| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Akcyza > Znakowanie i barwienie wyrobów akcyzowych

Znakowanie i barwienie wyrobów akcyzowych

Przedsiębiorcy którzy zajmują się produkcją i dystrybucją wyrobów akcyzowych (konkretniej - niektórych paliw płynnych) bardzo często muszą spełniać wymogi związane z ich prawidłowym znakowaniem i barwieniem.

 Obowiązkowi znakowania i barwienia, zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, podlegają:

1)      oleje opałowe o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny;

2)      oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 - przeznaczone na cele opałowe;

3)      oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 - wykorzystywane do celów żeglugi, w tym rejsów rybackich.

Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach

Obowiązek znakowania i barwienia paliw opałowych ma przeciwdziałać wykorzystywaniu ich jako paliwa napędowe, z uwagi na fakt, że wyroby akcyzowe przeznaczone na cele opałowe opodatkowane są, co do zasady, według niższej stawki akcyzy niż wyroby przeznaczone na cele napędowe.

Przykładowo, stawka akcyzy dla  olejów napędowych, przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem wynosi 232,00 zł/1000 litrów, podczas gdy oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 41 opodatkowane są według stawki akcyzy w wysokości 1048,00 zł/1000 litrów.

W przypadku, gdy oleje opałowe lub oleje napędowe przeznaczone do celów opałowych podlegające obowiązkowi znakowania i barwienia  nie spełniają warunków określonych w szczególnych przepisach w zakresie prawidłowego znakowania i barwienia, stosuje się względem nich sankcyjną stawkę akcyzy w wysokości  1822,00 zł/1000 litrów, a w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest równa lub wyższa od 890 kilogramów/metr sześcienny - 2047,00 zł/1000 kilogramów, co wynika z art. 89 ust. 4 pkt. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Obowiązkowi znakowania i barwienia podlegają również paliwa napędowe wykorzystywane do celów żeglugi, w tym rejsów rybackich. Wynika to z faktu, iż wyroby takie są zwolnione z akcyzy ze względu na przeznaczenie, a znakowanie ma przeciwdziałać wykorzystywaniu ich na cele nie objęte zwolnieniem.

Polecamy: serwis Koszty

Obowiązki dotyczące znakowania i barwienia wyrobów akcyzowych wskazanych powyżej, ciążą na podmiotach prowadzących składy podatkowe, importerach, podmiotach dokonujących nabycia wewnątrzwspólnotowego (przemieszczenie wyrobów akcyzowych z innego państwa członkowskiego UE na terytorium Polski) i przedstawicielach podatkowych.

Należy zaznaczyć, że znakowanie i barwienie wyrobów akcyzowych, w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, stanowi produkcję wyrobów akcyzowych. Stąd może ono być wykonywane  wyłącznie w składzie podatkowym, przez podmiot do tego uprawniony.

Szczegółowe zasady znakowania i barwienia wyrobów akcyzowych, a w szczególności rodzaje i ilość substancji stosowanych do znakowania i barwienia wyrobów akcyzowych określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie znakowania i barwienia wyrobów energetycznych z dnia 20 sierpnia 2010 r.

Anna Resiak, konsultant podatkowy, Zespół ds. Podatku VAT i Akcyzy ECDDP Sp. z o.o.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Dębska

Prawnik i menadżer LexOmni.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »