REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sankcje za nieewidencjonowanie sprzedaży na kasie fiskalnej

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Sankcje za nieewidencjonowanie sprzedaży na kasie fiskalnej
Sankcje za nieewidencjonowanie sprzedaży na kasie fiskalnej

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy prowadzący sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych powinni ewidencjonować tego typu sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej. W praktyce jednak zdarza się, iż podatnicy uchybiają temu obowiązkowi, przykładowo w sytuacji przekroczenia limitu obrotu uprawniającego do zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej lub wprowadzenia nowych uregulowań prawnych nakazujących konkretnym podmiotom prowadzenie takiej ewidencji. Brak ewidencjonowania pomimo istnienia takiego obowiązku wiąże się z określonymi sankcjami.

Generalny obowiązek stosowania kas rejestrujących w działalności wynika z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Na podstawie powyższego przepisu obowiązek ten ciąży na podatnikach, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Autopromocja

Warto zauważyć, iż obowiązek rejestracji obrotu za pomocą kas nie ma charakteru bezwzględnego. Ustawodawca przewidział bowiem w rozporządzeniu w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących szereg zwolnień z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu dotyczących niektórych czynności oraz niektórych grup podatników.

Wynikający z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek prowadzenia ewidencji z zastosowaniem kas rejestrujących byłby czysto iluzoryczny, gdyby nie został poparty żadną sankcją. Z tego względu dla podatników, którzy  nie wywiązują się z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej ustawodawca przewidział określone sankcje.

Jak wynika z art. 111 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku stwierdzenia, że podatnik narusza obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej, naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej ustala za okres do momentu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.

Przy czym, dodatkowego zobowiązania podatkowego nie ustala się w stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe. Podkreślenia wymaga, iż wysokość sankcji stanowiąca równowartość 30% kwoty podatku naliczonego powinna dotyczyć wyłącznie kwoty podatku naliczonego związanej z obrotem podlegającym ewidencjonowaniu za pomocą kasy fiskalnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym miejscu warto również wskazać, że obowiązek podatkowy dotyczący dodatkowego zobowiązania podatkowego obejmuje wyłącznie nieprawidłowości mające miejsce od 1 grudnia 2008 r. (od daty wejścia w życie ww. przepisu). Możliwość zastosowania sankcji wobec nieprawidłowości mających miejsce wcześniej nie istnieje, gdyż brak jest przepisów przejściowych znajdujących w takiej sytuacji zastosowanie.

Jak już wyżej wspomniano dodatkowego zobowiązania nie ustala się w stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie lub przestępstwo skarbowe. W konsekwencji należy przyjąć, że sankcja przewidziana za nieewidencjonowanie sprzedaży na kasie rejestrującej dotyczy wyłącznie osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej. Praktyka wskazuje, że w zdecydowanej większości przypadków, wbrew wynikającemu z przepisów prawa obowiązkowi, kas nie stosują podatnicy będący osobami fizycznymi prowadzącymi działalność. Na nich zaś powyższej sankcji nałożyć nie można. Powyższe powoduje wątpliwości co  do zasadności utrzymywania tego typu sankcji.

Podstawa opodatkowania VAT 2014 – zmiana ustawy o VAT

Obowiązek podatkowy w VAT w 2014 r. - zasady ogólne


W stosunku do osób fizycznych odpowiednie sankcje przewidziano w Kodeksie karnym skarbowym. Zachowanie polegające na nieprowadzeniu ewidencji za pomocą kasy rejestrującej w ogóle, mimo istnienia obowiązku w tym zakresie, kwalifikowane jest jako przestępstwo albo wykroczenie nieprowadzenia księgi, opisane w art. 60 § 1 oraz odpowiednio § 3 Kodeksu karnego skarbowego.

Kasa rejestrująca jest bowiem na gruncie przepisów karnoskarbowych księgą. Z kolei zachowanie, które polega na niezaewidencjonowaniu za pomocą używanej przez podatnika kasy kasie konkretnej sprzedaży, stanowi przestępstwo skarbowe określone w art. 62 § 4 Kodeksu karnego skarbowego. Zachowanie takie stanowi bowiem dokonanie sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej, o którym mowa w tym przepisie. W przypadkach mniejszej wagi, z uwagi na  62 § 5 Kodeksu karnego skarbowego, sprawca czynu zabronionego polegającego na dokonaniu sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej  odpowiada jak za wykroczenie skarbowe.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Ewelina Błądek

Młodszy Konsultant Podatkowy, ECDDP Sp. z o. o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

REKLAMA