| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Faktura > Faktura korygująca przy wymianie wadliwego towaru

Faktura korygująca przy wymianie wadliwego towaru

Sprzedawca ma czasem obowiązek wymienić sprzedany wadliwy towar na towar pozbawiony wad. Czy trzeba w takich sytuacjach wystawić fakturę korygującą?

Czy trzeba wystawić fakturę korygującą przy wymianie towaru wadliwego na nowy egzemplarz tego samego towaru

Realizując obowiązki ciążące na mnie jako sprzedawcy, w związku z uprawnieniami reklamacyjnymi klienta, dokonałem wymiany wadliwego towaru na inny, identyczny egzemplarz, o tych samych para­metrach i tej samej cenie. Czy w związku ze zwrotem wadliwego towaru muszę korygować w takim przypadku pierwotną fakturę sprzedaży?

Przepisy nie regulują wprost takiej sytuacji. Jeśli wydany w miejsce wadliwego nowy egzemplarz towa­ru charakteryzuje się identycznymi parametrami i ceną, a nie jest oznaczony żadnym unikalnym numerem stosowanym dla odróżnienia pojedynczych egzemplarzy, indywidualizującym ten towar, który stanowiłby element nazwy tego towaru na fakturze, to korygowanie faktury pierwotnej dla celów VAT nie wydaje się konieczne. Nie ulega bowiem zmianie ani przedmiot sprzedaży, ani też nie dochodzi do zmiany ceny czy stawki podatku. Ewentualne wystawienie w takim przypadku nowej faktury „sprzedaży" po skorygowaniu poprzedniej może mieć znaczenie w kontekście uprawnień reklamacyjnych nabywcy (z tytułu gwarancji lub rękojmi).

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 106j ust. 1 pkt 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

 

Czy konieczne jest wystawienie faktury korygującej w przypadku wymiany towaru wadliwego na nowy, podobny towar bez wad

Realizując obowiązki ciążące na mnie jako sprzedawcy w związku z uprawnieniami reklamacyjnymi klienta, dokonałem wymiany wadliwego towaru na inny, podobny, o zbliżonych parametrach i cenie. Nie było możliwe dostarczenie identycznego egzemplarza towaru podlegającego wymianie, gdyż za­przestano jego produkcji. Czy w takiej sytuacji powinienem skorygować pierwotną fakturę sprzedaży i wystawić nową?

Tak. Wystawienie faktury korygującej w opisanej przez Pana w pytaniu sytuacji jest uzasadnione. Zmia­nie ulega bowiem przedmiot sprzedaży i jego cena. Dochodzi tu zatem do definitywnego zwrotu towaru wadliwego, co jest podstawą do wystawienia faktury korygującej, zgodnie z art. 106j ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Ponieważ w ramach wymiany dochodzi do dostawy nowego towaru, zasadne jest wystawienie faktury dokumentującej tę czynność.

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 106j ust. 1 pkt 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Artykuł pochodzi z poradnika "500 pytań o VAT"

Książka do nabycia na sklep.infor.pl

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

inFakt

inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »