| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Faktura > Jak ustalić termin zapłaty na fakturze i czy jest on wiążący?

Jak ustalić termin zapłaty na fakturze i czy jest on wiążący?

Według przepisów fakturowych zamieszczenie terminu zapłaty na fakturze jest opcjonalne. Dokument bez tej daty może być jak najbardziej poprawny pod warunkiem, że spełnia inne kryteria. Oczywiście przedsiębiorcy chcąc uzyskać pieniądze za towary lub usługi zamieszczają zwykle na fakturach terminy zapłaty. O czym powinni pamiętać?

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet


Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Termin zapłaty na fakturze jest zwykle opcjonalny

Ustawa o VAT szczegółowo wymienia elementy, które są niezbędne na fakturze, aby dokument był zgodny z prawem. Wśród tych elementów pojawiają się 3 daty:

- data wystawienia faktury,

- data dokonania lub zakończenia dostawy towarów, albo wykonania usługi,

- data otrzymania zapłaty, jeżeli płatność ma miejsce przed sprzedażą i jej termin różni się od daty wystawienia faktury.

Jak widać terminu zapłaty nie ma wśród dat niezbędnych na fakturze. Trzecia data na powyższej liście dotyczy bowiem sytuacji, gdy płatność nastąpiła przed sprzedażą.

Inaczej mówiąc, termin zapłaty na fakturze jest elementem w pełni opcjonalnym, choć bardzo często używanym. Oczywiście sprzedawca chce mieć wpływ na to kiedy otrzyma należność. Mimo że wśród elementów niezbędnych na fakturze brakuje terminu zapłaty, to jednak pojawia się on w innych przepisach.

Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych

Jak ustalić termin zapłaty?

Jako że termin płatności nie jest obligatoryjny przedsiębiorca może zastanawiać się czy w ogóle jest potrzebny, jak go ustalić, a gdy zostanie ustalony – to czy jest wiążący dla nabywcy. Wyjaśnienie tych wątpliwości jest inne w zależności od sytuacji.


1. Termin zapłaty wynikający z umowy

Najprostsza sytuacja dotyczy transakcji, w której umowa zawiera ustalenia dotyczące terminu zapłaty. Może to być data podana wprost lub dane pozwalające ją ustalić (np. 14 dni od zaakceptowania projektu, czy też 7 dni od wystawienia faktury). W razie sporu pomiędzy stronami treść umowy może stanowić dowód i potwierdzenie tego, kiedy rozliczenie powinno nastąpić.

Co za tym idzie wpisując termin zapłaty na fakturze przedsiębiorca powinien najpierw zajrzeć do umowy (jeżeli tylko ma ją na piśmie) i wpisać taki termin, jaki z niej wynika. Jeśli wpisze inną datę, to klient może mimo tego postąpić zgodnie z wytycznymi z umowy.

Polecamy: Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania


2. Termin zapłaty ustalany jednostronnie

Dwie kolejne sytuacje dotyczą braku ustaleń jeśli chodzi o termin płatności w umowie lub zamówieniu. W takiej sytuacji sprzedawca może zastanawiać się, czy termin zapłaty powinien z klientem z konsultować.

Warto wiedzieć, że konsultowanie terminu zapłaty z klientem nie jest konieczne. Sprzedawca może ustalić tę datę jednostronnie – według uznania. I taka data jest dla klienta wiążąca.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

PolishProperty.eu

PolishProperty.eu to portal zajmujący się kompleksowo rynkiem nieruchomości w Polsce i pozostałych krajach UE.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »