REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne od 2017 r. – zwolnienia z obowiązku ewidencji

Kasy fiskalne od 2017 r. – zmiany dotyczące zwolnienia z obowiązku ewidencji
Kasy fiskalne od 2017 r. – zmiany dotyczące zwolnienia z obowiązku ewidencji

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowane przez Ministerstwo Finansów nowe rozporządzenie w zakresie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy fiskalnej będzie obowiązywało przez okres jednego roku, czyli przez cały rok 2017. Zdaniem pracodawców, powinno ono obowiązywać przez dwa kolejne lata, tak jak miało to miejsce w przypadku poprzedniego rozporządzenia.

Autopromocja

Zakres obowiązujących dotychczas zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy fiskalnej (rejestrującej) zostanie przedłużony na 2017 r. – wynika z projektu nowego rozporządzenia resortu finansów, które zastąpi rozporządzenie z 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Rozporządzenie z 2014 r. przewidywało dwuletni termin obowiązywania ustalonych w nim zwolnień, zatem przewidziane w rozporządzeniu zwolnienia utrzymane zostaną wyłącznie przez jeden rok. Tak krótki termin nie pozwala podatnikom na długookresowe planowanie rozwiązań organizacyjnych w przedsiębiorstwie, ma również negatywny wpływ na stałość i pewność prawa. Dlatego BCC proponuje, aby nowe rozporządzenie obowiązywało również przez okres co najmniej 2 lat.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Opinia BCC na temat zmian oraz co one oznaczają dla przedsiębiorcy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozszerzenie katalogu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących

W nowym rozporządzeniu utrzymano zwolnienie dla czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia z 2014 r. (§ 2 ust. 1 rozporządzenia). Załącznik został rozszerzony o jedną pozycję. W poz. 51 wymieniono usługi opieki medycznej oraz usługi masażu wykonywane osobiście przez osoby niewidome, posiadające orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, które prowadzą samodzielnie działalność gospodarczą i nie zatrudniają pracowników. Autorzy projektu wskazują, że wprowadzenie tego typu zwolnienia uzasadnione jest brakiem na rynku technicznych rozwiązań pozwalających na samodzielne korzystanie z kas rejestrujących przez osoby niewidome. Rozszerzenie katalogu zwolnień w tym zakresie należy uznać za pozytywne. Niemniej jednak, dotyczy ono bardzo wąskiego zakresu usług (tj. wyłącznie opieki medycznej i masażu). Zwolnienie to nie obejmie więc osób niewidomych świadczących usługi innego
rodzaju, mimo że również dla tych osób niedostępne są odpowiednie rozwiązania techniczne w zakresie kas rejestrujących. Wydaje się, że lepszym rozwiązaniem byłoby przyjęcie generalnego zwolnienia dla usług wykonywanych osobiście przez osoby niewidome. Takie rozwiązanie pozwoliłoby na objęcie zwolnieniem osób, które borykają się z podobnymi trudnościami (nie mają dostępu do odpowiednich kas rejestrujących), a wykonują inne niż wymienione wąsko usługi.

Przedsiębiorcy sporo zapłacą za nowe kasy rejestrujące

Zasady użytkowania kasy rejestrującej - rozpoczęcie i zakończenie ewidencji

Modyfikacja w zakresie przesłanek zwolnienia dla wynajmu nieruchomości

Rozporządzenie utrzymuje zwolnienie dla wynajmu i usług zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (§ 2 ust. 3 rozporządzenia). Dotychczas podatnik skorzystać mógł z tego zwolnienia jeżeli świadczenie usług (usług wymienionych w poz. 26 załącznika do rozporządzenia z 2014 r.) udokumentowane zostało fakturą. Ponadto, w świetle przepisów rozporządzenia z 2014r. podatnik może przy wynajmie i usługach zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi skorzystać ze zwolnienia bez wystawienia faktury, jeżeli zapłata w całości zostanie wykonana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (SKOK), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła (tj. przy spełnieniu wymogów określonych w poz. 38 załącznika do rozporządzenia z 2014 r.).

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Nowe rozporządzenie dokonuje w tym zakresie zmian jedynie redakcyjnych, ponieważ od 2017 r. w dalszym ciągu – obok wystawienia faktury – możliwe będzie zastosowanie zwolnienia również w sytuacji, gdy świadczący otrzyma w całości zapłatę za pośrednictwem poczty, banku lub SKOK, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Przy czym, w tym drugim przypadku nie będzie konieczne upoważnianie banku do przekazywania organom podatkowym lub organom kontroli skarbowej informacji o wszystkich transakcjach dokonywanych na rachunku (taki nowy warunek zastosowania zwolnienia został dodany w odniesieniu do transakcji, w których zapłata dokonywana jest za pośrednictwem banku lub SKOK.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (wydanie II z dodatkiem specjalnym) (książka)

Dodatkowe wymogi dla zwolnień, w których zapłata dokonywana jest za pośrednictwem banku lub SKOK

W nowym rozporządzeniu utrzymano zwolnienie dla dostaw towarów w systemie wysyłkowym oraz świadczenia usług jeżeli zapłata zostanie w całości dokonana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła (§ 2 ust. 4 rozporządzenia - poz. 38, 39 załącznika do rozporządzenia).

Skorzystanie z tego zwolnienia według nowych regulacji uzależnione zostało od upoważnienia banku lub SKOK, prowadzących rachunek, na który dokonywana jest zapłata z tytułu tej czynności, do przekazania organom podatkowym lub organom kontroli skarbowej informacji o wszystkich transakcjach dokonywanych na tym rachunku. Wprowadzenie powyższego, dodatkowego wymogu (którego brak w rozporządzeniu z 2014 r.) należy ocenić negatywnie. Pojawiają się bowiem wątpliwości w zakresie bezpieczeństwa danych, które stanowią tajemnicę bankową. Organy podatkowe mają bowiem uzyskać informację o wszystkich transakcjach dokonywanych na rachunku (a więc nie tylko tych, które mają związek z transakcją objętą zwolnieniem). Przepisy przewidują, że będzie to upoważnienie ogólne, które organy będą mogły realizować w każdym czasie (tj. w ramach każdej procedury podatkowej), zasadniczo bez informowania o tym podatnika. Nie określono również kto może mieć dostęp do tych danych. Istnieje więc uzasadnione ryzyko, że tak wrażliwe dane, objęte tajemnicą bankową, zostaną pozyskane przez osoby nieuprawnione.

Rezygnacja z ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej


Przepis w powyższym brzmieniu otwiera dla organów podatkowych furtkę do obejścia szczególnej procedury pozyskiwania danych objętych tajemnicą skarbową (tj. trybu przewidzianego w art. 182 - 185 ustawy Ordynacja podatkowa). Taka możliwość, w tym zakresie, jest zupełnie nieuzasadniona. Zwolnienia przewidziane w poz. 38, 39 załącznika do rozporządzenia formułują wymóg, aby z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikało, jakiej konkretnie czynności ta zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. Należy uznać, że najwłaściwszymi dowodami w tym zakresie będą np. wystawione przez bank, czy też SKOK potwierdzenia przelewów. Jeżeli po przedstawieniu dowodów i ewidencji organ podatkowy ma wątpliwość co do prawidłowości rozliczeń podatnika, to może w trybie przewidzianym w art. 182 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zażądać od banku przedstawienia odpowiednich informacji. Tryb ten ustanowiony został w celu ochrony informacji objętych tajemnicą bankową. Zatem ewentualne sprawdzenie prawidłowości rozliczeń podatnika powinno odbywać się przy zachowaniu standardów wyznaczonych przepisami Ordynacji podatkowej. Uchylanie powyższego trybu w ramach przepisów rozporządzenia wykonawczego należy ocenić negatywnie.

Zwolnienie dla jednostek samorządu terytorialnego

Nowe rozporządzenie w § 3 ust. 1 pkt 5 przewiduje kontynuację zwolnienia dla jednostek samorządu terytorialnego w zakresie czynności wykonywanych przez ich jednostki organizacyjne przewidzianego dotychczas w ustawie z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (Dz. U. 2016 poz. 1454). Ujęcie ww. zwolnienia w rozporządzeniu należy ocenić pozytywnie. Dzięki temu rozporządzenie stanowi akt normatywny kompleksowo ujmujący różnego rodzaju zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących.

Jak korygować sprzedaż zarejestrowaną w kasie fiskalnej

Dodatkowe zwolnienie dla niektórych usług

Rozporządzenie z 2014 r. przewiduje, że zwolnienia nie dotyczą świadczenia usług w zakresie:

- opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów;

- prawniczych (z wyjątkiem czynności notarialnych);

- doradztwa podatkowego.

Natomiast nowe rozporządzenie w § 4 ust. 2 pkt 2 dopuszcza możliwość zwolnienia ww. usług w sytuacji, gdy zapłata zostanie w całości dokonana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Przy czym konieczne jest upoważnienie banku prowadzącego rachunek do przekazywania organom podatkowym lub organom kontroli skarbowej informacji o wszystkich transakcjach dokonywanych na tym rachunku. Objęcie zwolnieniem także ww. usług należy ocenić pozytywnie. Niemniej jednak obwarowanie go wymogiem upoważnienia banku do przekazania organom wszystkich informacji o transakcjach dokonywanych przez podatnika na rachunku wydaje się być zbyt daleko idące. W zakresie uwag do ww. wymogu odsyłamy do pkt 4 niniejszej opinii.

Autor: Krzysztof Komorniczak, ekspert BCC ds. prawa podatkowego

Źródło: BCC

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

REKLAMA