| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Akcyza > Jak zmienią się zasady w handlu zagranicznym samochodami od 1 września 2010 r.

Jak zmienią się zasady w handlu zagranicznym samochodami od 1 września 2010 r.

Jest kategoria pośredników w handlu zagranicznym samochodami osobowymi, którzy najpierw zakupują samochody wyprodukowane w kraju lub przywożą samochody z innych krajów unijnych (nabywają je wewnątrzwspólnotowo), a następnie odsprzedają je nabywcom zagranicznym (zarówno w Unii jak i poza nią).

W chwili obecnej, muszą oni najpierw uiścić podatek akcyzowy w cenie nabytego samochodu krajowego lub przy przywozie samochodu z Unii, a następnie po ich wywozie za granicę występują o zwrot tego podatku.

Zobacz: Zmiana silnika samochodu może być opodatkowana od 1 września 2010 r.

Ponieważ postępowanie takie było uciążliwe zarówno dla samych podmiotów handlujących tymi samochodami, jak i dla administracji celnej (mnóstwo papierkologii), a i przynosiło przychody wyłącznie bankom, które przelewały pieniążki w jedną i drugą stronę, ustawodawca postanowił ułatwić życie i jednym i drugim, co zostało dokonane w oczekującej obecnie na podpis Prezydenta, a właściwie Marszałka Sejmu wykonującego obowiązki Prezydenta nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, która ma wejść w życie z dniem 1 września 2010 r.

Zgodnie z nowo dodanym ustępem 2a w art. 101 ustawy akcyzowej, jeżeli dany podmiot wywiezie za granicę nabyty w Polsce samochód krajowy lub wywiezie samochód przywieziony pierwotnie z Unii i wywozu tego dokona w ciągu 30 dni o nabycia lub przywozu do kraju takiego samochodu, to nie ma potrzeby uiszczania pierwotnej akcyzy, a więc i późniejszej zabawy w papierki.

Powyższe niewątpliwie ułatwi obrót z zagranicą samochodami, jak też poprawi finanse tych podmiotów, gdyż nie będą musiały blokować dużych, a czasami nawet znacznych kwot pieniędzy na rachunkach organów celnych, jak też zaoszczędzą mnóstwo czasu, marnowanego obecnie na kontakty z celnikami.

Porównaj: Jak rozliczyć wewnątrzwspólnotowe nabycie pojazdu

Jedynym obowiązkiem, jaki będzie musiał być wypełniony przez te podmioty, to obligatoryjna konieczność pozyskiwania do każdego wywozu dokumentów potwierdzających dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu, którymi mogą być w szczególności: dokumenty przewozowe, celne, faktura i specyfikacja dostawy oraz inne dokumenty handlowe związane z dostawą wewnątrzwspólnotową albo eksportem.

Nie jest to jednak nowy obowiązek, gdyż dokumenty te musiały być i tak dotychczas pozyskiwane przez te podmioty dla celów uzyskania zwrotu akcyzy.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Latkowski

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »