| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Faktura > Czy nabywca może „zmusić” sprzedawcę do wystawienia faktury?

Czy nabywca może „zmusić” sprzedawcę do wystawienia faktury?

Nabywca, który zwróci się do sprzedawcy z prośbą o wprowadzenie zmian na fakturze, która jest w pełni zgodna z prawem, może spotkać się z jego odmową. W takim przypadku „zmuszenie” przedsiębiorcy do podjęcia jakichkolwiek działań nie jest możliwe. Ale zdarzają się sytuacje, kiedy do wystawienia faktury albo jej poprawy obligują przepisy.

  • nazwę – „faktura korygująca” lub „korekta”,
  • numer,
  • datę wystawienia,
  • pewne informacje z faktury pierwotnej (m.in. numer, datę wystawienia, dane sprzedawcy i nabywcy),
  • przyczynę korekty,
  • jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwotę podatku - wartość korekty podstawy opodatkowania  lub wartość korekty podatku,
  • jeśli korekta nie wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub podatek- prawidłową treść.

Czy można coś zrobić jeśli faktura jest niezgodna z umową?

Z większymi komplikacjami można mieć do czynienia jeżeli faktura choć jest poprawna pod kątem elementów, to jednak nie jest zgodna z podpisanym kontraktem. Co wtedy? Kiedy umowa została zawarta w formie pisemnej, ma ona niejako pierwszeństwo przed fakturą, więc nabywca może się na nią powołać występując o korektę. Gorzej jeśli porozumienia nie zawarto na piśnie. Ale nie jest to też sytuacja bez wyjścia.

Jak rozliczyć korektę faktury z tytułu odwrotnego obciążenia

Jako dowody czy też argumenty, mogą posłużyć e-maile, wiadomości przesyłane poprzez serwisy społecznościowe czy komunikatory internetowe. W przypadku, gdy sprzedawca odmawia wystawienia poprawnej faktury, a nabywca nie ma żadnego z wymienionych potwierdzeń istnieje jeszcze opcja powołania się na zeznania świadków.

Odesłanie błędnej faktury niczego nie załatwia

Nabywca, który otrzyma błędną fakturę, w pierwszej kolejności powinien sprawdzić czy występujące błędny może poprawić samodzielnie za pomocą noty korygującej czy musi się zwrócić do sprzedawcy o fakturę korygującą. W pierwszym przypadku (po wystawieniu i przekazaniu noty korygującej ) może zaksięgować otrzymaną fakturę w drugim zaś musi czekać na fakturę korygującą.

Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Wyrażenie swojej dezaprobaty, co do treści otrzymanego dokument poprzez jego odesłanie i bez podjęcia żadnych innych działań, nie jest dobrym rozwiązaniem. Sprzedawca, któremu po prostu zwrócono fakturę nie ma bowiem obowiązku podejmowania jakichkolwiek kroków – a przede wszystkim nie musi przesłać jej poprawionej wersji.

Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Kornat

Adwokat kościelny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »