REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak potwierdzić otrzymanie elektronicznej faktury korygującej

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Jak potwierdzić otrzymanie elektronicznej faktury korygującej
Jak potwierdzić otrzymanie elektronicznej faktury korygującej
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy wystawiający faktury korygujące in minus mają prawo dokonać obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego pod warunkiem posiadania potwierdzenia otrzymania przez kontrahenta faktury korygującej. W przypadku papierowych faktur korygujących za potwierdzenie odbioru uznaje się najczęściej zwrotkę pocztową. U podatników często powstają natomiast wątpliwości odnośnie sposobów potwierdzenia korekty, gdy sprzedawca wystawi fakturę korygującą w formie elektronicznej.

Warto rozważyć zagadnienie reguł potwierdzania faktur korygujących wystawianych w formie elektronicznej w oparciu o poniższy przykład.

Autopromocja

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: Biuletyn VAT

Przykład
Spółka X wystawia faktury elektroniczne. Obecnie Spółka X, na podstawie porozumień zawartych z kontrahentami, którzy wyrazili zgodę na stosowanie we wzajemnych stosunkach faktur elektronicznych, otrzymuje potwierdzenia otrzymania faktur korygujących in minus w postaci zwrotnego maila kontrahentów. Spółka X planuje wprowadzić system, na podstawie którego będzie otrzymywać automatyczne potwierdzenia otrzymania przez kontrahenta wysłanych drogą mailową faktur korygujących in minus (w momencie otwarcia przez kontrahenta maila z załączoną fakturą system automatycznie wyśle komunikat na adres mailowy Spółki X). Spółka X zastanawia się, czy obecny oraz planowany sposób otrzymywania potwierdzenia otrzymania faktur korygujących jest wystarczający do obniżenia podstawy opodatkowania w podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 29a ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT) w przypadku faktur korygujących zmniejszających podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku należnego obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W celu zatem zmniejszenia przez wystawcę faktury korygującej in minus podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego konieczne jest, aby nabywca potwierdził jej otrzymanie. W ustawie o VAT nie zostały zawarte regulacje, na podstawie których zostałby wskazany sposób potwierdzania odbioru faktury korygującej, która została wysłana w formie elektronicznej. Najistotniejsze jest bowiem, aby podatnik posiadał informację, z której bezsprzecznie wynika, że kontrahent otrzymał fakturę korygującą in minus.

W związku z powyższym uznać należy, że momentem otrzymania faktury korygującej w formie elektronicznej jest chwila, w której kontrahent uzyskuje do niej dostęp, a w konsekwencji ma możliwość zapoznania się z jej treścią. Tym samym można powiedzieć, że posiadanie przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej jest równoznaczne z pozyskaniem przez niego wiedzy, że jego kontrahent ma możliwość zapoznania się z jej treścią.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że uzyskanie przez Spółkę X zwrotnego maila od kontrahenta, w którym kontrahent oświadcza, że otrzymał przesłaną przez Spółkę X fakturę korygującą in minus oznacza posiadanie potwierdzenia otrzymania elektronicznej faktury korygującej. To samo odnosi się do planowanego przez Spółkę X sposobu otrzymywania potwierdzenia otrzymania faktur korygujących, tj. poprzez automatyczne komunikaty wysyłane przez system w momencie otrzymania przez kontrahenta maila z załączoną fakturą korygującą. Otrzymanie takiego komunikatu należy uznać za otrzymanie potwierdzenia otrzymania elektronicznej faktury korygującej.

Reasumując, Spółka X ma więc prawo do dokonania obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie wystawionych faktur korygujących pod warunkiem otrzymania zwrotnego maila od kontrahenta lub otrzymania automatycznego komunikatu z systemu.

Dominika Tracz, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Piotr Paszek, doradca podatkowy w ECDDP Sp. zo.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA