| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Faktura > Jak skorygować błędne dane nabywcy na fakturze

Jak skorygować błędne dane nabywcy na fakturze

W przypadku, gdy nabywca otrzyma fakturę zawierającą błędy w elementach nazwy sprzedawcy lub nabywcy albo oznaczenia towaru lub usługi, może je skorygować notą korygującą. Należy jednak podkreślić, że wystawienie noty korygującej nie może prowadzić do zmiany podmiotu umowy sprzedaży. W przypadku, gdy błędne są wszystkie dane nabywcy wskazane na fakturze, nie jest dopuszczalne jej korygowanie w drodze noty korygującej. Jedynym sposobem naprawienia tego typu błędu jest wystawienie faktury korygującej przez sprzedawcę.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 12 kwietnia 2016 r., sygn. IPPP1/4512-82/16-4/KR.

Wniosek o interpretację złożyła Spółka, która prowadzi sprzedaż detaliczną szerokiego asortymentu towarów drogą elektroniczną za pośrednictwem internetu. Nabywcami towarów są zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (konsumenci).

Z uwagi na wolumen obrotów i liczbę transakcji dokonywanych każdego dnia zdarza się, że w wystawianych na rzecz klientów fakturach pojawiają się drobne błędy w pozycji dotyczącej nabywcy towarów. Przykładowo, omyłki mogą polegać na wskazaniu w fakturze jedynie imienia i nazwiska nabywcy, podczas gdy pełna nazwa powinna obejmować także nazwę jego firmy (jako osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą) bądź polegają np. na drobnych błędach w adresie (np. kodzie pocztowym) czy pomyłki w kilku cyfrach numeru NIP. Nie są to natomiast zasadniczo błędy polegające na wskazaniu na fakturze zupełnie innego podmiotu niż rzeczywistego nabywcy towarów. Powstałe drobne omyłki zawsze dotyczą jednej faktury, jednej transakcji dostawy towarów i jednego podmiotu nabywającego te towary.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Wnioskodawca pragnie wskazać, że z uwagi na ograniczenia systemu księgowego używanego w Spółce, nie jest możliwe wprowadzenie do niego not korygujących, które potencjalnie mogliby wystawiać nabywcy ani także wystawienie faktur korygujących zmieniających jedynie elementy nazwy czy adresu kontrahenta w zakresie drobnych omyłek. Jedyną praktyczną możliwością, na którą pozwala system księgowy w takim przypadku jest wystawienie przez Spółkę faktury korygującej „do zera”, a następnie - wystawienie kolejnej faktury z prawidłowo wskazaną nazwą lub/i adresem nabywcy.

Spółka podkreśla, że pierwotnie wystawiona przez Wnioskodawcę faktura VAT dokumentuje transakcję sprzedaży towarów, która rzeczywiście miała miejsce pomiędzy Wnioskodawcą, a nabywcą towaru, jednakże w treści faktury dokonano drobnych omyłek w zakresie np. elementów nazwy czy adresu faktycznego nabywcy towarów. Tak więc zmiana pewnych elementów w zakresie danych nabywcy w kolejnej fakturze wystawionej przez Spółkę nie jest zasadniczo spowodowana zmianą strony umowy sprzedaży (jest to nadal ten sam podmiot), lecz koniecznością udokumentowania tej czynności w sposób precyzyjnie odzwierciedlający dane identyfikujące nabywcę - zgodnie z prośbą nabywcy.

Jakie są zasady księgowania faktur korygujących

W chwili obecnej, Spółka deklaruje VAT wynikający zarówno z faktury pierwotnej, jak i z kolejnej faktury przez nią wystawionej, tj. pomimo faktu, że w praktyce miała miejsce tylko jedna transakcja sprzedaży towarów, Wnioskodawca dwukrotnie uiszcza VAT należny od takiej sprzedaży. Spółka wskazała, że wystawienie faktury korygującej fakturę pierwotną do zera nie skutkuje po jej stronie obniżeniem VATu należnego w rejestrze sprzedaży VAT i deklaracji VAT-7. Tym samym, Spółka ponosi podwójny koszt ekonomiczny w zakresie VAT dotyczący sprzedaży jednego towaru.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w analizowanym stanie faktycznym, w sytuacji gdy w ekonomicznym sensie korygowany jest błąd dotyczący nabywcy (na wniosek nabywcy) czy Wnioskodawca powinien wyłącznie raz efektywnie zadeklarować kwotę VAT od sprzedaży towaru, w związku z którą dokonywana jest faktura korygująca „do zera”, a następnie wystawiana kolejna faktura z poprawioną nazwą/adresem nabywcy tego towaru?
  2. Czy Wnioskodawca zobowiązany jest do zadeklarowania VAT stosownie do daty dokonania sprzedaży udokumentowanej fakturą pierwotną?

Zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanym stanie faktycznym, w sytuacji gdy w ekonomicznym sensie korygowany jest błąd dotyczący nabywcy (na wniosek nabywcy), Wnioskodawca powinien wyłącznie raz zadeklarować kwotę VAT od sprzedaży towaru, w związku z którą dokonywana jest korekta do zera, a następnie wystawiona kolejna faktura z poprawioną nazwą/adresem nabywcy tego towaru.

Zdaniem Spółki, w sytuacji gdy w ekonomicznym sensie korygowany jest błąd dotyczący nabywcy (na wniosek nabywcy), zobowiązana jest ona do jednorazowego zadeklarowania VAT zgodnie z datą dokonanej sprzedaży udokumentowanej pierwotnie wystawioną fakturą. Wnioskodawca nie powinien zarówno uwzględniać w swojej ewidencji VAT „drugiej” faktury VAT wystawianej na nabywcę (z prawidłowymi danymi nabywcy) oraz korekty wystawionej „do zera”.

Polecamy: Jakie prawa i obowiązki ma podatnik występujący o zwrot nadwyżki VAT

Zgodnie z art. 106k ust. 1 Ustawy o VAT, nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą. Oznacza to, że notę korygującą wystawia się w przypadku, gdy w fakturze pierwotnej wystąpiła pomyłka wiążąca się w szczególności z określeniem danych sprzedawcy lub nabywcy lub oznaczeniem towaru albo usługi. Co do zasady więc, w opisywanym stanie faktycznym, istnieje podstawa prawna do wystawiania not korygujących przez nabywców towarów. Niemniej, jak wskazuje Spółka, aktualnie używany system księgowy nie pozwala na wprowadzenie do niego not korygujących.

Z kolei, zgodnie z art. 106j ust. 1 Ustawy o VAT, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Co do zasady zatem, jeżeli sprzedawca stwierdzi omyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury (również na prośbę zgłoszoną przez nabywcę), nie musi czekać, aż nabywca wystawi notę korygującą, ponieważ faktura korygująca może zostać zastosowana również do poprawiania pozostałych pozycji faktury. Jeżeli do poprawienia jest jakakolwiek inna pozycja faktury niż wskazana w art. 106e ust. 1 pkt 8-15 (np. poszczególne elementy identyfikujące danego nabywcę, data, opis, numer faktury), korekty można dokonać zarówno za pomocą noty, jak i faktury korygującej wystawianej przez sprzedawcę (vide: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 1 lutego 2012 r., nr IBPP3/443-1209/11/AM czy Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 stycznia 2009 r., nr IPPP3/443-2/09-2/MM).

Jaki skutki wywołuje wystawienie błędnej faktury przy zleceniu transportowym

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kaszubiak Jędrzejko Adwokaci

Kancelaria prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK