REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć i prowadzić ewidencję wyrobów węglowych?

Piotr Paszek
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
VAT,  akcyza,  ewidencja wyrobów węglowych
VAT, akcyza, ewidencja wyrobów węglowych

REKLAMA

REKLAMA

Większość podmiotów zużywających wyroby węglowe może korzystać ze zwolnienia od akcyzy pod warunkiem, prowadzenia odpowiedniej ewidencji zużycia wyrobów węglowych. W niniejszym artykule przedstawione zostaną zasady tworzenia i prowadzenia tego rodzaju ewidencji.

Podmioty zobowiązane do prowadzenia ewidencji

Ewidencję zużycia wyrobów węglowych (węgla, węgla brunatnego, koksu) mają obowiązek prowadzić podmioty zużywające wyroby węglowe objęte zwolnieniem na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 1-2 oraz pkt 4-9 ustawy o podatku akcyzowym.

Autopromocja

Obowiązek prowadzenia ewidencji obejmuje więc przykładowo następujące podmioty:

- podmioty zużywające wyroby węglowe w procesie produkcji energii elektrycznej (elektrownie),

- podmioty zużywające wyroby węglowe do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej (elektrociepłownie),

- podmioty zużywające wyroby węglowe w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, w leśnictwie,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- zakłady energochłonne zużywające wyroby węglowe do celów opałowych (np. ciepłownie zajmujące się produkcją ciepła dla odbiorców zewnętrznych).

Konieczność prowadzenia ewidencji nie dotyczy podmiotów o których mowa w art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym (gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty itp.).

Pan Nowak kupuje węgiel na potrzeby gospodarstwa domowego. Pan Nowak korzysta ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31 a ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, a więc nie musi prowadzić ewidencji zużycia wyrobów węglowych.

Ustawa o podatku akcyzowym określa tylko ogólne ramy prowadzenia ewidencji zużycia wyrobów węglowych na cele objęte zwolnienie. Szczegółowe reguły prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych objętych zwolnieniem zostały określone w rozporządzeniu rozporządzeniu Ministra Finansów z 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji, wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy.

Akcyza na węgiel 2012 – jak korzystać ze zwolnień podatkowych

Wybór formy prowadzenia ewidencji

Ewidencja powinna być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.

Niezależnie od wybranej formy ewidencji należy ją prowadzić do okresów obejmujących rok kalendarzowy, a dane do ewidencji winny być wpisywane chronologicznie.

Przewożenie węgla bez akcyzy po 1 stycznia 2012 roku

Ewidencja w formie papierowej

Ewidencja prowadzona w formie papierowej powinna mieć formę książkową, a jej karty podlegają zszyciu przed rozpoczęciem wypełniania. Karty ewidencji numeruje się kolejno od numeru jeden i opatruje stemplem podmiotu prowadzącego ewidencję.

Następnie, tak przygotowana ewidencja winna być przedstawiona właściwemu naczelnikowi urzędu celnego do zaplombowania. Naczelnik właściwego urzędu celnego nakłada na przeszycie zamknięcie urzędowe w formie plomby zaciśniętej na elemencie mocującym przy użyciu plombownicy, a na ostatniej stronie ewidencji wpisuje liczbę jej stron i składa podpis.

Rozpoczęcie prowadzenia ewidencji w formie papierowej możliwe jest dopiero po jej zaplombowaniu przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Akcyza na węgiel 2012

Ewidencja w formie elektronicznej

Przedsiębiorca zużywający wyroby węglowe na cele objęte zwolnieniem może zdecydować się na prowadzenie ewidencji w formie elektronicznej.

Ewidencja w formie elektronicznej jest prowadzona zgodnie z pisemną instrukcją obsługi programu komputerowego i w taki sposób, aby:

- umożliwiała wgląd w treść dokonywanych wpisów oraz ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą;

- umożliwiała dokonywanie korekty danych opatrzonej adnotacją osoby dokonującej tej korekty oraz daty jej dokonania;

- pozwalała na uzyskanie czytelnego wydruku wpisów w porządku chronologicznym;

- uniemożliwiała usuwanie wpisów.

Podmiot zamierzający prowadzić ewidencję w formie elektronicznej winien nabyć lub stworzyć program do prowadzenia ewidencji spełniający powyższe wymogi. Następnie ma obowiązek powiadomić właściwego naczelnika urzędu celnego o wyborze elektronicznej formy prowadzenia ewidencji, a po dopełnieniu tej formalności może rozpocząć prowadzenie ewidencji.

Poza prowadzeniem ewidencji w formie elektronicznej za pomocą odpowiedniego programu konieczne jest aby dodatkowo kopia prowadzonej ewidencji była przechowywana na informatycznych nośnikach danych (np. na dyskach zewnętrznych). Jednocześnie należy przechowywać ewidencji w formie papierowej po jej wydrukowaniu.

Elementy ewidencji

Ewidencja (niezależnie czy jest prowadzona w formie papierowej czy w formie elektronicznej) powinna zawierać :

1. dane dotyczące ilości wyrobów zwolnionych:

          a) nazwę wyrobów oraz ich kod CN,

          b) ilość opakowań oraz ich numery identyfikacyjne, jeżeli zostały nimi oznaczone,

          c) ilość wysłanych lub otrzymanych wyrobów zwolnionych, w tym ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy, oraz ich łączną ilość, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego;

2. informację odpowiednio o dacie wysłania, otrzymania wyrobów zwolnionych lub ich zużycia;

3. informację o dacie wystawienia i numerach identyfikujących dokument dostawy na podstawie których wyroby zwolnione zostały wysłane, otrzymane lub zużyte;

4. informację o adresie miejsca odbioru wyrobów zwolnionych.

Termin dokonywania wpisów

Prowadząc ewidencję pamiętać trzeba, aby ilość wyrobów węglowych zwolnionych otrzymanych lub zużytych wpisywana był do ewidencji według kodów CN w 1000 kg.

Kogo będzie obowiązywać akcyza na węgiel w 2012 r.?

Wpisanie odpowiednich danych do ewidencji winno zostać dokonane niezwłocznie po otrzymaniu wyrobów zwolnionych, nie później jednak niż następnego dnia po ich odebraniu. Dopuszczalne jest wpisywanie do ewidencji ilości zużytych wyrobów węglowych raz w miesiącu, po zweryfikowaniu jej podczas dokładnej i rzeczywistej kontroli zużycia.

Elektrociepłownia prowadzi ewidencję wyrobów węglowych zużytych na cele objęte zwolnieniem. Jeżeli elektrociepłownia otrzymała przesyłkę węgla w dniu 30 września w ilości 12000 kg, to wówczas należy dokonać wpisu do ewidencji informacji o odbiorze wyrobów węglowych w dniu 30 września nie później jednak niż 1 października. Jeżeli następnie w październiku elektrociepłownia zużyła 11500 kg węgla, to elektrociepłownia może ująć w ewidencji zużycie węgla mające miejsce październiku w drodze jednego wpisu po dokonaniu dokładnej i rzeczywistej kontroli zużycia.

Pamiętać należy, że ewidencja powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona. W tym czasie organy podatkowe mogą bowiem kontrolować prawidłowość zapisów ewidencji zużycia wyrobów węglowych na cele objęte zwolnieniem.

Piotr Paszek, doradca podatkowy, Kierownik Zespołu ds. VAT i Akcyzy w ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

REKLAMA