| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT i akcyza > Jak należy rozliczyć sprzedaż usług reklamowych

Jak należy rozliczyć sprzedaż usług reklamowych

Niemiecka firma zarejestrowana dla potrzeb VAT w Polsce wykonała w październiku 2008 r. usługi reklamowe dla polskiej spółki. Niemiecka firma zamierza udokumentować transakcję polską fakturą VAT. Na kim ciąży obowiązek zapłaty VAT? Jak powinna wyglądać faktura wystawiona przez niemiecką firmę?



Marcin Szymankiewicz

doradca podatkowy, BDO Numerica

W przedstawionym stanie faktycznym będziemy mieli po stronie polskiego nabywcy do czynienia z importem usług, mimo że niemiecki usługodawca jest zarejestrowany w Polsce dla celów VAT i zamierza udokumentować wykonanie usługi reklamy polską fakturą VAT.

Przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

Ustawodawca przewidział, że obowiązek rozliczenia podatku od importu usług nie będzie ciążył na usługobiorcy, jeżeli podatek zostanie rozliczony przez usługodawcę. Z możliwości rozliczenia VAT przez zagranicznego usługodawcę zostały wyłączone usługi, o których mowa w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy o VAT. Dla wyłączonych kategorii usług podatnikiem jest zawsze usługobiorca.

Warunkiem obligatoryjnego obciążenia usługobiorcy obowiązkiem rozliczenia podatku - w przypadku usług niematerialnych, w tym reklamy (art. 27 ust. 4 pkt 2 w zw. z ust. 3 ustawy o VAT) - jest, aby usługobiorca był podatnikiem posiadającym siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania w Polsce.

Zatem dojdzie do importu usługi reklamy u polskiego nabywcy. Fakt zarejestrowania dla VAT w Polsce niemieckiego usługodawcy nie zmienia takiej oceny.

W związku z powyższym faktura dokumentując świadczone usługi reklamy nie powinna zawierać danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Faktura stwierdzająca wykonanie przedmiotowej usługi reklamy powinna zatem zawierać co najmniej:

• imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

• numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy,

• dzień, miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako Faktura VAT;

• nazwę usługi;

• rodzaj wykonanych usług;

• cenę jednostkową usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

• wartość wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

• sumę wartości sprzedaży netto wykonanych usług.

Faktura wystawiona przez niemieckiego usługodawcę powinna natomiast obligatoryjnie zawierać adnotację, iż VAT rozlicza nabywca.

Fakturę dokumentującą świadczenie usług reklamy niemiecka firma zobowiązana będzie ująć w ewidencji prowadzonej dla celów VAT oraz w deklaracji VAT-7, mimo że nie zawiera ona kwoty podatku.

Polski nabywca obowiązany będzie rozliczyć VAT z tytułu importu usług, a także wystawić fakturę wewnętrzną dokumentującą tę czynność.

(KK)

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna ASiW

Obsługa prawna i wsparcie przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »