| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT i akcyza > Jak ustalić podstawę opodatkowania usług restauracyjnych

Jak ustalić podstawę opodatkowania usług restauracyjnych

Prowadzimy kawiarnię. W ramach świadczonych klientom usług restauracyjnych dokonujemy dostaw produktów do spożycia na miejscu, które są opodatkowane różnymi stawkami VAT (gastronomia 8%, a napoje 23%). Jak w takiej sytuacji powinniśmy ustalić podstawę opodatkowania?

Przepisy nie regulują, w jaki sposób należy ustalić podstawę opodatkowania w przypadku, gdy transak­cja sprzedaży dotyczy dostawy kilku produktów wchodzących w skład jednej usługi. Jednym z możliwych rozwiązań, jakie mogą Państwo przyjąć, jest proporcjonalne rozdzielenie ceny płaconej przez klienta i przy­pisanie jej odpowiednio do części odpowiadającej wartości usługi restauracyjnej i części odpowiadającej wartości produktu podlegającego opodatkowaniu według innej stawki (np. kawy czy napojów). Wybór klucza podziału należy do Państwa, gdyż to Państwo będą musieli w razie potrzeby wykazać, że wybrana metoda jest miarodajna i odzwierciedla stan faktyczny, ponieważ uwzględnia specyfikę Państwa działalności.

Podstawa opodatkowania w przypadku sprzedaży promocyjnej

Potwierdzają to także organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14 kwiet­nia 2014 r. (sygn. IPPP1/443-148/14-2/MPe) czytamy:

Przepisy ustawy o VAT, ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają zapisu dotyczącego sposobu ustalenia podstawy opodatkowania w przypadku, gdy transakcja sprzedaży dotyczy dostawy kilku produktów wchodzących w skład jednej usługi, nie wskazują sposobu w jaki podatnik winien dokonać podziału ceny pomiędzy poszczególne produkty. Do wyliczenia podstawy opodatkowania można przyjąć różne rozwiązania, na które wskazuje również Spółka, tj. cena płacona przez klienta alokowana do części odpowiadającej wartości usługi restauracyjnej i części odpowiadającej wartości produktu pomniejszona o należny VAT. Każda metoda, o ile odzwierciedla stan faktyczny i jest w konkretnym przypadku miarodajna, jest właściwa. Wskazać należy, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca, uwzględniając specyfikę i indywidualne cechy swojej działalności. Wyłącz­nie Wnioskodawca może dokonać właściwego - uzasadnionego biznesowo - wyboru w zakresie klucza podziału ceny netto należnej z tytułu sprzedaży danego produktu wchodzącego w skład usługi.

Polecamy produkt: Biuletyn VAT

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 29a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Artykuł pochodzi z poradnika "500 pytań o VAT"

Książka do nabycia na sklep.infor.pl

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Redlicki

Aplikant radcowski w OIRP w Łodzi

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »