| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Faktura > Co zrobić kiedy zaginął oryginał faktury

Co zrobić kiedy zaginął oryginał faktury

Zdarza się nierzadko, że ginie oryginał faktury. Można wtedy wystawić duplikat.  Ale jak i kiedy można rozliczyć VAT na podstawie takiego duplikatu.

W sytuacji gdy oryginał faktury lub faktury korygującej ulegnie zniszczeniu lub zaginie, kontrahent który dokonuje sprzedaży powinien na wniosek nabywcy ponownie wystawić, fakturę lub fakturę korygującą.

Ponownie wystawione faktury muszą zawierać dane identyczne z danymi zawartymi w fakturze pierwotnej, a dodatkowo taki dokument powinien zawierać wyraz DUPLIKAT oraz datę jego wystawienia. Zgodnie bowiem z przepisami ustawy o VAT duplikat faktury stanowi fakturę VAT i dokumentuje w ten sam sposób to samo zdarzenie gospodarcze co faktura pierwotna.

W związku z powyższym momentem, w którym powstaje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest, co do zasady, moment otrzymania faktury pierwotnej.

Natomiast przedsiębiorca, któremu faktura pierwotna zaginęła przed ujęciem jej w ewidencji dla potrzeb VAT i w deklaracji VAT, nie może obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z tej faktury. Może to zrobić dopiero wtedy jeśli otrzymał duplikat faktury

Odliczenia dokonuje w rozliczeniu za okres, w którym odnotowano wpływ faktury pierwotnej lub za okres następny. Natomiast gdy podatnik złożył już za ten okres deklarację podatkową, obniżenia VAT dokonuje poprzez złożenie korekty deklaracji.

Waldemar Żuchowski

Ekspert podatkowy

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

PROMAG S.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »