| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Faktura > Rabaty przedsprzedażowe na fakturze

Rabaty przedsprzedażowe na fakturze

W przypadku rabatu przedsprzedażowego to strony (a niekiedy sam sprzedawca) decydują o tym, jak będzie on zaprezentowany. Czy jako zmniejszenie ceny jednostkowej netto (i jako taki de facto nieujawniony wprost w fakturze), czy jako wydzielone obniżenie od ustalonej pierwotnie ceny netto.

Nie pozostawia to żadnych wątpliwości co do tego, że w przypadku rabatu przedsprzedażowego to strony (a niekiedy sam sprzedawca) decydują o tym, jak będzie on zaprezentowany:

- jako zmniejszenie ceny jednostkowej netto (i jako taki de facto nieujawniony wprost w fakturze),

- jako wydzielone obniżenie od ustalonej pierwotnie ceny netto.

Oczywiście pomijając obniżki z tytułu wcześniejszej zapłaty – w przypadku których nie sama deklaracja, lecz rzeczywista płatność ma decydujące znaczenie – prawodawca w żaden sposób nie ingeruje w ustalenia stron dotyczące rabatów przedsprzedażowych, w szczególności pozostawia im sposób kalkulowania czy powód przyznania (strony muszą jednak pamiętać o możliwości doszacowania, w uzasadnionych przypadkach, podstawy opodatkowania w przypadku transakcji między podmiotami powiązanymi).

Strony umówiły się, że w przypadku wyrobienia przez nabywcę określonego pułapu zakupów otrzyma on rabat procentowy. Aby jednak uniknąć kłopotów podatkowych, w umowie zostało zapisane, że rabat będzie dotyczył nie zrealizowanych, lecz przyszłych transakcji i będzie rozliczany, aż do jego wykorzystania w kolejnych zakupach. W umowie został zapisany mechanizm rozliczania: wskaźnik procentowy rabatu stosowany jest do zakupów zakończonego kwartału w celu wyznaczenia kwoty rabatu; tak zdefiniowana kwota pomniejsza cenę zakupu kolejnych transakcji, jednak jednorazowo nie więcej niż o 15% wartości netto takiej transakcji – rabat jest rozliczany aż do jego całkowitego wykorzystania. Dla większej przejrzystości rabat ma być wyraźnie prezentowany w wystawianych na bieżąco fakturach – rozwiązanie takie należy uznać za prawidłowe.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 29a ust. 1 i 6, art. 106e ust. 1 pkt 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Radosław Kowalski

doradca podatkowy, prawnik, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Gajewska – Cygan

Właścicielka i dyrektor zarządzającym w Grupie Tempo

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »