| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT i akcyza > Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach reprezentacji w sprawie o odszkodowanie

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach reprezentacji w sprawie o odszkodowanie

Świadczymy usługi na zlecenie osób fizycznych oraz prawnych polegające na występowaniu w imie­niu i na rzecz zleceniodawcy o odszkodowanie. Podpisujemy długoterminowe umowy zlecenia (re­prezentowanie poszkodowanego może trwać nawet kilka lat). Za świadczone usługi pobieramy wyna­grodzenie prowizyjne po rozliczeniu całej sprawy odszkodowawczej lub jej poszczególnych etapów. Występując w imieniu i na rzecz poszkodowanego przejmujemy na siebie ciężar załatwienia wszyst­kich spraw formalno-prawnych, jak i rozliczenia otrzymanego odszkodowania. Po otrzymaniu wyroku zasądzającego dla poszkodowanego stosowną kwotę odszkodowania i jej wpływie na nasze konto, potrącamy z niej koszty oraz należną nam prowizję, a następnie pozostałą należność przelewamy na konto klienta. Dopiero wówczas sprawę uznajemy za zamkniętą, a odszkodowanie za rozliczone. W tym momencie również uznajemy usługę za wykonaną dla celów VAT, dokumentując ją fakturą. Czy postępujemy prawidłowo?

Nie. W opisanym przez Państwa przypadku usługa na rzecz poszkodowanego zostaje wykonana w chwili wpływu kwoty odszkodowania na Państwa konto. W tym momencie dochodzi do faktycznego wykonania warunków umowy, a nie dopiero w momencie przelania poszkodowanemu na konto kwoty odszkodowa­nia, która pozostanie po potrąceniu kosztów i prowizji. To w momencie wpływu kwoty odszkodowania na Państwa konto dochodzi do wykonania usługi, gdyż są Państwo już wówczas w stanie określić wysokość należnego wynagrodzenia (prowizji), tj. ustalić kwotę stanowiącą podstawę opodatkowania. W tym przypad­ku zatem obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, tj. z chwilą faktycznego wykonania usługi, którą będzie moment wpływu kwoty odszkodowania na Państwa konto.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 7 marca 2014 r. (sygn. IPPP1/443-153/14-2/AW) czytamy:

Nie można podzielić zdania Spółki, że dopiero w momencie przelania pozostałej kwoty odszkodowania na konto poszkodowanego dochodzi do faktycznego wykonania warunków umowy. To w momencie wpływu kwoty odszkodowania na konto Wnioskodawcy dochodzi do wykonania usługi, Spółka jest w stanie określić wysokość należnego wynagrodzenia (prowizji) - ustalić kwotę stano­wiącą podstawę opodatkowania u Wnioskodawcy. Zatem w omawianej sprawie moment powstania obo­wiązku podatkowego powstanie zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy - z chwilą wpływu kwoty odszkodowania na konto Wnioskodawcy - tj. z chwilą faktycznego wykonania usługi.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usługi gastronomicznej świadczonej na rzecz gości hotelowych

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Artykuł pochodzi z poradnika "500 pytań o VAT"

Książka do nabycia na sklep.infor.pl

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Bartosz Turek

analityk

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »