia protokołu przez Spółkę.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Artykuł pochodzi z poradnika "500 pytań o VAT"

Książka do nabycia na sklep.infor.pl

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Urawski

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »