| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Akcyza > Podwójny pech sprzedawców papierosów i tytoniu od 1 stycznia 2011 roku

Podwójny pech sprzedawców papierosów i tytoniu od 1 stycznia 2011 roku

Podpisana 13 grudnia 2010 r. przez Prezydenta Komorowskiego ustawa „okołobudżetowa”, tj. ustawa z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej, jest niewątpliwie pechowa dla wszystkich sprzedawców, z uwagi na wprowadzony przez nią czasowy wzrost stawek podatku VAT.

Analizując jej zapisy można stwierdzić, że jest ona podwójnie pechowa dla sprzedawców papierosów i tytoniu do palenia, gdyż bardzo utrudnia im wysprzedaż zapasów tych wyrobów od marca 2011 roku.

Jak powszechnie wiadomo od wielu lat, na opakowaniach jednostkowych papierosów i tytoniu do palenia nadrukowywana jest przez ich producentów maksymalna cena detaliczna, po jakiej można je sprzedawać. Sprzedaż tych wyrobów powyżej cen na nich nadrukowanych jest zagrożona sankcjami karnymi w kodeksie karnym skarbowym, jak te wywołuje konieczność dopłacenia akcyzy do urzędu celnego.

Polecamy: VAT 2011

Jedyną możliwością „droższej” sprzedaży jest sprzedaż tych wyrobów w momencie naniesienia na nie dodatkowych banderol legalizacyjnych, przy czym faktyczna cena ich sprzedaży nie może wtedy przekraczać ceny nadrukowanej o więcej niż 1,30 zł za jedno opakowanie, tj. nie może przekraczać ceny pojedynczej banderoli legalizacyjnej.

Jak wspomniano na początku, od 1 stycznia 2011 roku czasowo wzrosną wszystkie stawki podatku VAT, w tym stawki na papierosy i tytoń do palenia. Skutkiem tej podwyżki może być to, że faktyczny wzrost VAT (w złotówkach) może być wyższy, niż pierwotnie zakładana przez danego handlowca (w momencie zakupu towaru) marża, jaką chciał uzyskać z tytułu ich odsprzedaży.

W takiej sytuacji sprzedawca stanie przed bolesnym dylematem – czy sprzedawać po cenach nadrukowanych na opakowaniach jednostkowych (a więc ze stratą), czy też sprzedawać drożej, narażając się na sankcje karne i finansowe (a konkurencja i życzliwi nie śpią…).

Sytuacja jednak okazuje się nie do końca beznadziejna, ponieważ ustawodawca w art. 38 powyższej ustawy „okołobudżetowej” zawarł czasowy (ale zawsze) wytrych do tego problemu.

Wyłącznie w okresie od 1 stycznia do 28 lutego 2011 roku, sprzedawcy papierosów i tytoniu do palenia będą mieli prawo do sprzedaży tych wyrobów powyżej cen na nich nadrukowanych (lub powyżej ww. 1,30 zł ponad tą cenę), ale też nie w dowolnej wysokości – ustawodawca zgodził się bowiem tylko na takie przekroczenie ww. ceny, które nie spowoduje jej podniesienia w stopniu większym, niż równowartość różnicy „starego” i „nowego” VAT.

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Od 1 marca 2011 roku brak będzie możliwości dalszego przekraczania ceny nadrukowanej (lub „legalizacyjnej”) i trzeba będzie ponosić straty…

Podwójność tego pecha polega również na tym, że jednocześnie ponownie (jak co roku) ustawa o podatku akcyzowym nakazuje zmianę lub „legalizację” banderolek na papierosach od 1 marca każdego roku (a więc i 2011).

Jeżeli zatem nie sprzeda się do tego czasu tegorocznych zapasów, to nie tylko trzeba będzie dopłacać do podwyżki VAT, ale również i do banderolek legalizacyjnych, a po 4 miesiącach jeszcze raz do nowych banderol tytoniowych, o czym już pisaliśmy.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Realizuje rządową politykę ochrony konsumentów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »