| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Faktura > Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych

Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych

Parlament Europejski i Rada przyjęły nową Dyrektywę w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych (2014/55/EU). Zgodnie z wytycznymi Dyrektywy we wszystkich państwach członkowskich rozliczanie zamówień publicznych ma być realizowane wyłącznie z udziałem e-faktur w standardzie umożliwiającym ich automatyczne przetwarzanie.

To oznacza , że zarówno administracja państwowa, jak i wykonawcy zamówień publicznych zostaną zobowiązani do przyjmowania (i odpowiednio wystawiania) faktur w formacie elektronicznym. Faktury te będą musiały spełnić określony standard. Ma on umożliwić automatyzację procesów przetwarzania, takich jak księgowanie i ewidencja podatkowa. Faktura przesłana w takim standardzie ma bowiem automatycznie trafić do odpowiednich rejestrów księgowych i podatkowych. Takiej funkcjonalności nie ma e-faktura w formacie PDF, która jest obecnie najczęściej używana w obrocie.

Konsekwencje dla przedsiębiorców i administracji

Po wejściu w życie nowych przepisów wszyscy przedsiębiorcy realizujący zamówienia publiczne będą mogli posługiwać się w komunikacji z administracją ustrukturyzowaną fakturą elektroniczną. Administracja z kolei będzie musiała dostosować swoje systemy informatyczne i wewnętrzne procesy do automatycznej obsługi e-faktur.

Należy zwrócić uwagę na dwie kwestie:

1) rozpowszechniony obecnie w gospodarce PDF, jako format e-faktury, nie spełnia wymogu określonego w Dyrektywie,

2) w UE, w tym w Polsce, nie ma rozpowszechnionych, a tym bardziej dominujących standardów e-fakturowania, które spełniałyby wymogi Dyrektywy.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

Polecamy: Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Co to jest standard faktury elektronicznej?

Rozpowszechniony dziś format e-faktury (zwykły PDF) w myśl Dyrektywy nie może być uznany za standard, ponieważ PDF nie umożliwia systemom informatycznym rozpoznania zawartych w dokumencie danych, takich jak: nazwa kontrahenta, przedmiot sprzedaży, kwoty netto, VAT, brutto itd. Praktyka wysyłania faktur w formacie PDF generuje, co prawda, oszczędności po stronie wystawcy faktury, ale nie pozwala odbiorcy na elektroniczne wykorzystanie zawartych w nim danych. W konsekwencji dane z faktury w formacie PDF muszą być „przepisane” do systemu finansowo-księgowego odbiorcy, co wydłuża proces ewidencjonowania i generuje niepotrzebne koszty.

Faktury elektroniczne przygotowane w standardzie spełniającym warunki Dyrektywy będą „rozpoznawalne” i możliwe do automatycznego przetworzenia również u odbiorcy faktury elektronicznej, co po stronie odbiorcy będzie się wiązało z istotnymi oszczędnościami.


Przeczytaj cały artykuł na INFORFK: Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych – standaryzacja e-faktur w Polsce


Artykuł omawia nowy obowiązek standaryzacji faktur elektronicznych w zamówieniach publicznych. Wskazuje, jakie konsekwencje niesie to za sobą w stosunku do przedsiębiorców i administracji. Materiał podpowiada, co to jest standard faktury elektronicznej i  jakie faktury elektroniczne spełniają standardy Dyrektywy.

Archiwizowanie faktur papierowych w formie elektronicznej

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

tanie-ubezpieczenie.eu

Porównywarka ubezpieczeń

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »