| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT i akcyza > Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach reprezentacji w sprawie o odszkodowanie

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach reprezentacji w sprawie o odszkodowanie

Świadczymy usługi na zlecenie osób fizycznych oraz prawnych polegające na występowaniu w imie­niu i na rzecz zleceniodawcy o odszkodowanie. Podpisujemy długoterminowe umowy zlecenia (re­prezentowanie poszkodowanego może trwać nawet kilka lat). Za świadczone usługi pobieramy wyna­grodzenie prowizyjne po rozliczeniu całej sprawy odszkodowawczej lub jej poszczególnych etapów. Występując w imieniu i na rzecz poszkodowanego przejmujemy na siebie ciężar załatwienia wszyst­kich spraw formalno-prawnych, jak i rozliczenia otrzymanego odszkodowania. Po otrzymaniu wyroku zasądzającego dla poszkodowanego stosowną kwotę odszkodowania i jej wpływie na nasze konto, potrącamy z niej koszty oraz należną nam prowizję, a następnie pozostałą należność przelewamy na konto klienta. Dopiero wówczas sprawę uznajemy za zamkniętą, a odszkodowanie za rozliczone. W tym momencie również uznajemy usługę za wykonaną dla celów VAT, dokumentując ją fakturą. Czy postępujemy prawidłowo?

Nie. W opisanym przez Państwa przypadku usługa na rzecz poszkodowanego zostaje wykonana w chwili wpływu kwoty odszkodowania na Państwa konto. W tym momencie dochodzi do faktycznego wykonania warunków umowy, a nie dopiero w momencie przelania poszkodowanemu na konto kwoty odszkodowa­nia, która pozostanie po potrąceniu kosztów i prowizji. To w momencie wpływu kwoty odszkodowania na Państwa konto dochodzi do wykonania usługi, gdyż są Państwo już wówczas w stanie określić wysokość należnego wynagrodzenia (prowizji), tj. ustalić kwotę stanowiącą podstawę opodatkowania. W tym przypad­ku zatem obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, tj. z chwilą faktycznego wykonania usługi, którą będzie moment wpływu kwoty odszkodowania na Państwa konto.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 7 marca 2014 r. (sygn. IPPP1/443-153/14-2/AW) czytamy:

Nie można podzielić zdania Spółki, że dopiero w momencie przelania pozostałej kwoty odszkodowania na konto poszkodowanego dochodzi do faktycznego wykonania warunków umowy. To w momencie wpływu kwoty odszkodowania na konto Wnioskodawcy dochodzi do wykonania usługi, Spółka jest w stanie określić wysokość należnego wynagrodzenia (prowizji) - ustalić kwotę stano­wiącą podstawę opodatkowania u Wnioskodawcy. Zatem w omawianej sprawie moment powstania obo­wiązku podatkowego powstanie zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy - z chwilą wpływu kwoty odszkodowania na konto Wnioskodawcy - tj. z chwilą faktycznego wykonania usługi.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usługi gastronomicznej świadczonej na rzecz gości hotelowych

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Artykuł pochodzi z poradnika "500 pytań o VAT"

Książka do nabycia na sklep.infor.pl

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Gontarek, HUKE Finanse

Firma HUKE Finanse jest multiagencją, która oferuje pełen zakres produktów ubezpieczeniowych i kredytowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »